iichel
Exclusive lid
Beste forumleden,
ik heb koffiepauze dus ik zal het kort houden, maar wat me bezig houdt is het volgende...
Ik heb momenteel 2 Polos op mijn naam staan waar ik financieel verantwoordelijk voor ben beide zitten nog in de periode dat ze in aanmerking komen voor coulance/garantie en hebben tot zo ver alle beurten bij de VW dealer gehad. Netjes afgestempeld.
Onderhoud is tot op zekere hoogte gewoon pure noodzaak, vind ik. Periodiek de boel na laten kijken en zo nodig repareren is een prima plan. Koelvloeistof bijvullen, filtertjes wisselen, prima.
Nu wisselen de meeste mensen in Nederland jaarlijks hun olie (al dan niet op voorschrift van de fabrikant). Laten we er voor het rekenvoorbeeld eens 2 jaar van maken. Zitten we veilig.
We hebben om en nabij 8 miljoen autos in Nederland volgens het CBR. Laten we zeggen dat iedere auto gemiddeld 5 liter olie nodig heeft. Dat is zo'n beetje (5x8)/2 = 20 miljoen motorolie per jaar.
Nu rijden we in de ene Polo naar verwachting zo'n 20.000km per jaar op benzine en de andere ook.
Dus per jaar jagen we er per Polo zo'n 900-1000 liter brandstof doorheen. Is die 5 liter olie dan uberhaupt het discussieren waard?
Wellicht.
Probleem met die 5 liter is dat die onderdeel is van de longlife service beurt a 400 euro (om en nabij) en dat is toch wel een significante uitgave in vergelijking met 1200 euro aan brandstof. Die paar filtertjes kan ik zelf wel vervangen en een inspectie beurt kan bij een universele garage wel.
Nu gaat dit langzaam lijken op een discussie over de zin en onzin van een Longlife beurt, maar die houdt uiteraard meer in dan alleen een olie wissel. Dus laten we ons beperken tot de olie wissel.
Ik heb eens wat google onderzoek gedaan en er zijn eigenlijk 2 kampen:
- Olie wisselen is onzin
- Olie wisselen heeft wel degelijk zin en 30.000km is eerder te lang dan te kort
In beide kampen gaan de strijd aan zowel op gevoel als met onderbouwing.
Wat eruit komt is dat korte stukjes nooit goed is voor je olie omdat deze dan bijna niet warm wordt.
Vocht is een grote vijand van goede motorolie.
Ook is 5W30 eigenlijk te dunne olie en wordt 10W40 vaak aangeraden (10W40 is dikker).
Echter is Longlife olie er alleen in 5W30. Als de olie 'ouder' wordt dan wordt deze wel dikker.
Zijn er mensen die hier inhoudelijk een mening over hebben?
Omdat de Polos hier relatief jong zijn is het behoud van garantie een goed argument om gewoon het voorschrift van de fabrikant te volgen en netjes de wissels doen. Maar dat zegt niets over de zin/onzin van de olie wissel an sich.
ik heb koffiepauze dus ik zal het kort houden, maar wat me bezig houdt is het volgende...
Ik heb momenteel 2 Polos op mijn naam staan waar ik financieel verantwoordelijk voor ben beide zitten nog in de periode dat ze in aanmerking komen voor coulance/garantie en hebben tot zo ver alle beurten bij de VW dealer gehad. Netjes afgestempeld.
Onderhoud is tot op zekere hoogte gewoon pure noodzaak, vind ik. Periodiek de boel na laten kijken en zo nodig repareren is een prima plan. Koelvloeistof bijvullen, filtertjes wisselen, prima.
Nu wisselen de meeste mensen in Nederland jaarlijks hun olie (al dan niet op voorschrift van de fabrikant). Laten we er voor het rekenvoorbeeld eens 2 jaar van maken. Zitten we veilig.
We hebben om en nabij 8 miljoen autos in Nederland volgens het CBR. Laten we zeggen dat iedere auto gemiddeld 5 liter olie nodig heeft. Dat is zo'n beetje (5x8)/2 = 20 miljoen motorolie per jaar.
Nu rijden we in de ene Polo naar verwachting zo'n 20.000km per jaar op benzine en de andere ook.
Dus per jaar jagen we er per Polo zo'n 900-1000 liter brandstof doorheen. Is die 5 liter olie dan uberhaupt het discussieren waard?
Wellicht.
Probleem met die 5 liter is dat die onderdeel is van de longlife service beurt a 400 euro (om en nabij) en dat is toch wel een significante uitgave in vergelijking met 1200 euro aan brandstof. Die paar filtertjes kan ik zelf wel vervangen en een inspectie beurt kan bij een universele garage wel.
Nu gaat dit langzaam lijken op een discussie over de zin en onzin van een Longlife beurt, maar die houdt uiteraard meer in dan alleen een olie wissel. Dus laten we ons beperken tot de olie wissel.
Ik heb eens wat google onderzoek gedaan en er zijn eigenlijk 2 kampen:
- Olie wisselen is onzin
- Olie wisselen heeft wel degelijk zin en 30.000km is eerder te lang dan te kort
In beide kampen gaan de strijd aan zowel op gevoel als met onderbouwing.
Wat eruit komt is dat korte stukjes nooit goed is voor je olie omdat deze dan bijna niet warm wordt.
Vocht is een grote vijand van goede motorolie.
Ook is 5W30 eigenlijk te dunne olie en wordt 10W40 vaak aangeraden (10W40 is dikker).
Echter is Longlife olie er alleen in 5W30. Als de olie 'ouder' wordt dan wordt deze wel dikker.
Zijn er mensen die hier inhoudelijk een mening over hebben?
Omdat de Polos hier relatief jong zijn is het behoud van garantie een goed argument om gewoon het voorschrift van de fabrikant te volgen en netjes de wissels doen. Maar dat zegt niets over de zin/onzin van de olie wissel an sich.