Kelvin B.
Bekend lid
Zojuist heb ik via mijn dashcam mijn 80-120 tijd met de RaceChip RS powerbox opgenomen, zodat ik deze achteraf kan uitrekenen om een indicatie te krijgen. Er is zeker verschil in de tijden. Ik heb het nu nog even erg indicatief via mijn stopwatch uitgerekend met behulp van de dashcam opname, dus heb er een kleine marge tussen gelaten. Zodra ik meer tijd heb ga ik via mijn video editor echt op het frame nauwkeurig een klokje instellen, zodat de tijden iets nauwkeuriger worden.
Heb vandaag enkel 80-120 tijden opgenomen onder de volgende omstandigheden:
- Brandstof tank nog bijna helemaal vol (bijna lege tank en volle tank acceleratie verschil merk ik al aardig).
- Vrijwel iedere keer op exact dezelfde weg en locatie volgas gegeven naar de 120 km/h.
- Vlak wegdek.
- Getest met Racechip op mapping 0 (uit) en mapping 4 (aanbevolen). Zowel in 4e en 5e versnelling.
- Ik tel de gaspedaal respons vertraging niet mee. Bedraagt ongeveer 0.5 seconden zeker, nu ik mijn opname terug kijk. Aangezien de auto pas na deze 0.5 sec.
meer toeren levert en dan pas versnelt.
Resultaat:
Mapping 0 (uit):
5e versnelling 80-120 km/h: ong. 13.9 sec.
4e versnelling 80-120 km/h: ong. 10 sec.
Mapping 4 (aanbevolen)
5e versnelling 80-120 km/h: ong. 11.3 sec.
4e versnelling 80-120 km/h: ong. 8.8 sec.
Ik heb zelf niet veel verstand of dit verschil in tijden nu groot of laag zou zijn. Bij een 0-100 tijd heb ik meer gevoel om te vergelijken met andere auto's etc. dan een 80-120 tijd. Maar misschien dat jullie hieruit kunnen concluderen dat dit aanzienlijk sneller is of eigenlijk wel erg mee valt. Sneller is het in ieder geval.
Het verbaasd me wel dat het verschil in tijd in de 4e versnelling kleiner is dan de 5e versnelling, aangezien je in de 4e versnelling meer vermogen zou moeten hebben. Ik verwachtte daar een groter verschil, maar misschien is mijn gedachtegang niet goed.
Ik kom nog met een nauwkeurigere indicatie, maar dit zijn de resultaten op het eerste gezicht.
p.s. beetje offtopic wel, ook de gaspedaal respons word mij nu steeds inzichtelijker door het terugkijken van de video (deel ik misschien nog, de video). Er lijkt zowat 0.5 seconden te zitten na het horen van het gaspedaal volledig indrukken en dat er meer toeren gemaakt worden. Gaspedaal respons staat op 'Direct'.
Heb vandaag enkel 80-120 tijden opgenomen onder de volgende omstandigheden:
- Brandstof tank nog bijna helemaal vol (bijna lege tank en volle tank acceleratie verschil merk ik al aardig).
- Vrijwel iedere keer op exact dezelfde weg en locatie volgas gegeven naar de 120 km/h.
- Vlak wegdek.
- Getest met Racechip op mapping 0 (uit) en mapping 4 (aanbevolen). Zowel in 4e en 5e versnelling.
- Ik tel de gaspedaal respons vertraging niet mee. Bedraagt ongeveer 0.5 seconden zeker, nu ik mijn opname terug kijk. Aangezien de auto pas na deze 0.5 sec.
meer toeren levert en dan pas versnelt.
Resultaat:
Mapping 0 (uit):
5e versnelling 80-120 km/h: ong. 13.9 sec.
4e versnelling 80-120 km/h: ong. 10 sec.
Mapping 4 (aanbevolen)
5e versnelling 80-120 km/h: ong. 11.3 sec.
4e versnelling 80-120 km/h: ong. 8.8 sec.
Ik heb zelf niet veel verstand of dit verschil in tijden nu groot of laag zou zijn. Bij een 0-100 tijd heb ik meer gevoel om te vergelijken met andere auto's etc. dan een 80-120 tijd. Maar misschien dat jullie hieruit kunnen concluderen dat dit aanzienlijk sneller is of eigenlijk wel erg mee valt. Sneller is het in ieder geval.
Het verbaasd me wel dat het verschil in tijd in de 4e versnelling kleiner is dan de 5e versnelling, aangezien je in de 4e versnelling meer vermogen zou moeten hebben. Ik verwachtte daar een groter verschil, maar misschien is mijn gedachtegang niet goed.
Ik kom nog met een nauwkeurigere indicatie, maar dit zijn de resultaten op het eerste gezicht.
p.s. beetje offtopic wel, ook de gaspedaal respons word mij nu steeds inzichtelijker door het terugkijken van de video (deel ik misschien nog, de video). Er lijkt zowat 0.5 seconden te zitten na het horen van het gaspedaal volledig indrukken en dat er meer toeren gemaakt worden. Gaspedaal respons staat op 'Direct'.
VW
Polo AW 2020 Comfortline