180pk uit een 1.4 4cilinder turbo/compressormotor is schaamteloos?
115pk uit een 1.0 3 cilinder is dan niet schaamteloos?
De reden dat VW in het tijdsbestek tussen 2009-2013 veel olieproblemen had is gekomen door het aanscherpen van de regelgeving door de EU. Autos moesten ineens voldoen aan veel strengere milieu eisen. VW had toen de keuze tussen een convensionele motor en een hogere uitstoot, of een nieuwe motor met hele dunne zuigerveren, directe injectie en nog meer rubsmuk, de WEL voldeed aan de eisen van die tijd.
Het nadeel van deze motor is gebleken:
- vervuiling van het inlaattraject door directe injectie. Indirecte injectie "spoelt" de kleppen van de motor schoon waarbij, met directe injectie, de brandstof direct in de verbrandingskamer word gespoten. dit betekend dat de kleppen niet schoongespoelt worden. Tel hierbij de vervuiling vanuit je carterontluchting EN je EGR bij op, en je hebt HET recept voor vervuiling.
- olieverbruik door vastzittende zuigerveren. Doordat VW heeft gekozen voor hele dunne zuigerveren (ook een hele dunne olieschraapveer) zal vervuiling in de motor olie veel sneller blijven plakken op plekken waar dit niet moet (afvoerkanaaltjes van de olie uit je cilinderwand). dit betekend dat olie niet meer word afgevoerd en er olieverbruik optreed. Daarnaast zorgt de vervuiling ook voor plaatselijke vernauwing van toleranties waardoor, zeker bij hoge vermogens en gevaar op pingelen, er onderdelen van de zuigers afbreken en je cilinderwand beschadigen. Dit resulteerd in een nog hoger olie verbriuk, vermogens verlies, foutcodes en noem het hele ratelplan maar op.
Nu heeft VW ook niet stil gezeten en enorm geleerd van de fouten uit 2009-2013 en de motor doorontwikkeld, de knelpunten onderzocht een aangepast. Hieruit is onderandere de 1.0TSI geboren. 1.0 3 cilinder met 115pk (te tunen naar 130!) die zeer betrouwbaar zn werk doet! Dus zeg jij maar: 180pk uit een 1.4 schaamteloos? ik denk het niet! Een goede leerweg voor VW en een grote stap vooruit in de techniek. Alleen jammer dat de klant hiervan de dupe is geworden..