Bas
Voormalig teamlid
Het nieuwe MQB platform waarop deze nieuwste Golf is gebouwd beloofde veel goeds, daarom besloten wij om de proef op de som te nemen en voor ons zelf uit te zoeken hoe goed deze “zeven” daadwerkelijk rijdt!
Bij het ophalen van de testauto werd het al gelijk duidelijk, deze golf heeft z’n goede looks niet van een vreemde! Volkswagen heeft goed gelet op de kwaliteiten van de vorige modellen en heeft daarop verder gebouwd.
Wij kregen een spierwitte Highline mee, een strakke verschijning die overduidelijk als Golf te herkennen is. Uitgerust met sportstoelen en de bijzonder soepele 1.4 TSI met 140pk gekoppeld aan een versnellingsbak met 6 gangen.
Bij het openen van de deur valt gelijk op dat deze golf net weer even iets meer “premium” is geworden, de luxe en bouwkwaliteit straalt er gewoon vanaf.
In het interieur ziet het er allemaal net even wat spectaculairder uit als in de vorige Golf, in onze luxe uitgevoerde testauto zaten natuurlijk diverse opties waarvan de nieuwe navigatie gelijk in het oog springt.
Waar een 5 inch grote versie standaard is op alle nieuwe Golf’s, is het ook mogelijk om het grotere broertje te bestellen in maar liefst 8 Inch.
Deze Multimedia unit mag zich qua gebruiksgemak scharen tussen de consumentenelektronica van van dit jaar, het scherm beschikt over een pre-touch sensor waardoor bijvoorbeeld de belangrijkste knoppen vanzelf opduiken wanneer je naar het scherm wijst.
Afgezien van deze coole feature werkt het systeem erg goed en is razendsnel op alle belangrijke functies. Het is werkelijk kinderspel om met deze multimedia unit uit de voeten te kunnen.
Het interieur is weer een stukje groter geworden en dat is niet alleen op de achterbank te merken, ook voorin is het allemaal net even ruimer.
Met het MQB platform is de wielbasis groter geworden, dit heeft Volkswagen gedaan door de voorwielen verder naar voren te zetten.
Het positieve effect daarvan is niet alleen in het interieur maar ook in het rijgedrag te merken, doordat de wielen verder naar voren zijn geplaatst bevindt de motor zich relatief gezien meer in het midden van de auto. Ook is het ze gelukt om afhankelijk van de uitvoering het gewicht tot 100 KG lichter te maken dan de Golf 6! Hierdoor voelt deze golf dynamischer dan ooit tijdens het snellere bochtenwerk.
Tijdens het rijden waren we al vrij snel onder de indruk, Volkswagen heeft goed gebruikt gemaakt van z’n geluidsexperts, pas bij 160km/h begint het windgeruis langzaam op te komen. Tijdens een nadere inspectie valt op dat zelfs de reservewielbak voorzien is van een tapijtje, gewoon een voorbeeld dat Volkswagen bij deze “zeven” niet de kantjes eraf heeft gelopen.
De 1.4 TSI in deze testauto is een oude bekende uit de golf 6. Helaas konden we nog niet beschikken over de 1.4TSI met cylinderuitschakeling, heel lang hebben we er echter niet om getreurd, wat loopt deze kleine krachtpatser soepel! De 1.4 weet het koppel tot maar liefst 6500 toeren vast te houden waarbij de 140pk ruim voldoende zijn om een glimlach op ons gezicht te toveren.
Onze conclusie? Volkswagen heeft zich met deze Golf klaar gemaakt voor de toekomst en wij zijn er van overtuigd dat dit model een absolute verkooptopper zal worden! De nieuwe golf staat in de showroom voor een vanaf prijs van € 18.750,- welke zelfs met een btw verhoging goedkoper is dan de vanaf prijs van de golf 6.
Met dank aan Auto Arena voor het beschikbaar stellen van de nieuwe Golf.
Fotografie: Polobas, Tekst Kevin20v
Bron: VWforum

Bij het ophalen van de testauto werd het al gelijk duidelijk, deze golf heeft z’n goede looks niet van een vreemde! Volkswagen heeft goed gelet op de kwaliteiten van de vorige modellen en heeft daarop verder gebouwd.
Wij kregen een spierwitte Highline mee, een strakke verschijning die overduidelijk als Golf te herkennen is. Uitgerust met sportstoelen en de bijzonder soepele 1.4 TSI met 140pk gekoppeld aan een versnellingsbak met 6 gangen.

Bij het openen van de deur valt gelijk op dat deze golf net weer even iets meer “premium” is geworden, de luxe en bouwkwaliteit straalt er gewoon vanaf.

In het interieur ziet het er allemaal net even wat spectaculairder uit als in de vorige Golf, in onze luxe uitgevoerde testauto zaten natuurlijk diverse opties waarvan de nieuwe navigatie gelijk in het oog springt.
Waar een 5 inch grote versie standaard is op alle nieuwe Golf’s, is het ook mogelijk om het grotere broertje te bestellen in maar liefst 8 Inch.

Deze Multimedia unit mag zich qua gebruiksgemak scharen tussen de consumentenelektronica van van dit jaar, het scherm beschikt over een pre-touch sensor waardoor bijvoorbeeld de belangrijkste knoppen vanzelf opduiken wanneer je naar het scherm wijst.
Afgezien van deze coole feature werkt het systeem erg goed en is razendsnel op alle belangrijke functies. Het is werkelijk kinderspel om met deze multimedia unit uit de voeten te kunnen.

Het interieur is weer een stukje groter geworden en dat is niet alleen op de achterbank te merken, ook voorin is het allemaal net even ruimer.

Met het MQB platform is de wielbasis groter geworden, dit heeft Volkswagen gedaan door de voorwielen verder naar voren te zetten.
Het positieve effect daarvan is niet alleen in het interieur maar ook in het rijgedrag te merken, doordat de wielen verder naar voren zijn geplaatst bevindt de motor zich relatief gezien meer in het midden van de auto. Ook is het ze gelukt om afhankelijk van de uitvoering het gewicht tot 100 KG lichter te maken dan de Golf 6! Hierdoor voelt deze golf dynamischer dan ooit tijdens het snellere bochtenwerk.

Tijdens het rijden waren we al vrij snel onder de indruk, Volkswagen heeft goed gebruikt gemaakt van z’n geluidsexperts, pas bij 160km/h begint het windgeruis langzaam op te komen. Tijdens een nadere inspectie valt op dat zelfs de reservewielbak voorzien is van een tapijtje, gewoon een voorbeeld dat Volkswagen bij deze “zeven” niet de kantjes eraf heeft gelopen.

De 1.4 TSI in deze testauto is een oude bekende uit de golf 6. Helaas konden we nog niet beschikken over de 1.4TSI met cylinderuitschakeling, heel lang hebben we er echter niet om getreurd, wat loopt deze kleine krachtpatser soepel! De 1.4 weet het koppel tot maar liefst 6500 toeren vast te houden waarbij de 140pk ruim voldoende zijn om een glimlach op ons gezicht te toveren.

Onze conclusie? Volkswagen heeft zich met deze Golf klaar gemaakt voor de toekomst en wij zijn er van overtuigd dat dit model een absolute verkooptopper zal worden! De nieuwe golf staat in de showroom voor een vanaf prijs van € 18.750,- welke zelfs met een btw verhoging goedkoper is dan de vanaf prijs van de golf 6.

Met dank aan Auto Arena voor het beschikbaar stellen van de nieuwe Golf.
Fotografie: Polobas, Tekst Kevin20v
Bron: VWforum