In heel veel landen (Nederland is daar een uitzondering op) zijn er wettelijk een aantal eisen gesteld aan auto verlichting.
Hoogte, instensiteit, wattage, veel dingen zijn niet zomaar vrij te kiezen voor een fabrikant.
Een groot verschil tussen de LED/Xenon en de halogeen lampen is de output (duh).
Lampen met meer dan ~1500 lumen moeten dan een aantal dingen aan boord hebben:
- Niet verblindend (denk aan lenzen/projectors of een enorm goede reflector)
- Koplamp reiniging
- Automatische hoogtestelling
Beetje halogeen doet ongeveer 700 lumen. Zo'n super Philips setje tegen de 1000.
Die eerste 2 zijn technisch niet zo heel erg lastig te realiseren voor een fabrikant.
Echter, zoals
@crosspoloTSI zal bevestigen is die hoogteregeling echt een PITA
pain in the ass.
Er moet een sensor op de achteras en soms ook op de voorste as komen. Al dit moet gecoordineerd worden door een computer.
Bij de 6R betekende dit een andere BCM, een extra sensor met module en kabelboom, en 4 extra kabels naar de koplamp.
Daarbij komt dat fabrikanten leuke foefjes erbij doen, zoals LED DRL in de koplamp en meedraaiende lampen.
Dit moet ook weer aan eisen voldoen en aangestuurd worden, waardoor een Xenon/LED Polo en een halogeen Polo elektrisch amper inwisselbaar zijn.
Tussenoplossing is in de 6R dat er mensen rondrijden met plug/play kabel adaptertjes maar dan is er geen hoogteregeling, dimmende LED DRL en seinen met groot licht.
Ohja, en coming/leaving home en bochtenverlichting... nope.
Misschien dat dat voor de 6C ook komt, wie weet
Zodra er meer bekend wordt over de systemen in de 6C zullen er misschien wat bedrijven een retrofit aanbieden (denk aan VAG techniek en zo).
Maar vaak blijven de dealers er wel vanaf omdat ze het niet willen of aandurven. Er is niet bepaald een handleiding in ETSAWIN om dit even te doen.
En ze hebben niet de tijd om zich er dusdanig in te verdiepen om er even een paar volle werkdagen echt handig in te worden.
Want, let's be honest, hoeveel van hun klantenbestand wil het nou? 1 auto? 2 autos? Het zullen er vast geen 10 zijn per dealer
Grappig detail, ik was afgelopen weekend bij B&M Onderdelenshop in Boven Leeuwen en die vertelde dat de VW dealers zelfs geen OEM cruise control met retrofitten bij de Golf 7. Te ingewikkeld. Terwijl het toch alleen maar een knopje en computer instelling is?
Gevolg is dat je nu met een aftermarket setje rond moet gaan rijden. Of gewoon fabrieks af bestellen. Onthouden voor je volgende auto