Probleem met cruisecontrol in 5e versnelling

Beste forummers,
ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen wat er mis is met de cruisecontrol in mijn Polo en hoe dit euvel te verhelpen is. Wat is het probleem met de cruisecontrol van mijn Polo. :?
In de 4e versnelling werkt de cruisecontrol tot nu toe altijd. Echter als ik in de 5e versnelling rij wil de cruisecontrol vaak niet functioneren. In die gevallen neemt de cruisecontrol de snelheid niet over als ik op het knopje SET - op de hendel druk en gaat de snelheid er uit als ik geen gas meer geef.
Als mijn de snelheid in de 5e versnelling tussen 70km/h - 80km/h ligt wordt de snelheid meestal wel overgenomen. Zondag een ritje naar den Haag gemaakt en op een 80km-weg de cruisecontrol probleemloos ingeschakeld en daarna met knopje RES + op de grote weg de snelheid verhoogd tot 120 km/h en dan functioneert de cruisecontrol zoals het beschreven is. Op de terugweg geprobeerd om bij 120km/h de cruisecontrol te activeren maar dat lukte natuurlijk weer niet. Ik had geen zin om de snelheid naar 80km/h terug te laten vallen dus heb ik de hele terugweg de cruisecontrol niet kunnen gebruiken. :(
Heeft iemand een idee :idea: waardoor dit veroorzaakt kan worden?
 
Heb je toevallig andere velgen / banden gemonteerd ?
Of iets anders aan je auto gedaan de cruise controle kijkt naar snelheid en toerental het lijkt er op dat die bij jouw rond de 120 km net buiten zijn band breedte valt en daar om niet in schakeld
Mocht je de laatste tijd niks aan je auto veranderd hebben rijdt dan eens langs de dealer volgens mijn is er een update voor dit probleem
Maar ikweet niet zeker of dit ook voor jouw auto geld als het goed is moet hij je dat kunnen vertellen
Groet Donna
 
Donna, het is niet mijn eerste keuze om naar de dealer te gaan want eerst hoop ik hier van de experts wat informatie te krijgen. De cruisecontrol moet volgens boekje werken van 30km/h tot 180km/h en daarom denk ik dat de bandbreedte niet het probleem mag zijn. Verder is het een probleem dat de ene keer wel optreedt en de andere keer niet. In de 4e versnelling heb ik nog geen probleem gehad en dat heb ik bij diverse snelheden/motortoerentallen geprobeerd. In de 5e versnelling gaat het tussen 70km/h en 80km/h meestal wel goed maar ook niet altijd. Het kan niet zo zijn dat je, als je een snelweg op gaat, al bij 80km/h je cruisecontrol moet activeren en verder moet versnellen en je snelheid moet regelen met de hendel aan je stuur.
Ik denk eerder dat er ergens een slecht contact is in het circuit dat bij de 5e versnelling gebruikt wordt maar ik weet niet waar ik dat zou moeten zoeken.
Wie kan daar wat over zeggen. Groet, Pieter
 
Jij hebt in de tussentijd vast en zeker richting aangegeven ;)

Je hendeltje is waarschijnlijk kapot. Ik heb dit zelf ook gehad. Op de meest gekke momenten bleef de cruise hangen en dan zo ineens deed ie het niet meer.
 
Hoi ik bedoel met band breedte. Het kenveld van het motor regelapparaat
En niet de breedte van de band in de versnbak zit geen sensor Of iets dergelijk die de stand van de ingeschakelde versnelling kent
De cruise controle werkt ook niet in zijn 1 versnelling ook dit herkend het motor regel apparaat aan snelheid en toerental de som hiervan is voor elke versnelling uniek als deze som niet overeen komt met het kenveld werkt de cruise controle niet ik vermoedt dat in jouw geval het regel apparaat moet worden geflasht om het kenveld aan te passen als ik jouw was zou ik het maar eens na vragen bij een behulpzame dealer ik weet dat er een flash voor dit probleem is geweest maar ik weet niet specifiek ook voor jouw auto geld
Grt Donna
 
naar mijn weten werkt de cruisecontrol op de polo's gewoon op snelheid + toerental (een berekening van deze waarde's + de MAP sensor geeft een nauwkeurige belasting van de motor aan) als de belasting te hoog is of de snelheid te laag zal de cruise nooit werken! echter als een van deze sensoren stuk zou zijn geeft de auto ook wel een foutcode-lampje!

Ik denk dat het in dit geval ook gewoon het knopje van de cruisecontrol is die zn beste tijd heeft gehad!
 
@ johan zo als de topic starter aangeeft aleen in zij n 5e versn doet het fenomeen zich
voor, dat zou beteken dat het knopje altijd defect is hij in zijn 5 versn dat is wel heel toevallig
mbt tot fout melding die hoeft er ook niet te zijn want de sensoren doen het op zich goed
aleen de waarde komen niet overeen met de waarde die het regelapparaat verwacht normaal krijg je dan een fout melding maar in dit geval interpeteerd het motorregel apparaat als een regeling schakel cruise controle uit
de topic starter heeft zijn auto nog niet zo lang als ik het goed heb en waarschijnlijk reed de vorige eigenaar nooit met cruise contr anders was dit al opgelost in de garantie periode
gewoon langs een goede dealer gaan en het probleem uitleggen en vragen of hier specefiek een motor regelapparaat update voor is
grt donna
 
De cruisecontrol werkt niet via de motor-ecu, hiervoor zit een apparte 'comfort-module' in de auto!

