Bij de Polo 9N3 van mijn moeder werkt sinds kort de raambediening aan de bestuurderskant niet meer. Ik heb weinig ervaring met reparatie van auto's, wel veel met andere elektronica. Ik hoop zelf tot een oplossing te kunnen komen, hopelijk kunnen jullie daar bij helpen. Het gaat om een Polo 9N3 uit 2008, vierdeurs, alle ramen elektrisch bediend. Het probleem is als volgt:
Probleem:
Geen enkel raam kan worden bediend door middel van de knoppen aan de bestuurderskant. Daarbij valt op:
1. Rechtsvoor en links / rechts achter kunnen gewoon worden bediend door middel van de knoppen op de deuren.
2. Knop voor het vergrendelen van de raambediening werkt ook niet.
3. Als ik de sleutel in het slot bestuurder vasthoud kan ik alle ramen (dus ook bestuurder) succesvol openen of sluiten.
Gecontroleerd:
1. Aansluitingen van kabelboom vanuit de deur in chassis opnieuw vastgemaakt
2. Aansluitingen van kabelboom op de schakelaars in de deur opnieuw vastgemaakt
3. Draden tussen deur en chassis geïnspecteerd - geen draadbreuk zichtbaar
4. Zekeringen gecontroleerd
5. Centrale deurvergrendeling werkt zoals verwacht.
Mogelijke opties:
1. Schakelaars in deur zijn defect - Lijkt mij erg onwaarschijnlijk, het lijken drie losse modules te zijn en het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat deze alle 3 kapot zijn.
2. Onderdeel wat signalen van de schakelaars verwerkt is kapot - Dit lijkt het meest waarschijnlijke scenario. Op basis van wat ik heb kunnen lezen lijkt het zo te zijn dat de motor in de linker deur ook de controle unit bevat. Ik was op zoek naar een vervangen motor, ik word echter aan het twijfelen gebracht omdat het raam wel te openen is via cilinder in bestuurders portier. Wordt de motor in dat geval anders aangestuurd?
Alvast heel veel dank voor het meedenken!
Probleem:
Geen enkel raam kan worden bediend door middel van de knoppen aan de bestuurderskant. Daarbij valt op:
1. Rechtsvoor en links / rechts achter kunnen gewoon worden bediend door middel van de knoppen op de deuren.
2. Knop voor het vergrendelen van de raambediening werkt ook niet.
3. Als ik de sleutel in het slot bestuurder vasthoud kan ik alle ramen (dus ook bestuurder) succesvol openen of sluiten.
Gecontroleerd:
1. Aansluitingen van kabelboom vanuit de deur in chassis opnieuw vastgemaakt
2. Aansluitingen van kabelboom op de schakelaars in de deur opnieuw vastgemaakt
3. Draden tussen deur en chassis geïnspecteerd - geen draadbreuk zichtbaar
4. Zekeringen gecontroleerd
5. Centrale deurvergrendeling werkt zoals verwacht.
Mogelijke opties:
1. Schakelaars in deur zijn defect - Lijkt mij erg onwaarschijnlijk, het lijken drie losse modules te zijn en het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat deze alle 3 kapot zijn.
2. Onderdeel wat signalen van de schakelaars verwerkt is kapot - Dit lijkt het meest waarschijnlijke scenario. Op basis van wat ik heb kunnen lezen lijkt het zo te zijn dat de motor in de linker deur ook de controle unit bevat. Ik was op zoek naar een vervangen motor, ik word echter aan het twijfelen gebracht omdat het raam wel te openen is via cilinder in bestuurders portier. Wordt de motor in dat geval anders aangestuurd?
Alvast heel veel dank voor het meedenken!
Volkswagen
Polo 9N3
1.2