SPOED, (bijna) geen vermogen Polo 2011 Bluemotion 1.2 TDI

Beste mede forumleden,

Ik zit geruime tijd op deze website rond te neuzen, maar had tot heden geen account. Omdat ik jullie hulp en expertise nodig heb voelde ik de noodzaak om een account aan te maken. Hierbij mijn korte introductie; ik ben al 3 jaar in het bezit van een Polo Bluemotion 1.2 TDI uit het jaar 2011. Ik heb er al die tijd met veel plezier in gereden. De auto heeft de nodige onderhoud gehad en liep altijd als een trein.

Ik heb even rondgekeken, maar kon geen concrete topic vinden voor mijn probleem. Daarom heb ik deze topic geopend:

Rond januari ging mijn motorstoringslamp branden. Af en toe verdween ie weer. In februari heb ik mijn laatste APK keuring gehad. De auto is door de keuring gekomen met als opmerking dat de EGR een melding geef. Er was nog geen spoedingreep nodig. Half april begon het probleem. Tijdens het starten merkte ik dat de auto stotterde. Na een paar seconde viel de auto uit. Bij poging drie startte de auto. Direct bij het starten brandde de motorstoringslamp in combinatie met het gloeispiraal lampje. Ik had toen wel vermogen, maar de lampjes waren beiden geel (gloeispiraal knipperde). Ik reed naar huis en heb die dag niet gereden.

De volgende dag had ik een afspraak bij de garage. Tijdens het starten leken de problemen te zijn verdwenen want er waren geen brandende lampjes, maar helaas. Ik had amper vermogen en kon nog net wegrijden (waarschijnlijk noodloop). Na 200 meter heb ik de auto langs de kant gezet. Ik heb de auto aan en uit gezet. Ik merkte op dat beiden lampjes weer gingen branden en ik weer 100% vermogen had. Beetje vreemd dat ik nadat de lampjes branden continu weer volle vermogen heb. Ik reed naar de garage. Tijdens de diagnose werd vastgesteld dat er zowel een EGR melding als een turbo melding naar voren kwam. De garage durfde niet met 100% zekerheid te vertellen welke van de twee zorgde voor het stotteren en vermogensverlies. Het kon een van de twee zijn, maar ook beiden tegelijk...

Op advies van de garage heb ik de auto bij een derde laten behandelen; EGR uitgeschakeld en afgedopt. Probleem zou voor 99% verholpen zijn, maar helaas. Na de ingreep was het probleem niet verholpen. Dit bedrijf gaf aan dat de storing dan werd veroorzaakt door de actuator, kosten a E 1000,-. Dit was geen 100% diagnose..... Ik heb de auto (met moeite) naar huis gereden.

Vervolgens heb ik weer een ander bedrijf benaderd. Zij hebben aangegeven dat het voor 50% wordt veroorzaakt door de magneetkleppen. Ook dit is geen 100% diagnose. Als dat niet hielp konden zij een (gerefuseerd) turbo plaatsen.

Geen van allen sprak over andere zaken, zoals slangen, verstuivers, etc. Volgens hun is het verholpen als ik een nieuwe turbo laat inbouwen. Het voelt alsof ik op kosten wordt gejaagd....

Ik zit met mijn handen in het haar. Ik heb zelf niet veel kennis van zaken, vandaar dat ik vaak op deze site zit om eea van jullie te leren. Wie o wie kan mij verder helpen?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
:tearsofjoy: Excusez moi heren, auto staat ondertussen weer bij een andere garage. Die had nog een actuator op voorraad liggen. Hij gaat die actuator inbouwen en kijken of het probleem is verholpen. Zo niet, dan plaatst hij mijn eigen actuator weer terug .. en niet geheel onbelangrijk, het wordt het kosteloos getest. Mocht het daaraan liggen, dan ben ik er met ong E 200,- vanaf (aldus de garage). Zo niet, dan ben ik van plan om 'm voor een handelsprijsje van de hand te doen......... Welke foutcodes er allemaal naar voren komen zijn mij niet bekend, staan ook niet op de brieven die ik heb meegekregen. Ze geven alleen de omschrijving door :confused2: wordt vervolgd....
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!