Hieronder nog wat meer gedachtespinsels na aanleiding van dit topic. Ter vermaeck voor ieder die is geïnteresseerd. Ik sta altijd open voor commentaar natuurlijk.
RNS310
Als eerst heb ik me nog eens verdiept in de RNS310, maar ik zie er helemaal vanaf.
Ik lees her en der (de experts) dat het Blaupunkt systeem (RNS310) eigenlijk toch niet zo goed is/was, en dat VW helemaal geen zaken meer wil doen met Blaupunkt voor toekomstige systemen.
Ik heb ondertussen eens geprobeerd of ik de maps kon branden, dat ging goed, echter lees ik ook dat je niet alle kaarten er allemaal tegelijk op kunt zetten (op hetzelfde SD-kaartje). Zo zou een route van hier naar Italië stoppen bij de landsgrens van Italië en zouden de kaarten van Oost-Europa niet goed samenwerken met andere kaarten (of een combinatie van die twee).
Voor mij teveel gedoe om bij te houden wat dan wel of niet werkt. Op zich een klein ongemak als de SD-kaart vanaf de PC volgeladen kon worden met kaarten, maar dat kan helaas niet. Alles moet via de CD overgekopieerd worden in de RNS310 op de SD-kaart (hetgeen uren duurt).
Alternatieve navigatie
Ik heb de volgende 'oplossing' bedacht:
Ik heb een iPhone met T-mobile. Daarop kun je gratis Navigon downloaden (vanwege T-Mobile) en is in principe een volwaardig volwassen turn-by-turn navigatieproduct. Maakt wel gebruik van UMTS (3G), dus om de kosten binnen de perken te houden in principe alleen geschikt voor in Nederland. En dat is prima voor mijn toepassing. Ik ga 95% van de tijd altijd naar dezelfde plekken en heb derhalve geen navigatie nodig. De ene andere keer dat ik dat niet doe kan navigatie handig zijn (niet altijd noodzakelijk) en dan is dit een prima oplossing.
Ga ik op vakantie of een paar dagen richting buitenland dan heeft mijn vriendin een mooie TomTom met heel Europa aan kaartmateriaal erin. Voor de enkele keer een prima alternatief, ondanks de zuignap op de voorruit.
Carkit
Carkits zijn er natuurlijk in vele soorten en maten. Af-fabriek is natuurlijk over het algemeenst het mooiste (qua integratie) maar ook het duurste. En na wat onderzoek blijkt het Executive Plus pakket toch niet alles in één keer te kunnen bieden. Wat er moet nog een soort adapter bijgekocht worden om het hele zaakje werkend te krijgen via bluetooth. En omdat ik toch al de keuze heb laten varen voor de RNS310 was een totaalpakket toch al niet meer van toepassing. En dan praat je dus over de optie Telefoonvoorbereiding (a 425 euro) plus nog zo'n Bluetooth adapter die erbij moet (van ca. 200). Ja, een carkit is leuk, maar 600+ uitgeven voor een carkit is me iets te gortig.
Dus kom je al snel op de aftermarket systemen uit. Ik heb even gekeken naar Parrot, maar kwam al snel tot de conclusie dat ik dat zelf niet ga in/uitbouwen. Als leaserijder heb je dan twee keuzes: of je besteld het meteen mee met je auto (bij de dealer, en dus per definitie veel te veel geld betalen) of je laat het zelf doen achteraf met als nadeel dat je het in principe er ook weer uit moet halen als je de auto ooit weer inleveren moet.
Dan kom je al snel bij een speakerphone uit. Meestal kun je die dingen vastknijpen aan je zonneklep en is het gaan met die banaan. Een schermpje zoals op de Parrot ontbreekt weliswaar, maar zoiets is natuurlijk geen enkel probleem als je gewoon op je telefoon kunt kijken wie jou belt (zie hieronder). Het makkelijk uitgaand bellen ontbreekt dus wel een beetje, maar dat is iets wat ik dan ook bijna nooit doe. Het gaat mij voornamelijk om 'veilig' een gesprek te kunnen voeren, dit op het moment ik word gebeld in de auto.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de
Jabra Drive. Het is een mooi klein formaat speakerphone en werkt met vrijwel elk bluetooth toestel. Laat zich eenvoudig bedienen en kan met twee toestellen tegelijk pairen, handig dus als je met je eega in de auto zit. Opladen kan met mini-usb, dus makkelijk thuis op de PC of 220-v charger of met bijgeleverde 12V plug voor in de auto. Tot nu toe gaan de gesprekken erg goed, ik hoor mijn tegenpartij goed en zij mij. Ook de andere geluiden afkomstig uit m'n telefoon (zoals tijdens navigatie) worden er op weergegeven. En het mooie is, nu zit ie in m'n tijdelijke auto, maar straks zit ie binnen 2 tellen in m'n nieuwe Polo
Houdertje
Naast het navigeren is het dus ook wel handig om te telefoon in het zicht te hebben om te kunnen zien wie er belt. Daarvoor ga ik een Brodit houdertje bestellen. In feite bestaan die uit twee onderdelen. De houder waar de telefoon in gaat en een 'proclip'. De proclip is een schroefloze beugel die je ergens in je auto kunt bevestigen. Op de Polo heb drie varianten: op de A-stijl, bij je ventilatierooster en rechts van de 2-din radio.
