Ratelend geluid koppeling

Ik gok dat je koppelingsplaat en/of drukgroep bezig is met zn zwanenzang... Rijd je veel met lage toeren? Dus lage snelheid met een hoge versnelling? In dat geval is het niet onaannemelijk dat er schade is ontstaan aan de koppelingsplaat zelf. Mijn ex-Polo 1.2TDI had dit ook. De auto rammelde stevig bij het rijden op constante snelheid met amper motorbelasting. Tijdens "Bertha's ultra grote beurt" (zie topic op dit forum) heb ik de koppeling vervangen aangezien deze behoorlijk slipte. Tijdens deze reparatie kwam ik ook achter de oorzaak van het rammelende geluid: extreme speling op het center van de koppelingsplaat. De tangiaalveertjes waren kapot gerammeld, de naaf zelf had zowel axiaal als radiaal teveel speling. Na het vervangen van de koppeling was het probleem weg.

Oorzaak is het onnodig rijden in lage toeren met een relatief hoge belasting (optrekken in een veel te hoge versnelling, schakelen onder de 2000rpm, het nieuwe rijden dus).
Thanks! Ik hoop niet dat dit het is, maar gok het wel. Ik probeer hier echter wel op te letten, en niet te vroeg te schakelen. Ik heb morgen een afspraak bij de garage, dus ben benieuwd!
 
Volkswagen  Polo 6C 2014  1.2 TSI @140 PK ATM 
Dit heeft mijn auto ook gehad, overmatige speling van het midden van de koppelingsplaat. Ik rij wel normaal, maar toch gebeurd
Heb je de auto vanaf nieuw gereden?

Overigens heb ik ook wel eens een heel ander, nogal uitzonderlijk, probleem gehad met een koppeling. Het huis waarin de tangiaalveertjes van de plaat opgesloten zitten was kapot geknapt. Het stuk metaal dat daarbij vrijkwam had een wigvorm. Deze wigvorm drukte zich vervolgens klem tussen de drukgroep en het center van de koppelingsplaat. Vanaf stilstand wegkomen lukte prima, schakelen naar de 1 t/m 4e versnelling lukte ook nog wel, maar de 5 en 6 waren onmogelijk om in te schakelen zonder revmatching. Tevens jutterde de auto stevig bij het terugschakelen naar de 2 met ingetrapte koppeling (ik zat werkelijkwaar te schudden achter het stuur). Auto betrof een Fiat Ducato van een klant van mij. De koppeling was nog geen 2 jaar oud en had ongeveer 30.000km achter de kiezen!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
En daarom houd ik me nooit aan het schakeladvies op het dashboard.
Zeker niet doen. Hoeveel auto's ik voorbij hoor rijden waarvan de versnellingsbak het werkelijkwaar uitkermt van ellende door het lage toerental... Niet normaal meer!

Leuk praktijkvoorbeeld van "het nieuwe rijden toepassen met een bak problemen als gevolg". Gaat over een VW T3 bus met een 1.9 waterkoker op benzine. Busje is van een jonge dame die het rijbewijs had gehaald en daarbij de rijstijl "het nieuwe rijden" had aangeleerd gekregen. De bus was voorzien van een stevige 75pk op een gewicht van 1200kg. Motortje moest flink werken om de bus vooruit te krijgen. Deze jonge dame reed 40 in de 4e versnelling en vond het heel raar dat de motor hele vage rare klachten vertoonde: hydro Klepstoters die random begonnen te ratelen en tikken, motorolie die vrij direct vervuilde, motor die inhield en stotterde etc etc. Ik kwam zelf achter dit probleem toen ik eens bij haar instapte om te kijken hoe ze die bus bereed. Toen ik haar vervolgens liet zien hoe ze die bus moest berijden (pas vanaf 60km/h naar de 4 en enkel bij constante snelheid) keek ze ervan op hoe vlot het busje nog van de plek kwam. Het was ook heel bijzonder om te zien hoe ze van een onzekere rijstijl naar een heel zekere rijstijl ging in werkelijkwaar 10min rijden!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Heb je de auto vanaf nieuw gereden?

