Start STop Systeem die weer automatisch start???

Start/stop lijkt me ook slecht voor de motor (turbo), zeker als je stevig doorrijdt (zoals ik). Kom je met 170 van de snelweg voor een stoplicht te staan, slaat hij af. Kan nooit goed zijn. Anders gezegd; lijkt me errug slecht. En de hele tijd de koppeling ingedrukt houden is weer niet goed voor de koppeling (heb ik me laten vertellen).

En OT: wanneer ik op een koude ochtend met koude motor rustig wegrijdt en na 100 meter al voor een stoplicht sta slaat hij vrolijk af (toen ik nog niet standaard iedere ochtend het systeem deactiveerde). Kun je daarna weer fijn een koude motor starten... kan ook echt niet goed zijn..
nooo-1.gif

BMDriver zei:
Start/stop lijkt me ook slecht voor de motor (turbo), zeker als je stevig doorrijdt (zoals ik). Kom je met 170 van de snelweg voor een stoplicht te staan, slaat hij af. Kan nooit goed zijn. Anders gezegd; lijkt me errug slecht. En de hele tijd de koppeling ingedrukt houden is weer niet goed voor de koppeling (heb ik me laten vertellen).

En OT: wanneer ik op een koude ochtend met koude motor rustig wegrijdt en na 100 meter al voor een stoplicht sta slaat hij vrolijk af (toen ik nog niet standaard iedere ochtend het systeem deactiveerde). Kun je daarna weer fijn een koude motor starten... kan ook echt niet goed zijn..
nooo-1.gif

idd.. terwijl er in het boekje duidelijk vermeld staat dat deze enkel afslaat als hij de normale bedrijfstemperatuur heeft. (bij mijn weten nog niet behaald en hij sloeg ook al af) vandaar dat ik die knop STANDAARD al indruk bij het starten van de auto. (nog zo een kutding is het schakelmoment op de boordcomputer.. als je die moet volgen slaat je motor bijna uit tijdens het rijden.. VW wat doe je ons toch aan... :cool: )

Onze BM slaat niet af als ik 's morgens bij het eerste verkeerslicht kom.
Soms ook niet bij de 2e, 3e en 4e.. waarschijnlijk omdat het dan nog te koud is...
Als het 's morgens warmer is, slaat hij wel gewoon af.

Van de week stond ik stil op een weg die naar beneden(vooruit) afliep.
(start-stop systeem actief, en op de handrem) laat ik de handrem los, en de auto begint naar beneden te rollen, en de motor starte automatisch :mrgreen: ideaal

Dat de auto vanzelf start na een tijdje wachten heb ik nog niet meegemaakt.

Vw  Polo  1.2 tdi 
PRIdEVisions zei:
waarom deactiveren ? als jij voor een rood licht staat, laat jij je koppeling dan nooit los ?
ik wel, en ik irriteer me eraan als hij dan stilvalt, want neem nou je hebt wat doorgereden, het slechtste wat je dan kan doen is je auto uitzetten, je moet hem altijd minimaal een minuut of iets meer laten nadraaien zodat de turbodruk en dergelijke kunnen zakken (ja hoor ik weet dat de turbodruk snel terug zakt het gaat hem meer over de de afkoeling van de turbo daar de turbo vele hogere toerentallen draait dan de motor, en als je de motor uitschakelt schakel je ook de olietoevoer af voor de turbo waardoor deze niet de warmte kan afvoeren en je lagers op je turbo geen olie krijgen met slijtage tot gevolg). en ik weet niet zozeer of er sensoren zijn die dit bijhouden en daarom de start stop tegenhouden als je hebt doorgereden. ik heb het getest, even doorgereden en de start stop aangelaten, en hij schakelde meteen uit.. terwijl ik de turbo nog hoorde nadraaien even. ik vind het maar een slecht systeem.. mss beter voor het milieu maar ik vind het niets

Ummmmmm misschien een weird idee van mij hoor, correct me if I am wrong, maaruuuuuu VW kennende, doen ze hun research wel goed en weten ze wat hun spullen wel en niet aankunnen. Dus WAAROM zouden ze dan een systeem in hun autos bouwen, die de motoren van hun eigen autos eerder, sneller, of HEEL snel om zeep helpen?

