Polo 6r: Rare "kraak" bij wegrijden

Beste forumleden,

Mijn polo heeft sinds aanschaf een rare "kraak" bij wegtrekken, in 1e en 2e versnelling, op het moment dat er koppel inkomt.
Het geluid lijkt vanonder het dashboard vandaan te komen, linksvoor. Beste beschrijving van het geluid is "alsof het dashboard zich zet", alsof je hard tegen het kunststof van het dash drukt, klinkt ook een beetje zo.
Tot op heden heb ik niet kunnen achterhalen waar het vandaan komt.
Auto is op brug geweest waar alles qua ophanging is nagekeken, alles zag er goed uit, geen spelingen en alle bouten gecontroleerd en evt nagetrokken.
Verdachte vanaf het eerste moment is het toplager, echter heb ik weinig trek om deze te gaan vervangen om er dan achter te komen dat het daar niet aan lag, dus wil ik graag wat meer zekerheid waar ik moet zoeken.
Het vreemde is ook dat het alleen bij optrekken hoorbaar is, tijdens stevig remmen of drempels of slalommen hoor ik niets, vandaar dat ik ook twijfel over het toplager, mij lijkt dat dit ook in de andere gevallen dan hoorbaar zou zijn.
Nu begrijp ik dat het voor jullie moeilijk is om aan de hand van dit verhaal een oorzaak aan te wijzen.. Ik vraag dan ook meer naar "euveltjes" die meer voor komen, of iemand die me meer kan vertellen over het toplager, en of mijn verhaal daarmee overeen stemt.

Alle info is welkom!
 
Mijn moeder heeft dat ook bij de 6R, wel alleen de eerste keer optrekken nadat je 'm gestart hebt. Volgens de dealer was 't een of andere klep in 't luchtsysteem die dan dichtging ofzo, het leek mij een vreemd verhaal, maar ook hier hebben ze nooit iets kunnen vinden wat 't ook echt zou moeten veroorzaken. Kwaad kan 't iig niet volgens mij. Is 't een soort "dubbele klop" zegmaar als je 't geluid zou moeten omschrijven?
 
Nee zeker geen klop, echt een kraak.. Alsof de stoel wat naar achter wordt gedrukt en meegeeft. Ik weet niet hoe het anders te omschrijven.
Hij heeft t trouwens elke keer bij optrekken, vreemde is dattie fluisterstil is bij hard afremmen en drempels. Daarom twijfel ik ook of het het toplager is. Klinkt blijkbaar wel zo, maar weet niet of het kan dat het alleen bij optrekken zo klinkt, en niet bij afremmen e.d.
 
Toch even een update van mijn kant.
Toen een aantal weken geleden het weer flink warmer werd, is de kraak verergerd, en is er een kloppend geluid bijgekomen.
Het begon steeds erger te klinken. Inmiddels had ik het toplager laten vervangen, zonder resultaat.
Polo is bij collega meerdere malen op de brug geweest, alles zag er tip top uit.. Niets als oorzaak aan te wijzen.
Ook bij de vw garage konden ze niets vinden.
Eergisteren heeft een bekende, werkzaam bij vw, de hele avond gezocht, en stond verbaast dat ie het niet kon vinden.
Als laatste mogelijke oorzaak hebben we de luchtfilter en accu verwijderd, om naar de motorsteun daaronder te kijken..
Die zag er ook weer prima uit. Nog even checken of de bouten daarvan ook vast zaten, en wat blijkt, drie bouten zaten gewoon los!
Er was daardoor ruimte tussen chassis en motorsteun, en deze veroorzaakte dus het vreemde geluid.. Bouten allemaal goed vastgedraaid en de polo is eindelijk fluisterstil!
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!