Denk je niet dat het toeval is dat het alleen in de 5e versnelling gebeurd?, probeer eens iets vaker de cruise te gebruiken als hij bijvoorbeeld in zn 3 of 4 staat (in de stad)

Tevens zit er op de versnellingsbak geen sensor om te zien in welke versnelling de bak staat! (zag ik net nog even voorbij schieten in een reactie hierboven)
 
Beste mensen, bedankt voor het meedenken.
Vandaag bij de dealer geweest met nog een ander probleempje. De chef-monteur kwam met een andere uitleg over de bediening van de cruisecontrol. Hij scheen gelijk te weten waar de schoen wrong want hij begon direct te vertellen dat ik het bovenste knopje (RES +) moet gebruiken om de snelheid over te laten nemen en het onderste knopje (SET -) om een reeds overgenomen snelheid opnieuw te activeren. Dit is net andersom dan in het bedieningsboekje beschreven staat. Als de cruisecontrol op deze manier wel goed functioneert is mijn probleem opgelost. Daarom de komende weken daar maar eens mee spelen en kijken of het bij alle snelheden goed functioneert. Ik kom daar op terug als ik daar ervaring mee opgedaan heb.
De auto heb ik idd nog niet zo lang en ik rij ook niet zo vaak op de snelweg waardoor ik e.e.a. nog niet goed getest had. Ik blijf het verder vreemd vinden dat de cruisecontrol in de 4e versnelling goed functioneerde bij een verkeerde bediening maar zoals ik dat al aangaf ik ga het proberen. Groet, Pieter
 
hoi pieter zo als je zelf al aan geef is het vreemd dat hij het in de 4 versn wel doet
dus elke keer dat je in ze 5e versn zit toevalig het verkeerde knopje indrukt
dat geloof je zelf toch ook niet
test het nog maar een keer maar het resultaat zal het zelfde zijn als voorheen
ik ben er van overtuigd dat het een software probleem is.
Het is een gemiste kans van de werkplaats chef om niet even te checken of jouw motorregel apparaat wel up to date is
ben benieuwd hoe dit af loopt mv groet Donna
 
Hij scheen gelijk te weten waar de schoen wrong want hij begon direct te vertellen dat ik het bovenste knopje (RES +) moet gebruiken om de snelheid over te laten nemen en het onderste knopje (SET -) om een reeds overgenomen snelheid opnieuw te activeren.

RES+ = resume, hervatten van de eerder ingestelde snelheid.
SET- = set, zetten van een nieuwe snelheid.
 
Skyracer zei:
Hij scheen gelijk te weten waar de schoen wrong want hij begon direct te vertellen dat ik het bovenste knopje (RES +) moet gebruiken om de snelheid over te laten nemen en het onderste knopje (SET -) om een reeds overgenomen snelheid opnieuw te activeren.

RES+ = resume, hervatten van de eerder ingestelde snelheid.
SET- = set, zetten van een nieuwe snelheid.

bij 9n3 is het andersom.

+set (de nieuwe snelheid in cruise mode aannemen)
-reset (de eerder gereden cruise snelheid aannemen)

bij mijn 9n3 moet je + even ingedrukt houden als je een lagere cruise snelheid hebt gereden,
anders valt hij altijd iets van 2km/h terug.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 200PK 
De cruisecontrol werkt niet via de motor-ecu, hiervoor zit een aparte 'comfort-module' in de auto!
De cruisecontrol in mijn Polo werkt wel via de motor-ecu.
Na wat tips ben ik op internet gaan zoeken en kwam zo bij een TPI met de titel:
Snelheidsregelsysteem kan in de 5e versnelling niet of niet opnieuw worden ingeschakeld.
Een probleem dat voorkomt bij Polo's met BBZ motor of een BKY motor zoals in mijn geval.
De beschreven maatregel is een softwareupdate uitvoeren op het motorregelapparaat.
De update is vandaag uitgevoerd en ik vertrouw er op dat mijn probleem daarmee opgelost is. :smile:
In ieder geval werkte cruiscontrol in de 5 tijdens de korte rit die ik vandaag op de N2 maakte.
De toekomst zal het leren of alles nu goed is.
grt jongpieter
 
@Donna
Je hebt gelijk. Het was wat prettiger geweest als men bij mijn dealer even in het VW-systeem had willen kijken.
Ik denk dat de chefmonteur het niet zo op software heeft.
Toen ik de mogelijkheid van een software update opperde schamperde hij wat dat je zoiets niet met software op lost.
Hij had het verkeerd en vandaag was hij er niet maar hij komt er nog wel achter.
Jij dacht trouwens in je eerste reactie al in deze richting.
Maar als het eindresultaat maar goed is zijn we tevreden. :smile:
grt jongpieter
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!