Polo komt niet door de APK heen

Hallo Polo eigenaren,

Ik was benieuwd of iemand mij enigszins van wat kennis kan verschaffen.

Mijn Polo komt niet door de APK keuring heen. Dit omdat de uitstootgassen te hoog gemeten zijn. Reparatie zou, volgens de garage, oplopen tot 3500 euro.
Het betreft een Polo uit 2013 (1.2 TDI, 242.000km) en mocht de prijs voor reparatie accuraat zijn dan is de auto volgens mij economisch total loss. Daarnaast moet de achterrem vervangen worden en de schokdempers voor... Over twee weken verloopt de APK.

Nu mijn vragen:
- Klopt het dat het zo duur is om dit te laten repareren?
- Is er een opkoper waar ik de auto eventueel nog aan zou kunnen verkopen voor een habbekrats?

Hoor graag! Alvast bedankt,

Daan
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
Hoi Daan,

Je bent helaas niet de enige wie hier tegenaan loopt.

Zie topic
https://www.mypolo.nl/xenforo/threads/1-2-tdi-bluemotion-komt-niet-door-nieuwe-roetmeting-apk.19478/


Eigenlijk heb je twee opties

Je zorgt ervoor dat de uitstootgassen op pijl komen. Dit kan inderdaad aardig in de papieren lopen.
Er zijn bedrijven die je roetfilter kunnen reinigen. Of dit dan uiteindelijk afdoende is weet niemand.


Of je meld je roetfilter af bij de RDW. kosten zijn rond de 65 euro. Tijdens de apk zullen ze de deeltjes teller test dan niet hoeven uitvoeren. Nadeel hiervan is dat je ongeveer 15% meer mrb gaat betalen.
Er is ook sprake van dat je de milieuzones niet in komt. Voor zo ver ik weet heb jij hier geen last van met jouw polo 1.2 tdi.
Maar ik hoor hier verschillende verhalen over.

Meer info

 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 140pk 
  • Leuk
Waarderingen: Maik
Hallo Polo eigenaren,

Ik was benieuwd of iemand mij enigszins van wat kennis kan verschaffen.

Mijn Polo komt niet door de APK keuring heen. Dit omdat de uitstootgassen te hoog gemeten zijn. Reparatie zou, volgens de garage, oplopen tot 3500 euro.
Het betreft een Polo uit 2013 (1.2 TDI, 242.000km) en mocht de prijs voor reparatie accuraat zijn dan is de auto volgens mij economisch total loss. Daarnaast moet de achterrem vervangen worden en de schokdempers voor... Over twee weken verloopt de APK.

Nu mijn vragen:
- Klopt het dat het zo duur is om dit te laten repareren?
- Is er een opkoper waar ik de auto eventueel nog aan zou kunnen verkopen voor een habbekrats?

Hoor graag! Alvast bedankt,

Daan
Ik geef wel 500 voor je auto
 
Volkwagen  E golf 2018  136 pk 
  • Leuk
Waarderingen: iichel
Hoi Daan,

Je bent helaas niet de enige wie hier tegenaan loopt.

Zie topic
https://www.mypolo.nl/xenforo/threads/1-2-tdi-bluemotion-komt-niet-door-nieuwe-roetmeting-apk.19478/


Eigenlijk heb je twee opties

Je zorgt ervoor dat de uitstootgassen op pijl komen. Dit kan inderdaad aardig in de papieren lopen.
Er zijn bedrijven die je roetfilter kunnen reinigen. Of dit dan uiteindelijk afdoende is weet niemand.


Of je meld je roetfilter af bij de RDW. kosten zijn rond de 65 euro. Tijdens de apk zullen ze de deeltjes teller test dan niet hoeven uitvoeren. Nadeel hiervan is dat je ongeveer 15% meer mrb gaat betalen.
Er is ook sprake van dat je de milieuzones niet in komt. Voor zo ver ik weet heb jij hier geen last van met jouw polo 1.2 tdi.
Maar ik hoor hier verschillende verhalen over.

Meer info

als je bouwjaar boven 2011 is dan ben je verplicht een roetfiler te hebben….. dus in dit geval is dat geen optie omdat de auto van 2013 is
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 tdi 105pk 
Hallo Polo eigenaren,

Ik was benieuwd of iemand mij enigszins van wat kennis kan verschaffen.

Mijn Polo komt niet door de APK keuring heen. Dit omdat de uitstootgassen te hoog gemeten zijn. Reparatie zou, volgens de garage, oplopen tot 3500 euro.
Het betreft een Polo uit 2013 (1.2 TDI, 242.000km) en mocht de prijs voor reparatie accuraat zijn dan is de auto volgens mij economisch total loss. Daarnaast moet de achterrem vervangen worden en de schokdempers voor... Over twee weken verloopt de APK.

Nu mijn vragen:
- Klopt het dat het zo duur is om dit te laten repareren?
- Is er een opkoper waar ik de auto eventueel nog aan zou kunnen verkopen voor een habbekrats?

Hoor graag! Alvast bedankt,

Daan
Hi Daan, hierbij mijn mening;

3.500eu klinkt stevig maar zou kunnen als ze niet direct de oorzaak kunnen vinden (alle mogelijke oorzaken zijn duur). Maar je moet rekenen op een flinke rekening van minimaal 1.000eu (600 nieuwe DPF, 400 manuren). Een andere optie die je hebt is de roetfilter (DPF) uit te schrijven waardoor deze meting komt te vervallen (dus geen afkeur). Dit kost je 65eu en een toeslag van 15% op je wegenbelasting (15eu p/m?). Deze kosten staan scheef op het laten repareren van de auto.

Schokdemper is geen apk afkeur, misschien wel aan te raden maar dat is wat anders. Rem achter kost je nieuwe remschoenen en een half uurtje loon (100eu totaal?)

Je hebt nog een buffer van 2 maanden na het verlopen van je APK om je auto gereed te maken voor de keuring. Je mag dan niet meer deelnemen aan het verkeer (wel naar garage voor de APK) maar toch, dit geeft je wat bedenktijd.
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
Hi Daan, hierbij mijn mening;

3.500eu klinkt stevig maar zou kunnen als ze niet direct de oorzaak kunnen vinden (alle mogelijke oorzaken zijn duur). Maar je moet rekenen op een flinke rekening van minimaal 1.000eu (600 nieuwe DPF, 400 manuren). Een andere optie die je hebt is de roetfilter (DPF) uit te schrijven waardoor deze meting komt te vervallen (dus geen afkeur). Dit kost je 65eu en een toeslag van 15% op je wegenbelasting (15eu p/m?). Deze kosten staan scheef op het laten repareren van de auto.

Schokdemper is geen apk afkeur, misschien wel aan te raden maar dat is wat anders. Rem achter kost je nieuwe remschoenen en een half uurtje loon (100eu totaal?)

Je hebt nog een buffer van 2 maanden na het verlopen van je APK om je auto gereed te maken voor de keuring. Je mag dan niet meer deelnemen aan het verkeer (wel naar garage voor de APK) maar toch, dit geeft je wat bedenktijd.
Schokdemper kan wel degelijk afkeur zijn indien deze lek is of zijn werking niet meer goed doet.
 
Zweten mag
Lekkage is advies
Geen werking is afkeur. Maar een slappe demper werkt nog steeds.... Gescheurde vering is wel afkeur natuurlijk

Afkeur volgens RDW
Advies AC2 volgens RDW
Er staat duidelijk in de regelgeving:

Personenauto's moeten zijn voorzien van deugdelijk bevestigde en goed werkende schokdempers.

Goedwerkende schokdemper is dus geen lekke slappe demper
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!