Start STop Systeem die weer automatisch start???

Geachte Dames en Heren,

Even een vraag. Zoals bij jullie allemaal wel bekend is heeft de Polo een Start Stop systeem, zo ook die van mij (heb een Polo Bluemotion.

Nou stond ik pas bij een stoplicht te wachten, en mijn start stop was netjes ingeschakeld (dus motor ging uit), toen ineens de motor weer automatisch aansprong waarbij ik op het scherm display (bij de snelheids meter) de melding kreeg dat het start stop niet meer beschikbaar was. Ik had dus NIKS gedaan, stond gewoon bij het stoplicht te wachten, mijn voet was van de koppeling af.

Toen ben ik gaan uittesten of dit toevallig was, of dat ik dit altijd krijg, en bij mij is het dus altijd zo als ik stil sta met het start stop aan, dat na een tijdje (exacte tijd nog niet gemeten) de motor vanzelf weer aan gaat met die melding.

Mijn vraag is: Is het normaal dat die motor vanzelf na een tijdje weer aanschiet? of hoort dat ding gewoon uit te blijven tot dat je de koppeling weer in drukt?

Ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen.

MVG

DrDeathhand

Wat ik me heb laten vertellen door de dealer is dat dit niet vreemd is, en zelfs goed dat de auto dit doet.

De computer die het start/stop activeert houdt namelijk toch nog altijd de accu stand in de gaten, en ( in deze tijd ) zal je de verwarming en airco wellicht aan hebben staan, waardoor de accu sneller leeg zal raken. Om ervoor te zorgen dat de accu niet helemaal leeg raakt, zal de auto bij een bepaald accu stand ( wellicht niet de juiste term) toch weer de auto starten om de accu bij te laden.

Bij ons op het werk hebben we ook Polo BM's, en een collega heeft na zijn rit naar Antwerpen op gemerkt dat hij bij het eerste het beste stoplicht niet de start/stop inschakelde. Dat vond ik toen wel een beetje vreemd, omdat hij alleen maar autoweg had gereden, en ik verwacht zou hebben dat de accu dan wel vol zou zijn. Kan dus zijn dat de computer nog meer dingen in de gaten houdt alvorens de start/stop in te schakelen.

... Sow... wat een echo hier...

Dit was niet mijn bedoeling, @ moderator, berichten kunnen worden verwijderd.

Ik heb de laatste tijd zowieso wat moeite om op het forum te komen, ben ik de enigste, of is dit een attack van het Corsa forum ? Stick Out Tongue

Ik heb nooit gehad dat mijn start stop vanzelf weer aan is gegaan.

Wel heb ik vaak dat de start stop niet wil werken. Het vreemde is wel dat hij niet werkt als ik m niet echt nodig heb, maar wel werkt als ik hem echt nodig heb. Alsof hij mijn gedachten kan lezen.

Bij de Mcdrive moet ik als ik wat ga bestellen altijd naar een parkeerplaats om een speciale menu voor me te maken (Big Mac zonder kaas), en als ik daar sta, maak ik gebruik van de start stop, en ik sta daar best een tijdje stil, en hij gaat niet vanzelf weer aan.

Start Stop werkt volgens mij alleen als je een tijdje hebt gereden...als je net paar minuten hebt gereden en je gaat voor een stoplicht staan...dan merk ik dat deze niet werkt...heb je RNS/Airco/Lampen aan staan enzo dan al helemaal niet.
volgens mij heeft dat te maken met de accu idd...als je in de ochtend de auto start dan is deze misschien niet helemaal vol?? (eigenlijk te zot voor woorden dat die accu zo snel leeg raakt...)

Big mac zonder kaas? de kaas op de Mcdonalds broodjes zijn trouwens echt crappy el-cheapo kaas...ik proef 9 van de 10x de kaas niet eens :S

maar lust je geen kaas of mag je het gewoon niet?

