Polo 1.2 TSI 2013 (6R) geluid bij starten

Goedemiddag mede polorijders,

Ben sinds kort eigenaar van een Polo 1.2 TSI van 2013 (6R). Aan het begin liep deze perfect en ook met starten waren er geen problemen. Ongeveer een week geleden merkte ik dat de Polo bij starten een vreemd geluid maakt, wat om en nabij een minuut duurt. Hierbij loopt ‘ie eerst wat hoger in toeren, rond de 1200 toeren, daarna loopt ‘ie weer normaal stationair rond de 700 toeren. Wellicht is het normaal en herkennen jullie het zelf ook, maar vind het zelf niet bepaald 'normaal' klinken en de mensen om mij heen ook niet, vandaar mijn vraag.

Bij deze een filmpje van het geluid waar ik het over heb.

 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo AW 2018  1.0 TSI 95pk 
Een filmpje kan je maken, uploaden op Youtube en dan hier de link delen. Als het geluid echt "zorgwekkend" is, zou ik morgen nog de plaatselijke garage er naar laten luisteren.
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
  • Leuk
Waarderingen: Tygo10
Een filmpje kan je maken, uploaden op Youtube en dan hier de link delen. Als het geluid echt "zorgwekkend" is, zou ik morgen nog de plaatselijke garage er naar laten luisteren.
Top, dankjewel, dan zal ik dat doen. Heb er zelf te weinig verstand van om er een oordeel over te vellen. De garage waar ik de auto vandaan heb, zegt natuurlijk dat er niks aan de hand is. Een vriend van mij die in de motorenrevisie zit, zegt dat het niet normaal is en vind het zelf ook niet bepaald een normaal geluid. Vandaar dat ik een beetje met een dilemma zit, wat ik er precies nu mee aan moet.
 
Volkswagen  Polo AW 2018  1.0 TSI 95pk 
Is inderdaad enkel met koude motor, een soort van harde ratel die ongeveer een minuut aanhoudt.
Jouw beschrijving lijkt op ratelde distributieketting, maar dat is een gok. Twijfel je aan de garage waar je de auto hebt gekocht, ga dan naar een andere garage, bijvoorbeeld een merkendealer.
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
  • Leuk
Waarderingen: HoMi en Tygo10
Zoals hierboven al vermeld is het verstandig om er bijv. door andere garage of dealer zo snel mogelijk naar te laten kijken mocht het de ketting zijn.

Misschien dat je hier iets aan hebt;
Na mijn aankoop merkte ik dit ook bij mijn polo. Twee soorten ratels was het uiteindelijk. 1 van de ketting welke niet langer duurde dan 3 seconden en de andere was een veel langer durende ratel.

Auto heeft hiervoor bij de dealer gestaan en uiteindelijk bleek dit bij de aansluiting van de wastegate te zijn. Niks aan doen was toen het advies.

Dit was mijn post toen met filmpje ter vergelijking.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI Bluemotion 
  • Leuk
Waarderingen: Sal en Tygo10
Zoals hierboven al vermeld is het verstandig om er bijv. door andere garage of dealer zo snel mogelijk naar te laten kijken mocht het de ketting zijn.

Misschien dat je hier iets aan hebt;
Na mijn aankoop merkte ik dit ook bij mijn polo. Twee soorten ratels was het uiteindelijk. 1 van de ketting welke niet langer duurde dan 3 seconden en de andere was een veel langer durende ratel.

Auto heeft hiervoor bij de dealer gestaan en uiteindelijk bleek dit bij de aansluiting van de wastegate te zijn. Niks aan doen was toen het advies.

Dit was mijn post toen met filmpje ter vergelijking.
Ga 'm morgen gelijk wegbrengen, in ieder geval voor een second opinion.

Aan het filmpje heb ik zeker wat, de ratel die je in het begin van het filmpje kort hebt, heb ik namelijk ook. Het gaat meer om het geluid wat daarna komt, totdat 'ie weer normaal stationair loopt. Het klinkt als wat bij jou ook op de achtergrond afspeelt, op de kettingratel na dus. Wellicht is het normaal, maar ik vind het persoonlijk niet 'normaal' klinken en een vriend die al jaren motoren reviseert, vind het ook niet bepaald fijn klinken.

Hieronder de link naar de video die ik heb gemaakt.

 
Volkswagen  Polo AW 2018  1.0 TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Jouw beschrijving lijkt op ratelde distributieketting, maar dat is een gok. Twijfel je aan de garage waar je de auto hebt gekocht, ga dan naar een andere garage, bijvoorbeeld een merkendealer.
Ga ik morgen zeker doen, heb ondertussen ook een filmpje bijgevoegd.
 
Volkswagen  Polo AW 2018  1.0 TSI 95pk 
Volgensmij is dat bij een koude motor wel normaal. Dan begint die op temperatuur te komen, zakt daarna weer af. Gebeurd het ook als je een warme motor hebt?
Heb ondertussen een filmpje bijgevoegd, herken jij dit geluid? Geluid speelt zich enkel af bij koude start, loopt hoger op in toeren en wanneer het geluid verdwijnt, zakt het toerental en loopt de auto weer normaal stationair.
 
Volkswagen  Polo AW 2018  1.0 TSI 95pk 
Paar seconde geratel op begin is denk ik de ketting die je hoort die verdwijnt zodra de ketting spanner druk heeft opgebouwd. Geluid wat je bedoeld is voor mijn gevoel niet een heel raar geluid maar je kunt als voorzorg altijd langs een garage gaan om het te laten horen die zou er meer verstand van hebben.
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TSI 
  • Leuk
Waarderingen: Tygo10
Ik ben geen kenner zoals andere hier, maar ik hoor ook niet iets wat afwijkt van wat ik ken. Snap de ‘angst’ voor ketting probleem maar die lijkt binnen de 3 seconden te stoppen. Maar goed even een second opinion alleen al voor gemoeds rust is veel waard.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI Bluemotion 
  • Leuk
Waarderingen: Tygo10
Ik ben geen kenner zoals andere hier, maar ik hoor ook niet iets wat afwijkt van wat ik ken. Snap de ‘angst’ voor ketting probleem maar die lijkt binnen de 3 seconden te stoppen. Maar goed even een second opinion alleen al voor gemoeds rust is veel waard.
Heb ‘m ondertussen bij een hoog aangeschreven garage bij mij in de buurt staan. Heb me van te voren goed ingelezen over de kettingproblemen, vandaar dat ik er ook één van 2013 heb gekocht. Gaat me eigenlijk puur om het geluid wat daarna komt. Een vriend van me had het over hydraulische klepstoters, dacht wellicht herkent iemand het geluid en is het normaal. Als ‘t goed is kan ik de auto morgen ophalen, dan weet ik meer en zal ik hier een update vermelden.
 
Volkswagen  Polo AW 2018  1.0 TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: Shaan en Sal
Hm ik zal straks met een koude start ook even een filmpje proberen te maken - dit geluid klinkt overigens volgens mij precies hetzelfde zoals ik het hoor bij mijn motor (met 205.000km)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 130pk (gechipt) 
  • Leuk
Waarderingen: Tygo10
Kettingspanner en kettinggeleiders, spanner werkt op oliedruk, kan grote schade veroorzaken namelijk bij koude start kan ketting verspringen en zijn je kleppen aan de beurt.
Bij slecht starten niet doorstarten, laat zo snel mogelijk dignose stellen door dealer of betrouwbare garage.
 
Volkswagen  Polo  1.2 
  • Leuk
Waarderingen: Tygo10
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!