Olie verversen - veel olie onder blok

Beste forumleden,

Ik heb een vraag over mijn polo 6r 1.2 tsi bluemotion.

Ik wilde vandaag mijn olie verversen maar na het verwijden van de onderplaat schrok ik eigenlijk van hoeveel olie er onder het blok zat. Rond de oliepan zit een hele laag en aan de schroefjes rond de pan zitten druppels. De plek waar de oliesensor de pan in gaat zit ook helemaal onder. Zelfs een stuk van de versnellingsbak zit vettigheid. Ik heb voor nu besloten de olie nog niet te verversen.

Laatste olie beurt is in oktober geweest maar sindsdien toch weer 20.000 km gereden, toen is door de garage niks gezegd over een olie lekkage. laatste keer met olie peilen (1,5 week geleden) was die toch wel laag dus heb ik 0,5 liter bijgevoegd om weer net boven het midden te komen op de peilstok zoals na de grote beurt van oktober.

Dit is de eerste keer dat ik bij de polo zelf de olie wilde verversen dus heb geen referentie van hoe het blok er eerst uitzag.
Hebben jullie toevallig nog tips waar bij dit blok wel eens olie wil lekken?

Ik kwam iets tegen over de Carterventilatie maar de olie lijkt echt van onder het blok te komen.

Ga ook maar contact opnemen met een garage om hier naar te kijken en of een nieuw sealer te plaatsen bij de oliepan.

bijgevoegd een paar foto’s die ik genomen heb nadat ik al aan verschillende plekken gevoeld had/olie druppels geveegd had.

Groetjs

Shaan
 

Bijlagen

  • 3B69C936-0239-47AF-98D9-2685B6373DA0.jpeg
    3B69C936-0239-47AF-98D9-2685B6373DA0.jpeg
    2.6 MB · Weergaven: 74
  • 148A603F-5D98-43AD-B199-073AF1305104.jpeg
    148A603F-5D98-43AD-B199-073AF1305104.jpeg
    2.5 MB · Weergaven: 75
  • 052170E2-9F92-415C-B5E5-BC458345AD1A.jpeg
    052170E2-9F92-415C-B5E5-BC458345AD1A.jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 69
  • E77B5F26-A50D-4F20-B8C9-1754EABE616B.jpeg
    E77B5F26-A50D-4F20-B8C9-1754EABE616B.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 85
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI Bluemotion 
Dankjullie voor de reacties.

Morgen nog eerst 200km maken naar het werk en dan tussen door even olie peilen.
En dan morgen avond ga ik het blok zo goed mogelijk schoonmaken met remreiniger.
En dan goed in de gaten houden zoals jullie zeiden.

Mochten jullie nog tips hebben waar ik dan extra goed moet kijken rond het blok hoor ik het graag.

Fijne avond.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI Bluemotion 
Ik heb het blok goed schoon gemaakt en hierna ben ik er ook even mee langs de garage geweest.

Op de brug zei hij dat hij zag dat het plastic deel op de zijkant van het blok gericht naar de achterkant lekt.
Volgens de monteur een bekende plek waar die gaat lekken, ik zag het zelf niet echt zitten dus ga het de komende dagen nog wel even in de gaten houden.

Als ik het goed zeg is het de carterventilatie. Reparatie gaat helaas 233 euro kosten.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI Bluemotion 
Bij mijn polo 6n2 was de lekke carterventilatie prima zelf te v.v.g,

Een Tip, gebruik je mobiel(camera) als ogen om bijvoorbeeld schroeven te lokaliseren door videos en foto's te maken met die flitslamp aan (heb het vanaf de bovenkant verwisseld)


Ik moest volgens mij alleen luchtfilterhuis demonteren om er bij te kunnen,
 
Volkswagen  Polo 6N2  1.4 16V 1390ccm 75pk 55 kW 
  • Leuk
Waarderingen: Shaan
is een optie inderdaad maar toch een lichte voorkeur om geen olie onder mijn blok te hebben hangen.

@Speurlok, ja ik weet niet zo goed wat nu de juiste naam is. Carterventilatie levert op Google ook een onderdeel op wat een soort fluitjes vorm heeft wat boven op het blok zit maar het onderdeel wat bij mij lekt volgens de monteur zit echt aan de zijkant op het blok als een plastic bakje zo vond ik het er uit zien.

