Thanks! Ik hoop niet dat dit het is, maar gok het wel. Ik probeer hier echter wel op te letten, en niet te vroeg te schakelen. Ik heb morgen een afspraak bij de garage, dus ben benieuwd!Ik gok dat je koppelingsplaat en/of drukgroep bezig is met zn zwanenzang... Rijd je veel met lage toeren? Dus lage snelheid met een hoge versnelling? In dat geval is het niet onaannemelijk dat er schade is ontstaan aan de koppelingsplaat zelf. Mijn ex-Polo 1.2TDI had dit ook. De auto rammelde stevig bij het rijden op constante snelheid met amper motorbelasting. Tijdens "Bertha's ultra grote beurt" (zie topic op dit forum) heb ik de koppeling vervangen aangezien deze behoorlijk slipte. Tijdens deze reparatie kwam ik ook achter de oorzaak van het rammelende geluid: extreme speling op het center van de koppelingsplaat. De tangiaalveertjes waren kapot gerammeld, de naaf zelf had zowel axiaal als radiaal teveel speling. Na het vervangen van de koppeling was het probleem weg.
Oorzaak is het onnodig rijden in lage toeren met een relatief hoge belasting (optrekken in een veel te hoge versnelling, schakelen onder de 2000rpm, het nieuwe rijden dus).
Volkswagen
Polo 6C 2014