KYC zei:
Start Stop werkt volgens mij alleen als je een tijdje hebt gereden...als je net paar minuten hebt gereden en je gaat voor een stoplicht staan...dan merk ik dat deze niet werkt...heb je RNS/Airco/Lampen aan staan enzo dan al helemaal niet.
volgens mij heeft dat te maken met de accu idd...als je in de ochtend de auto start dan is deze misschien niet helemaal vol?? (eigenlijk te zot voor woorden dat die accu zo snel leeg raakt...)

Big mac zonder kaas? de kaas op de Mcdonalds broodjes zijn trouwens echt crappy el-cheapo kaas...ik proef 9 van de 10x de kaas niet eens :S

maar lust je geen kaas of mag je het gewoon niet?

Ja, ik denk ook dat het met de accu te maken heeft. Maar ik sta best vaak lang stil met best pittig muziek aan, maar geen accumelding of iets dergelijks. Maar begrijp vast wel dat het start stop systeem tijdig uitschakeld voordat de accu echt bijna leeg is.

Kaas vind ik gewoon smerig, alle soorten kaas, plakkerige gele/witte zooi. Bah Stick Out Tongue

Heeft inderdaad met accu te maken en ook indien roetfilter aan het regenereren is. Ook zal je start-stop systeem niet werken als je op een helling staat of net de achterruit versnelling hebt ingeschakeld. Staat allemaal in het boekje ;)

Volgens mij zelfs bij een bepaalde stuuruitslag werkt het niet. Maar dat weet ik niet meer zeker.

HakanC zei:
Heeft inderdaad met accu te maken en ook indien roetfilter aan het regenereren is. Ook zal je start-stop systeem niet werken als je op een helling staat of net de achterruit versnelling hebt ingeschakeld. Staat allemaal in het boekje ;)

Volgens mij zelfs bij een bepaalde stuuruitslag werkt het niet. Maar dat weet ik niet meer zeker.

Beste Hakan,

Hmmmmm een beetje vreemd is dat, want, BVB, gisteren kwam ik helemaal vanuit Oudenbosch richting Rotterdam. Dat is snel de A17 op rijden en dan de A16 en dan voor mij een stuk de A15. Dat is toch iets van hmmzz 45 km minstens die ik aan 1 stuk door heb gereden.

Als ik dan van de snelweg afkom op die dag, kom ik bij een stoplicht. DAt is mijn 1e punt dat ik ben gaan stil staan. Indd daar had ik wel mijn lampen en airco aan maar holy moly ZO snel loopt je accu toch niet leeg van die dingen?? Of heeft den Polo gewoon een heel klein lief accutje??

Ben erg benieuwd!

mooikarretje zei:
ja dat klopt dan heb je je licht aan of airco dus de auto slaat weel aan om stroom op te wekken :geek:

DAt snap ik maar het kan toch neit zo zijn, als ik 45 km gereden heb, en gewoon net even 5 minuten bij de stoplicht stil sta te wachten tot ik weer kan dat hij dan al weer aangaat?

OF heeft den Polo zone slechte accu dat ie naar een paar minuten uitstaan met lampen aan en airco aan al zo ver leeg raakt dat je niet meer weg komt?

BlackPoloBM zei:
Ik heb nooit gehad dat mijn start stop vanzelf weer aan is gegaan.

Wel heb ik vaak dat de start stop niet wil werken. Het vreemde is wel dat hij niet werkt als ik m niet echt nodig heb, maar wel werkt als ik hem echt nodig heb. Alsof hij mijn gedachten kan lezen.

Bij de Mcdrive moet ik als ik wat ga bestellen altijd naar een parkeerplaats om een speciale menu voor me te maken (Big Mac zonder kaas), en als ik daar sta, maak ik gebruik van de start stop, en ik sta daar best een tijdje stil, en hij gaat niet vanzelf weer aan.

Nou mrBlackPoloBm, das wel apart hoor van jouw BM.

Bij werkt die start stop eigenlijk altijd, als ik hem maar stop, dan in zn vrij zeg, en hoppa hij schiet er op, alleen wanneer ie weer aanschiet, daar zit het hem er in. Ik snap dat dat ding geen uur stil kan staan met alleen de accu enzo, maar 5 minuten voor een stoplicht zou toch niet genoeg moeten zijn om de boel in de soep te laten lopen.

