Problemen stuurhuis Polo BM

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier dus ik zal mij gelijk even voorstellen. Mijn naam is Joseph en ik ben mede adviseur bij het aankopen van nieuwe auto´s binnen ons bedrijf.

In Juli vorig jaar hebben wij ons gewaagd aan de eerste VW, een Polo BM. Super lekker autotje, alleen nu begonnen de problemen.

Drie weken geleden begon de auto zo nu en dan naar rechts te trekken en bij lage snelheden begon deze te schokken. Vorige week tijdens het uitstappen rook het enorm naar remstof.

Wij hebben de Polo de dag daarop weggebracht naar de dealer en deze zei ons dat er mogelijk iets geraakt is aan de onderkant. Na onderzoek is er echter geen enkel spoor gevonden dat er iets is geraakt en kregen wij enkel te horen dat het stuur krom was geraakt, gwoon zo, ineens.

Mijn vraag is of dit al eens eerder het geval is geweest bij andere Polo´s ? Of dat dit misschien kan komen dat sommige componenten in de bluemotion lichter zijn gemaakt.

Verder zijn wij gewoon tevreden over het merk.

De betreffende Polo in Luxemburg eerder dit jaar.

GroteFotoTYGOUNLA-1.jpg
GroteFotoWVBEXBF6-1.jpg


Groet.
 
Joseph de onderdelen van de stuurinrichting van de Polo kunnen natuurlijk niet gewoon krom gaan staan. Dat kan alleen gebeuren als er een extreme kracht op uitgeoefend wordt. Ik denk dat de dealer bedoelt dat er een stuurstang verbogen is. Dat is de verbindingsstang tussen stuurhuis en één van de voorwielen respectievelijk links en rechts. Zo'n stuurstang kan verbuigen als hij een dreun krijgt door iets wat onder de auto omhoog springt zoals de dealer aannam maar het kan ook gebeuren als je met een redelijk snelheid een stoeprand raakt of door een diep gat in de weg rijdt.
Als de stuurstang verbogen is staat je voorwiel een beetje anders. De uitlijning van de auto klopt dan niet meer en het rechter voorwiel wil naar rechts terwijl het linker voorwiel gewoon rechtdoor wil. Het loopvlak van de band wringt dan over het wegdek en wordt heet. Je zou dan ook een rubberlucht geroken moeten hebben i.p.v. remstof.
Als je echter wel een hete rem geroken hebt is er heel wat anders aan de hand. Dan is waarschijnlijk door een of andere oorzaak het elektronisch stabilisatieprogramma (ESP) van slag en probeert die, door op het rechter wiel bij te remmen, de auto op koers te houden. De ESP controleert of beide wielen even snel draaien en als een van de wielen sneller draait wordt op dat wiel geremd om dat toerental te verlagen. De ESP kan bijvoorbeeld van slag raken als een van de toerentalopnemers defect raakt of de verbinding tussen de opnemer en de ECU beschadigt/defect raakt. Ook moet de omtrek van beide banden even groot zijn en mag je niet een nieuwe band naast een gesleten band monteren. Dat laatste zal bij jou geen geval zijn omdat de auto nog geen jaar oud is. Zo lang de auto niet gerepareerd is kunt je zelf controleren of de rem warm wordt of het loopvlak van de band.
Maar misschien heeft je dealer nu ondertussen de auto onder garantie gerepareerd?
Groet, Pieter
 
Ja, ondertussen is terug van de dealer, verkoper had bevestigd dat het om een garantie geval ging. Auto is opnieuw uitgelijnd en er waren twee nieuwe sensoren geplaatst als ik het goed had begrepen.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!