Overigens heb ik ook wel eens een heel ander, nogal uitzonderlijk, probleem gehad met een koppeling. Het huis waarin de tangiaalveertjes van de plaat opgesloten zitten was kapot geknapt. Het stuk metaal dat daarbij vrijkwam had een wigvorm. Deze wigvorm drukte zich vervolgens klem tussen de drukgroep en het center van de koppelingsplaat. Vanaf stilstand wegkomen lukte prima, schakelen naar de 1 t/m 4e versnelling lukte ook nog wel, maar de 5 en 6 waren onmogelijk om in te schakelen zonder revmatching. Tevens jutterde de auto stevig bij het terugschakelen naar de 2 met ingetrapte koppeling (ik zat werkelijkwaar te schudden achter het stuur). Auto betrof een Fiat Ducato van een klant van mij. De koppeling was nog geen 2 jaar oud en had ongeveer 30.000km achter de kiezen!
Nee niet nieuw, het is soms verbazingwekkend wat je vindt als je een koppeling uit een auto haalt
 
Ik gok dat je koppelingsplaat en/of drukgroep bezig is met zn zwanenzang... Rijd je veel met lage toeren? Dus lage snelheid met een hoge versnelling? In dat geval is het niet onaannemelijk dat er schade is ontstaan aan de koppelingsplaat zelf. Mijn ex-Polo 1.2TDI had dit ook. De auto rammelde stevig bij het rijden op constante snelheid met amper motorbelasting. Tijdens "Bertha's ultra grote beurt" (zie topic op dit forum) heb ik de koppeling vervangen aangezien deze behoorlijk slipte. Tijdens deze reparatie kwam ik ook achter de oorzaak van het rammelende geluid: extreme speling op het center van de koppelingsplaat. De tangiaalveertjes waren kapot gerammeld, de naaf zelf had zowel axiaal als radiaal teveel speling. Na het vervangen van de koppeling was het probleem weg.

Oorzaak is het onnodig rijden in lage toeren met een relatief hoge belasting (optrekken in een veel te hoge versnelling, schakelen onder de 2000rpm, het nieuwe rijden dus).
Is het het repareren waard door de garage? Ze gaan 1 en 2 juli kijken hoe of wat en dan de benodigde reparaties uitvoeren. Als de koppeling kuren vertoont, gerepareerd wordt, is het dan gemakkelijker om op een later moment weer raar te gaan doen, of is het probleem dan verholpen?
 
Volkswagen  Polo 6C 2014  1.2 TSI @140 PK ATM 
Is het het repareren waard door de garage? Ze gaan 1 en 2 juli kijken hoe of wat en dan de benodigde reparaties uitvoeren. Als de koppeling kuren vertoont, gerepareerd wordt, is het dan gemakkelijker om op een later moment weer raar te gaan doen, of is het probleem dan verholpen?
Als de koppeling vervangen word en je vervolgens niet teveel met lage toeren rijd, is er niks aan de hand!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: msv
Is het het repareren waard door de garage? Ze gaan 1 en 2 juli kijken hoe of wat en dan de benodigde reparaties uitvoeren. Als de koppeling kuren vertoont, gerepareerd wordt, is het dan gemakkelijker om op een later moment weer raar te gaan doen, of is het probleem dan verholpen?
Lekker een nieuwe koppeling dr in dat rijdt fijn.
Misschien willen forumleden je wel helpen als je enigszinds uit de buurt komt
 
  • Leuk
Waarderingen: msv
ik kan en wil t voor je uitvoeren. Omgeving Hoogeveen.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: msv
ik kan en wil t voor je uitvoeren. Omgeving Hoogeveen.
Thanks, waardeer je aanbod maar das iets te ver :). Heb inmiddels wel al een afspraak bij de garage. Ze willen eerst gaan onderzoeken. Moet ik aangeven dat ze de hele koppeling moeten vervangen, of eerst afwachten wat er stuk is? Sorry, heb hier niet zoveel verstand van haha.
 
Volkswagen  Polo 6C 2014  1.2 TSI @140 PK ATM 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!