Polo 6R trilt met gas geven

Beste,
Ik rijd een polo 1.2 TDI. Bij aankoop niks geks aan de hand, maar na 2 week begin hij heer erg te trillen. Als ik rustig rijd is er niks aan de hand en stationair ook niks. Als ik het gas intrap trilt die tussen de 2 - 3,5K toeren als een gek. Dit gebeurd vooral in de 1e, 2e en 3e versnelling in de 4e en 5e gebeurd niet zo gek veel. Heeft niks met de banden en velgen te maken want die zijn gewisseld. Ook hebben we de onderste baksteun al vervangen maar dat maakt geen verschil. Wel hoort het geluid links voor weg te komen. Als ik ook weg rijd in de 1 en trap de koppeling in en daarna weer los voel je ook een klap naar voren, net of de bak naar voren klapt vandaar dat we de baksteun hadden vervangen. Nu lopen wij dus vast, iemand iedeeen?
Mvg.
 
Volkswagen  6R  1.2 TDI 
2 massa vliegwiel denk ik dat ze bedoelen.
Die komt wel vaker langs als probleem geval.

Die is plat gezegd kleiner als die stationair draait,
en zou groter moeten worden als je gas geeft.

(gewichtjes schuifsysteem bla bla. google maar)
Ik weet niet waar je die onzin vandaan haalt, maar een 2 massa vliegwiel bestaat uit een "vast" deel en een "los" deel. Het vaste deel zit aan de krukas van de motor gemonteerd, het losse deel zit met een "lager" gemonteerd op het vaste deel en kan zo onafhankelijk bewegen van het vaste deel. Dit kan enkel linksom of rechtsom zijn tov het vaste deel. Om ervoor te zorgen dat je wel aandrijving hebt, zit het losse deel opgevangen in een paar enorme veren. Deze veren zorgen ervoor dat het losse deel mee draaid met het vaste deel en verzorgen een dempende werking. Hierdoor kan het vaste deel van het vliegwiel in korte tijd accelereren en decelereren door de arbeidslagen van de motor terwijl het losse deel 1 vloeiende ronddraaiende beweging maakt. Dit geeft meer rijcomfort en zorgt ook nog eens voor een lager verbruik aldus de fabrikanten.

@Danielk Jou klachten kunnen met verschillende zaken verband houden. Een aantal vragen:
- Ervaar je vermogens verlies als de aandrijflijn trilt?
- trilt de aandrijf lijn ook bij het langzaam accelereren/rijden op constante snelheid met het genoemde motor toerental?
- zijn er ook rare geluiden waarneembaar als de aandrijflijn trilt? ik doel dan op een ratelend/klapperend/kloppend geluid
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 45pk 106Nm (Autoweek Rollerbank) 
Ik weet niet waar je die onzin vandaan haalt, maar een 2 massa vliegwiel bestaat uit een "vast" deel en een "los" deel. Het vaste deel zit aan de krukas van de motor gemonteerd, het losse deel zit met een "lager" gemonteerd op het vaste deel en kan zo onafhankelijk bewegen van het vaste deel. Dit kan enkel linksom of rechtsom zijn tov het vaste deel. Om ervoor te zorgen dat je wel aandrijving hebt, zit het losse deel opgevangen in een paar enorme veren. Deze veren zorgen ervoor dat het losse deel mee draaid met het vaste deel en verzorgen een dempende werking. Hierdoor kan het vaste deel van het vliegwiel in korte tijd accelereren en decelereren door de arbeidslagen van de motor terwijl het losse deel 1 vloeiende ronddraaiende beweging maakt. Dit geeft meer rijcomfort en zorgt ook nog eens voor een lager verbruik aldus de fabrikanten.

@Danielk Jou klachten kunnen met verschillende zaken verband houden. Een aantal vragen:
- Ervaar je vermogens verlies als de aandrijflijn trilt?
- trilt de aandrijf lijn ook bij het langzaam accelereren/rijden op constante snelheid met het genoemde motor toerental?
- zijn er ook rare geluiden waarneembaar als de aandrijflijn trilt? ik doel dan op een ratelend/klapperend/kloppend geluid
Bij langszaam rijden en constante snelheid is er niks aan de hand. En ik hoor echt een geklop linksvoor vamdaan komen waar ook het getril wel lijkt te komen
 
Volkswagen  6R  1.2 TDI 
ik weet van een oud forumlid dat hij hetzelfde had met zijn Polo. Bleek dat de homokineet was losgelopen in de naaf. De centrale bout aandraaien fixete zijn probleem
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 45pk 106Nm (Autoweek Rollerbank) 
Zelf dit probleem met trillen alleen tijdens gas geven.
Bij mij was het de rechter aandrijfas. Beter gezegd de CV joint tussen de bak en aandrijfas had spelling. De lager binnenin hadden teveel speling.
Ik heb de hele as vervangen was niet heel veel duurder en weet je zeker dat ie goed is. Ik zou ook zeker geen 2dehands proberen.

Het geklop, had ik ook haha.
Bij mij was het vooral in de bochten,als het gewicht naar rechts hevelde, dit kwam weer door de wiellager/ homokineet. Deze ook vervangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!