Ennuuuuu Geen kaas??? Ik snap het hoor I hate cheese to BEHALVE Stick Out Tongue op een mac burger, dunno why hahahaha, gisteren nog een lekkere quarterpoundert op met cheeezzeee en DANG IT ik heb me nu ook weer RETE honger dus is het maar goed dat er geen MAC in de buurt is. MAC MAACCCCC MAAAACCCC GET TO THA CHOPPAAAAA

Bas zei:
Probeer het dan eens met al je elektrische verbruikers uitgeschakeld :idea:

Ik zal het vanavond als ik naar huis rijd (45's kilometers deze ronde) het proberen.

Ik ga het eerst normaal proberen en een timer er bij houden. Dan de auto uitzetten, weer starten, en dan kijken of ie eerder stopt of niet. Dan zal ik morgen nadat ik terug kom van me werk (das 60 kilometer) het zelde doen maar dan met de elektrische dingen uitgeschakeld

Okee, even wat nuance hier inbrengen...

Het start-stop systeem houdt echt heel veel parameters in de gaten, inderdaad ook het accu niveau. Echter, durf ik wel met zekerheid te zeggen dat het niet de accu is die voor de herstart zorgt.

Het starten van de motor terwijl je stil staat kan echt heel veel verschillende oorzaken hebben. Je remmen moeten voldoende druk houden, de temperatuur moet stabiel blijven, mag niet op een helling staan, accu voldoende niveau, etc, etc.

Probeer het maar eens uit. Start-stop activeren en een paar keer met je rem pompen. Je zult merken dat de motor gelijk weer start :) Dit gebeurt dus ook als de temperatuur te veel gaat afwijken van de ingestelde temp. (de airco werkt namelijk niet als de motor uitstaat). En zo zijn er dus nog meer parameters die ik ook niet allemaal uit m'n hoofd weet :roll:

Ik hoop dat het zo duidelijk is!

Mijn start/stop systeem is nog nooit vanzelf weer aan gegaan. Maar misschien komt dat omdat ik het altijd uit heb staan...
tongue-1.gif

Mijne is wel vanzelf gestart paar keer. Het staat allemaal in je instuctieboekje wanneerd die wel en niet doet :)

Vergeet niet dat om de gemiddeld 800 km (afhankelijk van soort ritjes en rijgedrag) je roetfilter regenreert. Dit proces mag liefst niet onderbroken worden. Dan werkt het dus niet.

Het opnnieuwstarten heeft met te veel gegevens te maken. Er wordt echt met heel veel inputs rekening mee gehouden.

Bas zei:
Waarom deactiveren? Je kunt toch ook de koppeling ingedrukt houden??

waarom deactiveren ? als jij voor een rood licht staat, laat jij je koppeling dan nooit los ?
ik wel, en ik irriteer me eraan als hij dan stilvalt, want neem nou je hebt wat doorgereden, het slechtste wat je dan kan doen is je auto uitzetten, je moet hem altijd minimaal een minuut of iets meer laten nadraaien zodat de turbodruk en dergelijke kunnen zakken (ja hoor ik weet dat de turbodruk snel terug zakt het gaat hem meer over de de afkoeling van de turbo daar de turbo vele hogere toerentallen draait dan de motor, en als je de motor uitschakelt schakel je ook de olietoevoer af voor de turbo waardoor deze niet de warmte kan afvoeren en je lagers op je turbo geen olie krijgen met slijtage tot gevolg). en ik weet niet zozeer of er sensoren zijn die dit bijhouden en daarom de start stop tegenhouden als je hebt doorgereden. ik heb het getest, even doorgereden en de start stop aangelaten, en hij schakelde meteen uit.. terwijl ik de turbo nog hoorde nadraaien even. ik vind het maar een slecht systeem.. mss beter voor het milieu maar ik vind het niets

AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!