Polo 9n brommend geluid bij sturen naar rechts.

witteberry

Nieuw lid
Hoi allemaal, ik neus al lange tijd hier rond en het heeft me al bij vele problemen geholpen. Dank daarvoor. Nu zit ik echter met een probleem waar ik momenteel niet uit kom.

Mijn auto geeft problemen met het sturen naar rechts. Op rechte wegen en het sturen naar links is er geen geluid / licht hoorbaar zoemend geluid. Zodra ik een bocht naar rechts maak of ik wil van rijbaan wisselen waardoor ik maar een minimale stuurhoek heb hoor ik een hard resonerend brommend geluid. Bij het stuur zelf is niets merkbaar van trillingen.

Nu zijn beide homokineets vervangen en het geluid was er nog. Omdat het wiellager vervangen zou worden kwam ik erachter dat de borgmoer van de aandrijfas ook te strak was aangedraaid.

Nu is na het vervangen van de onderdelen het geluid nog niet weg.

Zou het kunnen zijn dat door te weinig vet en het vet wat er bij zat is minimaal + te strak aandraaien aandrijfas alsnog de nieuwe homokineet beschadigd is. Er zaten van die goedkope stofhoes klemmen bij die niet goed vast te zetten waren, ik zag dat er wat vet uitgelopen was.

Is het verstandig mocht het probleem daar niet zitten om alsnog de 2 homokineets te vervangen ? Ze hebben er +- 1200km op zitten met een te strakke borgmoer en deels weinig vet.

Ik heb ook een video gemaakt waar het geluid op hoorbaar is.

Wie weet raad

Volkswagen  Polo 9N 
Hoi allemaal, ik neus al lange tijd hier rond en het heeft me al bij vele problemen geholpen. Dank daarvoor. Nu zit ik echter met een probleem waar ik momenteel niet uit kom.

Mijn auto geeft problemen met het sturen naar rechts. Op rechte wegen en het sturen naar links is er geen geluid / licht hoorbaar zoemend geluid. Zodra ik een bocht naar rechts maak of ik wil van rijbaan wisselen waardoor ik maar een minimale stuurhoek heb hoor ik een hard resonerend brommend geluid. Bij het stuur zelf is niets merkbaar van trillingen.

Nu zijn beide homokineets vervangen en het geluid was er nog. Omdat het wiellager vervangen zou worden kwam ik erachter dat de borgmoer van de aandrijfas ook te strak was aangedraaid.

Nu is na het vervangen van de onderdelen het geluid nog niet weg.

Zou het kunnen zijn dat door te weinig vet en het vet wat er bij zat is minimaal + te strak aandraaien aandrijfas alsnog de nieuwe homokineet beschadigd is. Er zaten van die goedkope stofhoes klemmen bij die niet goed vast te zetten waren, ik zag dat er wat vet uitgelopen was.

Is het verstandig mocht het probleem daar niet zitten om alsnog de 2 homokineets te vervangen ? Ze hebben er +- 1200km op zitten met een te strakke borgmoer en deels weinig vet.

Ik heb ook een video gemaakt waar het geluid op hoorbaar is.

Wie weet raad

Het te strak aandraaien van de aandrijfas moer heeft op de homokineet zelf geen effect..
Te weinig vet zou wel effect kunnen hebben, maar als het geluid na het vervangen van de homokineten onveranderd was denk ik niet dat dat het is

Vervelend probleem…eerste waar ik gelijk aan dacht is iets bij je stuurinrichting/stuurbekrachtiging. Is je stuurstang nog goed? En hoe zit het met de stuurbekrachtiging vloeistof/leidingen?
Stuurbekrachtiging vloeistof zit sinds de aankoop een aantal jaar geleden op max en is sindsdien 1 a 2 mm gezakt. Ook bij stilstand hoor je de pomp alleen maar bij maximaal uitsturen links of rechts. Ik zal zodra de as binnen komt en weer wat tijd heb de stuurstang en de rubbers is gaan controleren.

Het te strak aandraaien van de aandrijfas moer heeft op de homokineet zelf geen effect..
Te weinig vet zou wel effect kunnen hebben, maar als het geluid na het vervangen van de homokineten onveranderd was denk ik niet dat dat het is.
Ik hoop dat het vet het probleem is geweest en dat door de vervanging van de as het opgelost is.

Dank jullie voor het meedenken.

Volkswagen  Polo 9N 
Kleine update, de complete aandrijfas is vervangen en het geluid is minder. De oude aandrijfas had ook een halve centimeter meer speling en daar kwam de borgmoer van de as niet op het lager. Dit was al bij aankoop auto. Bij de nieuwe as is dit wel het geval. De homokineet had dus in iedergeval schade opgelopen door het uitlopen van het vet.

Vervelend probleem…eerste waar ik gelijk aan dacht is iets bij je stuurinrichting/stuurbekrachtiging. Is je stuurstang nog goed? En hoe zit het met de stuurbekrachtiging vloeistof/leidingen?
Op eerste gezicht lijkt het goed te zijn, de rubbers van de stabilisator stang had ik vorig jaar al vervangen. Ik heb gemerkt dat met gestarte motor en bij stilstand, dat als je het stuur 3 cm naar rechts draait en dan loslaat je een metalen "tok" hoort. Links heeft dit niet. (Dat tikje bij links is van stuurinrichting)

Zou dit de stuurstang rechts voor kunnen zijn of zal opnieuw uitlijnen helpen. Dit is nog niet gebeurd.

Volkswagen  Polo 9N 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!