Ook de Brodit houder voor de iphone heb je in een aantal varianten, ik neem de passieve. De passieve is gewoon een houder en meer niet. Je kun je telefoon er in zetten en dat is het. Onder aan is de houder wel open, dus je kunt er altijd een laadkabetje in stoppen als dat nodig is. Ik verwacht dat over het algemeen niet (ik laad de telefoon elke dag thuis op), maar dat zou wel eens handig kunnen zijn tijdens het navigeren, hetgeen meer stroom verbruikt. Mijn tip: bestel die handel in Duitsland op Amazon.de (even kijken of het echt via Amazon gaat, niet via een andere partij). Vele malen goedkoper dan hier.
Opladen
Voor het opladen van zowel de iphone als jabra (in de voorkomende gevallen) heb ik een
Griffin Powerjolt dual micro besteld. Ik ga deze als het goed is volgende week in huis krijgen dus ik kan nog niet helemaal vertellen of ie aan alle verwachtingen doet. Maar de verwachtingen zijn hoog. Deze usb-lader verdwijnt als het goed is helemaal in de 12V plug en als het meezit kan het afdekklepje ook gewoon dicht. Op sommige auto's schijnt het dat sommige van dit soort adapters geen goed contact maken, maar ik heb meerdere reviews gelezen van mensen met VAG auto's dat het geen probleem is). Per poortje wordt er 1 Amp geleverd, wat genoeg zou moeten zijn voor het laden van de iphone en de jabra gelijktijdig (en natuurlijk ook de tomtom wanneer ik die bij heb).
Opties
De opties die ik tot nu toe heb aangevinkt zijn:
Executive (RCD-310, tweeters, usb-aansluiting)
Vier deuren met elektrische ramen
65% getint glas achter
Climatronic (lijkt me toch wel aardig, één keer instellen en vergeten)
Multifunctioneel stuurwiel (een tikkie overbodig, maar geen dure optie dus waarom ook niet)
Passagiersairbag uitschakelbaar (al was het omdat je anders een 'leeg' knopje hebt op het dashboard
)
Licht & zicht (heb eens gekeken naar zo'n spiegel in de auto van een collega, dat werkt beter dan ik eerst dacht)
Winterpakket (toch wel lekker in de winter, zeker zoals aan het begin van het jaar met -15, en natuurlijk dat lampje voor het reservoir)
Dingen die ik bewust niet neem:
Bochtenverlichting (is volgens mij met VCDS makkelijk aan te zetten, maar ik vind het sowieso niet heel erg mooi/handig)
PDC (vind ik persoonlijk echt overbodige luxe in zo'n kleine wagen, ik zet hem met gemak op elk plekje als het maar groot genoeg is
)
Alarm (als ze hem willen stelen stelen ze hem toch wel, en hier in de stad kijkt niemand op van een alarm)
DAB-tuner (ik geloof dat DAB een beetje op einde van z'n levensduur zit in afwachting op een vervolg, als ik in de UK had gewoond had ik het erbij genomen)
Hoofdairbags (tikkie dubbelop, gezien de zij-airbags volgens mij ook al je hoofd beschermen bij een aanrijding van opzij, sowieso flink aan de prijs)
Nouja dat was het wel zo'n beetje. Ik was laatst bij de dealer en ben daar toch een beetje verliefd geworden op de candy white kleur. De auto kent natuurlijk van zichzelf behoorlijk wat zwarte delen (grill, ondergrill, B-stijl) en dan steekt dat wit echt wel gaaf af. Zwarte Borbet LV-5's eronder en gaan met die banaan
Heb ik het goed gelezen dat tegenwoordig de RCD310 en de climatecontrol op een BM ook zwart/wit display hebben?
Maar goed, eerst maar eens kijken wat de leasemij vind qua restwaarde van een witte auto...