Ik ga er toch echt vanuit dat VW niet zo maar hals overkop dat systeem in hun eigen wagens heeft gedaan omdat "iedereen" het maar heeft gedaam en omdat het "zo goed is voor het mileu" want vw gaat denk ik ECHT niet iets in hun autos bouwen waarmee hun motoren eerder kapot gaan.

Maar nogmaals maby ben ik te goed gelovig, of heb ik TOTAAL de feiten verkeerd, correct me if I am wrong! :)

Nou Dames en Heren,

Ik moet toch zeggen dat ik wel HEEL VEEL verschillende reacties van mensen hoor over het
Start stop systeem. De een zegt het werkt zo, de andere zegt neen het werkt zo!.

Vind het wel erg interesant om te lezen. Heb alleen vandaag niet meer het gebeuren uit kunnen testen, zat het een en het ander tegen aan het eind van de middag waardoor ik totaal er niet aan heb gedacht, dus morgen, de langste rit van de week de 1e test! Das 60 KM rijden dus ben benieuwd.

PRIdEVisions zei:
(nog zo een kutding is het schakelmoment op de boordcomputer.. als je die moet volgen slaat je motor bijna uit tijdens het rijden.. VW wat doe je ons toch aan... :cool: )

Ik denk dat jij dan langs de dealer moet gaan, want dan is jouw BM niet goed.

Bij mij geeft de boordcomputer juist aan wanneer ik moet schakelen en dat voelt perfect aan.

Als die bij jou dan bijna afslaat, dan is er iets mis aan je auto.

@BlackPoloBM

k bedankt voor de opmerking, zal ik gelijk even langs de dealert gaan voor de zoveelste keer Stick Out Tongue thx ;)

@DrDeathhand

dan zal je ook vast en zeker wel weten dat alles niet meer op duurzaamheid word gemaakt. het is zelfs zo dat ze ingenieurs meer betalen zodat ze dingen ontwerpen of uitvinden dat eigenlijk kapot moet gaan na een x aantal periode. dus dat start stop systeem.. dno hoor. was laatst ook op tv gekomen. Dus er zal wel wat van aan zijn denk ik dan.

@PRIdEVisions

Ok dat zal dan wel indd.... dacht dat VW juist bekend stond om hun betrouwbare shit enzo. Maar goed ik heb 3 jaar Volledige garantie op alles dussssssss als zo iets stukkies gaat komt dat wel goed... hoop ik.... want garanties betekenen tegenwoordig ook NIKS

@FlashredBM

Nou, op Tros Radar, en ook bij Kassa is er een heel artiekel geweest over Garanties.

BVB he, op tvs heb je die ONZIN SHIT dat je jaren garantie kan bij kopen. Dit is gewoon de grootste oplichterij die er bestaat. Wat namelijk in de wet, en europese wet is vastgelegd dat je van een bepaald product bepaalde verwachtingen mag hebben. BVB van een tv mag je de verwachting hebben dat die (ik heb even geen idee dus ik noem maar een getal) 5 jaar zonder problemen kan en mag werken.

Dus als je tv naar 3 jaar normaal gebruik gewoon stuk gaat dan is je tv gewoon nog onder garantie en kunnen ze niet zeggen ja meneer uw tv heeft maar 2 maanden garantie. Das echt onzin.

Het zelfde geld ook gewoon voor autos. Het start stop systeem is een onderdeel van je auto, net zoals weet ik veel, je ophanging of zo. Hiervan mag je uitgaan dat dit gewoon normaal en goed voor een x tijd blijft werken. En als hij binnen die X tijd stuk gaat, dan moet het gewoon kosteloos gemaakt worden. Behalven natuurlijk als je dat ding zelf gemold hebt of zo. Maar in normaal gebruik moet het gewoon onder garantie vervangen worden.