Maar ik ga eens Google en kijken.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI Bluemotion 
Het onderdeel is vervangen, nieuwe olie er in en gelijk ook bogies laten vervangen omdat ze dicht tegen de 50.000 er in zaten.

Ga in dit topic maar even verder,

Heb ook gelijk apk laten doen en hier kwamen een paar punten naar voren.

Een hoes is gescheurd deze moet vervangen worden (ben vergeten welke hoes)
Links voor heeft de stabilisator stang speling en moet vervangen worden
En links voor lekt de schokdemper een beetje, was geen afkeur maar aangezien ik deze zomer er mee naar Kroatië wil gaan rijden maar gelijk goed doen.

Schokdempers vervang je in paren ga ik vanuit toch? Links voor en rechts voor.

Ben beetje aan het twijfelen om het zelf te doen alleen de dempers en de veer uit en in elkaar zetten is dan het dingetje.

In principe zou je als de demper lekt alleen de demper hoeven te vervangen toch, kun je de veer zelf weer terug zetten of is het na 150.000 euro wijs om deze ook te vervangen?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI Bluemotion 
Schokbrekers / dempers vervang je inderdaad in paren. Eigenlijk is alles in de ophanging (voor) wenselijk om in paren te vervangen, zoals bijvoorbeeld een draagarm. Wanneer je links een nieuw onderdeel plaatst, is er een grote kans dat rechts harder slijt omdat hier nu meer speling opzit. Dat is natuurlijk niet altijd zo en het is ook een beetje een inschatting gezien de algehele staat.

Wanneer je zelf de veren van een schokbreker gaat halen, heb je speciaal gereedschap nodig. Doe dit nooit gewoon in de bankschroef ofzo want de veer schiet er met een enorme kracht af zonder een speciale veerklem.

Je zou inderdaad ook een complete set kunnen nemen (demper + veer). Dan heb je dat gedoe niet en is het gewoon een kwestie van verwisselen. Het toplager kun je waarschijnlijk wel overzetten (of vervangen, de kosten zijn minimaal). Als je een beetje sleutelervaring en het juiste gereedschap hebt, is dat niet zo moeilijk. De veren zelf zullen na 150.000 nog wel oké zijn, maar dat kun je enkel visueel controleren.
 
Volkswagen  Polo 9N1  1.4 16v 74pk Highline 
  • Leuk
Waarderingen: Shaan
Je zou inderdaad ook een complete set kunnen nemen (demper + veer). Dan heb je dat gedoe niet en is het gewoon een kwestie van verwisselen. Het toplager kun je waarschijnlijk wel overzetten (of vervangen, de kosten zijn minimaal)
Om het toplager te wisselen moet je ook de veer van spanning halen ;)
 

Bijlagen

  • Screenshot 2023-05-10 at 10.55.17.png
    Screenshot 2023-05-10 at 10.55.17.png
    175.4 KB · Weergaven: 10
  • Leuk
Waarderingen: Shaan
Om het toplager te wisselen moet je ook de veer van spanning halen ;)
Je hebt helemaal gelijk! :eek: Ik heb een schroefset gemonteerd, en daarbij is veerspanning los zo laag, dat ik het toplager kon vervangen zonder een veerklem. Maar je hebt inderdaad absoluut een veerklem nodig om je lager en de veer te vervangen bij een "normale" veerpootconstructie. Advies blijft wel om die lager gelijk mee te pakken. Dat zijn minimale kosten.
 
Volkswagen  Polo 9N1  1.4 16v 74pk Highline 
  • Leuk
Waarderingen: Shaan
Oké dat is wel de moeite om dan maar gelijk links en rechts te doen. Zeker als ik het zelf kan.

Zullen wel geen setjes te koop zijn die kant en klaar in elkaar gezet in de doos komen? Kan het zo niet goed vinden op internet.

Anders eens zoeken naar oplossing om de veer in en uit elkaar te krijgen en inderdaad niet zoals jullie al zeide hier mee te gaan kloten onveilig.

Hebben jullie nog tips welke set veren voor gewoon normaal, dus niet verlagen e.d. Wil het liefst gewoon comfortabel kunnen rijden.

De hoes die gescheurd en vervangen moet worden is trouwens de hoes van de stuur arm.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI Bluemotion 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!