jolo
Bekend lid
In oktober 2020 kocht ik mijn Polo met iets meer dan 100.000 km op de teller. Ik was met de trein vanuit zuid Limburg naar Enschede gegaan (4 uur reizen ongeveer) en daar stond ie; een mooie pepper grey Polo 1.2 TSI DSG uit 2013 met panoramadak in de highline uitvoering. Ik was verkocht. De Polo was ingevoerd vanuit Duitsland en er waren geen boekjes aanwezig. Dat zou natuurlijk een waarschuwing moeten zijn, maar de auto zag er schitterend uit; nagenoeg geen steenslag op de motorkap, geen versleten stoelen, geen versleten stuur en natuurlijk een mooi verkooppraatje. Tel daarbij op dat ik een emotiekoper ben en de deal was gesloten...
Direct na de koop heeft de Polo een grote beurt gekregen, waarbij de ketting werd vervangen, alsmede alle 4 de remschijven en blokken...prijzig, maar goed, dan kan je weer even vooruit. Ik liet de auto daarnaast voorzien van een navigatiesysteem (RNS310), een armsteun en een Eibach Pro Kit.
Vanwege een kleinigheidje bracht ik een bezoek aan Wealer, de VW dealer van zuid Limburg. Daar bleek dat de Polo zijn onderhoud in Duitsland ook altijd bij een VW dealer heeft gehad en de beurten dus altijd werden geregistreerd. De km stand bij de laatste check up bleek 190.000 km... Mijn Polo bleek dus, inclusief de door mij gereden kilometers, al meer dan 220.000 km op de klok te hebben...
Nou merkte ik daar niks van; de motor liep als een zonnetje en reed daar ook naar. Maar toch stap je natuurlijk met een ander gevoel in de auto...en daarbij het idee dat je opgelicht bent, door een auto te kopen met een veel mindere marktwaarde, dan waarvoor ik hem kocht. Ik wilde dan ook van de Polo af... eerst dacht ik; ik verpats hem met de km stand die op de teller staat. Maar dat was een moreel dilemma, waarbij het engeltje het van het duiveltje op mijn schouder won...
Dus naar enkele autobedrijven en gewoon eerlijk gezegd hoe de vork in de steel zat. Jammer dan; niemand wilde de Polo nog; "Nee meneer...daar branden wij onze vingers niet aan, waarom is die auto verkocht en wie weet wat er nog meer met die auto aan de hand is". Onverkoopbare auto dus...
Dus dan maar vanuit zuid Limburg met Enschede bellen...ik zag de bui al hangen; een hoop (juridisch) getouwtrek... Maar nee, tot mijn - positieve - verbazing deed het garagebedrijf in het geheel niet moeilijk en kon ik de auto terugbrengen en kreeg ik het volledige aankoopbedrag terug. De kosten die ik na de aankoop heb gemaakt; tja daar kan je iets van zeggen, maarja, dat laten we maar in het midden...
In ieder geval, of dat autobedrijf nu wel of niet van de teruggedraaide km stand heeft geweten, ik vond het netjes dat ik zonder gezeur mijn geld terug kreeg en de auto terug kon brengen. Ofschoon het natuurlijk wel de vraag is of de Polo nu opnieuw te koop wordt aangeboden met 100.000... of 200.000 km op de teller...
De moraal van het verhaal is: ik heb een andere auto gekocht; een maatje groter; een Golf 1.4 TSi DSG ACT 140 pk. Een Nederlandse auto MET onderhoudshistorie en NAP., gechecked en gekocht bij de VW dealer.
En
Als je een auto importeert, doe het dan vooral zelf (over het algemeen worden km standen pas in NL teruggedraaid) en/of doe je huiswerk en koop een auto waarvan de onderhoudshistorie bekend is. Vaak worden auto's (in Duitsland) niet zonder reden verkocht, buiten de hoge km stand. Mijn Polo werd na de laatste beurt verkocht, toen er sprake van compressieverlies bleek te zijn...Met andere woorden... Oh er komt een dure reparatie aan...weg met die auto...
Direct na de koop heeft de Polo een grote beurt gekregen, waarbij de ketting werd vervangen, alsmede alle 4 de remschijven en blokken...prijzig, maar goed, dan kan je weer even vooruit. Ik liet de auto daarnaast voorzien van een navigatiesysteem (RNS310), een armsteun en een Eibach Pro Kit.
Vanwege een kleinigheidje bracht ik een bezoek aan Wealer, de VW dealer van zuid Limburg. Daar bleek dat de Polo zijn onderhoud in Duitsland ook altijd bij een VW dealer heeft gehad en de beurten dus altijd werden geregistreerd. De km stand bij de laatste check up bleek 190.000 km... Mijn Polo bleek dus, inclusief de door mij gereden kilometers, al meer dan 220.000 km op de klok te hebben...
Nou merkte ik daar niks van; de motor liep als een zonnetje en reed daar ook naar. Maar toch stap je natuurlijk met een ander gevoel in de auto...en daarbij het idee dat je opgelicht bent, door een auto te kopen met een veel mindere marktwaarde, dan waarvoor ik hem kocht. Ik wilde dan ook van de Polo af... eerst dacht ik; ik verpats hem met de km stand die op de teller staat. Maar dat was een moreel dilemma, waarbij het engeltje het van het duiveltje op mijn schouder won...
Dus naar enkele autobedrijven en gewoon eerlijk gezegd hoe de vork in de steel zat. Jammer dan; niemand wilde de Polo nog; "Nee meneer...daar branden wij onze vingers niet aan, waarom is die auto verkocht en wie weet wat er nog meer met die auto aan de hand is". Onverkoopbare auto dus...
Dus dan maar vanuit zuid Limburg met Enschede bellen...ik zag de bui al hangen; een hoop (juridisch) getouwtrek... Maar nee, tot mijn - positieve - verbazing deed het garagebedrijf in het geheel niet moeilijk en kon ik de auto terugbrengen en kreeg ik het volledige aankoopbedrag terug. De kosten die ik na de aankoop heb gemaakt; tja daar kan je iets van zeggen, maarja, dat laten we maar in het midden...
In ieder geval, of dat autobedrijf nu wel of niet van de teruggedraaide km stand heeft geweten, ik vond het netjes dat ik zonder gezeur mijn geld terug kreeg en de auto terug kon brengen. Ofschoon het natuurlijk wel de vraag is of de Polo nu opnieuw te koop wordt aangeboden met 100.000... of 200.000 km op de teller...
De moraal van het verhaal is: ik heb een andere auto gekocht; een maatje groter; een Golf 1.4 TSi DSG ACT 140 pk. Een Nederlandse auto MET onderhoudshistorie en NAP., gechecked en gekocht bij de VW dealer.
En
Als je een auto importeert, doe het dan vooral zelf (over het algemeen worden km standen pas in NL teruggedraaid) en/of doe je huiswerk en koop een auto waarvan de onderhoudshistorie bekend is. Vaak worden auto's (in Duitsland) niet zonder reden verkocht, buiten de hoge km stand. Mijn Polo werd na de laatste beurt verkocht, toen er sprake van compressieverlies bleek te zijn...Met andere woorden... Oh er komt een dure reparatie aan...weg met die auto...
Volkswagen
T-cross