Olieverbruikt Polo 6r 1.2 MPI. Adviezen zijn welkom

Hallo. Ik ben de "trotse" eigenaar van een Polo 6r uit 2009. Een ongeblazen 1.2 blokje ligt in het vooronder, ik ging uit van een TSI maar schijnbaar is mijn blok turboloos, de zogeheten MPI dus. En om eerlijk te zijn toen ik dat te weten kwam vlak na aankoop dacht ik, mooi. Dan heb ik ook geen TSI problematiek.
Maarr.....

Ik heb sinds aanschaf 2x Olie bij moeten vullen. 1x een halve liter bij 1800 Kilometer en 1x een halve liter bij 2400 Kilometer. En nu vraag ik mij af aangezien ik dit behoorlijk vindt, IS dit ook daadwerkelijk behoorlijk? (zeg maar een liter per 4k) en wat kan ik er eventueel tegen doen waardoor het weer naar een voor mij acceptabel (zeg maar een liter per 10k) gaat?

Ik heb altijd echt goedkope autootjes gereden, Twingo's/Corsa's/Colt/Focus/Fiesta's. En dat ging al-tijd zonder noemenswaardig olie verbruik, en net toen ik dacht. Ik ga een x wat investeren in een auto en gooi er een goed bedrag tegen aan heb ik een auto voor de lange termijn. Maar moet jullie bekennen dat ik ondertussen een beetje met m'n handen in 't haar zit en eigenlijk met tegenzin in de auto stap omdat ik weet dat ik elke zoveel maanden een halve liter olie moet bijvullen. Autootje loopt goed, klinkt gezond. Ketting is vervangen bij 220k. Staat nu op 240k, en hij doet altijd goed wat 'ie moet doen. Maar toch

Heb met degene gepraat waar ik 'm van kocht (familielid) en die gaf aan:
Dat een auto tegenwoordig een liter per 2k mag gebruiken en dat Volkswagen zelf ook aangeeft dat 1 Liter per 1k normaal is, dus dat die van mij behoorlijk binnen de marge valt zelfs zeker met deze kilometers. Maar dat het ook wel kan schelen om de auto een goede beurt te geven omdat ie met vieze filters/bougies etc meer olie KAN verbruiken. EN dat het juist slecht is als een auto geen olie verbruikt omdat mensen dan sneller een beurt overslaan want ze denken "het is prima zo" en dus de auto laten "versludgen"

Dus ik weet het nu ook even niet meer. Wat is wijsheid? Kijken naar waar het olieverbruik vandaan komt bij een 6r zonder de typische TSI óf zo snel mogelijk kijken of ik 'm kan verkopen en iets anders wat daadwerkelijk geen olie verbruikt terugkopen?

Volkswagen  Polo 6R 
Hoi Polomeneer,

U moet niet zo zeuren, 1L per 4000km is een droom voor vele VAG rijders!

Nu serieus:
- 1L olie per 4000km is inderdaad opmerkelijk, maar zeker niet uitzonderlijk.
- Oliepeil controleren hoort bij het gebruik van de automobiel en zal dus geen obstakel moeten vormen om het voertuig te gebruiken
- Olie bijvullen hoort nu eenmaal bij het gebruik van de automobiel en zal dus geen obstakel moeten vormen om het voertuig te gebruiken.
- Ik snap de frustratie en het "verlies" in het vertrouwen in het voertuig, maar ik zou bij een verbruik van 1L op 4000km mijzelf geen zorgen maken en gewoon wekelijks het oliepeil controleren en indien noodzakelijk, bijvullen!

Mijn Kever verbruikt 2,5L olie per 5000km.... Maar dan vul ik ook het gehele carter in 1x weer vol EN vervang het oliefilter! Tegenwoordig zijn we niet meer gewend dat een auto nu eenmaal onderhoud nodig is en geld zal kosten in de tijd dat het voertuig in bezit is en word gebruikt.

Uw opmerking aangaande het "versludgen" van een motor, deels juist, deels onjuist. Vele turbomotoren "versludgen" alsnog ookal hebben deze tijdig het onderhoud gehad. De reden van het "versludgen" van de motor is over het algemeen het object dat zich met enige regelmaat tussen het stuur en de rugleuning van de stoel bevind. Als een motor dag in dag uit laag in de toeren draait, vaak onder vollast met lage toeren word geaccelereerd en het nieuwe rijden zeer nauwkeurig word toegepast, ja, dan gaat ie "versludgen" omdat de motor zwaar belast word zonder een goede verversingsgraad van de olie (lage toeren, lage flow) en de olie hierdoor de tijd krijgt om te verbranden. Verbrande olie kristalliseert en zal allerlei kanaaltjes en gaatjes verstoppen met de bijkomende problemen (rammelende kettingen door te lage oliedruk, lagerschade, hoog olieverbruik door vastzittende zuigerveren etc, u weet wel, de klassieke TSI problemen).
Het aller beste is om de motor tussen de 2000 en 4000 rpm te gebruiken, het beetje extra aan brandstof verbruik maar voor lief nemen en netjes het onderhoudsinterval blijven volgen. En, niet te vergeten: LONGLIFE IS SHORT LIVED! Longlive is de grootste verkopers onzin ever, houd de intervallen netjes op 15k en je motor zal je dankbaar zijn!

Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
Hoi Polomeneer,

Ik heb dan wel een TSI. Ik ben nu 10.000 km verder vanaf Oktober 2024, mijn oliepeil zit nu bijna op de helft. Ik dacht laatst ook dat dit niet OK is, want ik ben diesel gewend, mijn diesels die ik gehad heb, hadden nooit hoog olieverbruik gehad en tussendoor bij hoeven te vullen.

Dit schijnt wel normaal en netjes te zijn. Ik hou nu ook vaker de oliepeil in de gaten.

Volkswagen  Polo AW Highline DSG 
Hoi Polomeneer,

U moet niet zo zeuren, 1L per 4000km is een droom voor vele VAG rijders!

Nu serieus:
- 1L olie per 4000km is inderdaad opmerkelijk, maar zeker niet uitzonderlijk.
- Oliepeil controleren hoort bij het gebruik van de automobiel en zal dus geen obstakel moeten vormen om het voertuig te gebruiken
- Olie bijvullen hoort nu eenmaal bij het gebruik van de automobiel en zal dus geen obstakel moeten vormen om het voertuig te gebruiken.
- Ik snap de frustratie en het "verlies" in het vertrouwen in het voertuig, maar ik zou bij een verbruik van 1L op 4000km mijzelf geen zorgen maken en gewoon wekelijks het oliepeil controleren en indien noodzakelijk, bijvullen!

Mijn Kever verbruikt 2,5L olie per 5000km.... Maar dan vul ik ook het gehele carter in 1x weer vol EN vervang het oliefilter! Tegenwoordig zijn we niet meer gewend dat een auto nu eenmaal onderhoud nodig is en geld zal kosten in de tijd dat het voertuig in bezit is en word gebruikt.

Uw opmerking aangaande het "versludgen" van een motor, deels juist, deels onjuist. Vele turbomotoren "versludgen" alsnog ookal hebben deze tijdig het onderhoud gehad. De reden van het "versludgen" van de motor is over het algemeen het object dat zich met enige regelmaat tussen het stuur en de rugleuning van de stoel bevind. Als een motor dag in dag uit laag in de toeren draait, vaak onder vollast met lage toeren word geaccelereerd en het nieuwe rijden zeer nauwkeurig word toegepast, ja, dan gaat ie "versludgen" omdat de motor zwaar belast word zonder een goede verversingsgraad van de olie (lage toeren, lage flow) en de olie hierdoor de tijd krijgt om te verbranden. Verbrande olie kristalliseert en zal allerlei kanaaltjes en gaatjes verstoppen met de bijkomende problemen (rammelende kettingen door te lage oliedruk, lagerschade, hoog olieverbruik door vastzittende zuigerveren etc, u weet wel, de klassieke TSI problemen).
Het aller beste is om de motor tussen de 2000 en 4000 rpm te gebruiken, het beetje extra aan brandstof verbruik maar voor lief nemen en netjes het onderhoudsinterval blijven volgen. En, niet te vergeten: LONGLIFE IS SHORT LIVED! Longlive is de grootste verkopers onzin ever, houd de intervallen netjes op 15k en je motor zal je dankbaar zijn!
Het is niet zo dat ik niet gewend ben dat een auto onderhoud nodig heeft en geld kost. Zeker wel, maar ik ben niet gewend dat een auto dit olieverbruik laat zien. Mijn auto's verbruikte allemaal bijna niet zichtbaar olie. Mijn laatste auto met veel kilometers een Fiesta met 380k op de klok. Verbruikte in de 15k die ik er mee reed geen druppel olie. Als we dat gaan toepassen op de Polo komt dat neer op 6x een halve liter erbij gooien.

Overigens wist ik niet dat 1l per 4k een droom is voor vele VAG rijders, het kan dus nog erger. Het is inderdaad vooral het "verlies" in vertrouwen in de auto omdat er een soort "angst" is nu van. Oh, wanneer gaat er weer een lampje branden?!

Volkswagen  Polo 6R 
Het is niet zo dat ik niet gewend ben dat een auto onderhoud nodig heeft en geld kost. Zeker wel, maar ik ben niet gewend dat een auto dit olieverbruik laat zien. Mijn auto's verbruikte allemaal bijna niet zichtbaar olie. Mijn laatste auto met veel kilometers een Fiesta met 380k op de klok. Verbruikte in de 15k die ik er mee reed geen druppel olie. Als we dat gaan toepassen op de Polo komt dat neer op 6x een halve liter erbij gooien.

Overigens wist ik niet dat 1l per 4k een droom is voor vele VAG rijders, het kan dus nog erger. Het is inderdaad vooral het "verlies" in vertrouwen in de auto omdat er een soort "angst" is nu van. Oh, wanneer gaat er weer een lampje branden?!
Sja, daarvoor rijd je tenslotte een Volkswagen! Het speciale ambient lampje in het instrumentencluster! Zo lang die brand, rijd de auto nog en werkt het lampje! Stick Out Tongue

Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
Met 240k gelopen zou het sowieso geen gek idee zijn om eens een compressie test te doen. Als je beetje googlet op 1.2MPI zie je dat er wordt gezegd dat bij hoge km-standen de kleppen vaak slecht worden. Misschien niet een directe oorzaak van olie verbruik, maar toch

Oh, en jouw ervaring geeft helaas eigenlijk weer eens aan waarom auto's kopen van bekenden/familie nooit verstandig is ;)

Volkswagen  Polo 6R 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!