Hier heb ik er een heel artikel over.
http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Ga ... DgodwnqvHQ

En hier heb ik hem van Tros radar.
http://www.trosradar.nl/index.php?id=404

Enjoy watching!

DrDeathhand zei:
@PRIdEVisions

Ok dat zal dan wel indd.... dacht dat VW juist bekend stond om hun betrouwbare shit enzo. Maar goed ik heb 3 jaar Volledige garantie op alles dussssssss als zo iets stukkies gaat komt dat wel goed... hoop ik.... want garanties betekenen tegenwoordig ook NIKS

Juist andersom, onbetrouwbaar. Vooral de TSI blokjes. ;) Daarnaast ben je koning bij de aankoop van je auto, maar een zak stront als je er problemen mee hebt.

Je hebt 2 jaar garantie, niks meer niks minder. Probeer maar eens wat te claimen bij VW nadat je 2 jaar VW garantie is verlopen. Ookal sta je in je recht, het kost je meer tijd, moeite en geld dan dat het je ook maar iets opleverd. ;)

om toch nog terug te komen op het stoppen van de motor na hard rijden, kwam nuttige info tegen op het web (gaan zoeken nadat ik dit ook al merkte bij mn TSI):

De Polo is voorzien van een extra koelwaterpompje welke max 15 minuten door blijft draaien in tegenovergestelde richting (dus blok -> radiator -> turbo -> terug naar blok, normaal is dit andersom) om de turbo te blijven koelen nadat de motor (en dus hoofd koelwaterpomp) afstaat om de restwarmte uit de turbo te halen en voorkomt dat de olie vaste deeltjes in je turbo veroorzaakt.

Kijk maar eens in je expansievat als de motor net uitstaat, soms hoor je nog gezoem en zie je het water nog stromen. Ook is de turbo relatief snel uitgedraaid omdat deze zo klein is en dus weinig rotatie massa bevat.

Puur ter info, doe er je voordeel mee :)

Bij mij slaat de motor enkel af als ie 'redelijkerwijs' warm is na 5-10 minuten te hebben gelopen. Automatisch aanslaan doet 'ie ook sneller als de airco en dimlichten aan zijn. Veel hinderlijker (wellicht schadelijker?) is het, als je in de file staat.
Vaak zul je zien dat start/stop net ingrijpt als je bijna stilstaat, waardoor 'ie tijdens het afslaan, meteen weer gaat starten.

Ik rij voornamelijk snelweg km's (200 km per dag), ben benieuwd of start/stop werkelijk zo goed uitgedacht is, dat dat geen extra slijtage oplevert bij dagelijks gebruik.

Oops, zie nu dat ik een wel heel erg oud topic ophoog, mijn excuses!

Volkswagen  Polo AW - GTI 2020  2.0 TSI stage 2 @ 298pk 481nm 
  • Leuk
Waarderingen: Maik
Bij mij slaat de motor enkel af als ie 'redelijkerwijs' warm is na 5-10 minuten te hebben gelopen. Automatisch aanslaan doet 'ie ook sneller als de airco en dimlichten aan zijn. Veel hinderlijker (wellicht schadelijker?) is het, als je in de file staat.
Vaak zul je zien dat start/stop net ingrijpt als je bijna stilstaat, waardoor 'ie tijdens het afslaan, meteen weer gaat starten.

Ik rij voornamelijk snelweg km's (200 km per dag), ben benieuwd of start/stop werkelijk zo goed uitgedacht is, dat dat geen extra slijtage oplevert bij dagelijks gebruik.

Oops, zie nu dat ik een wel heel erg oud topic ophoog, mijn excuses!
Als we nu toch dat topic omhoog gehaald hebben: Daar heb je toch een Start/Stop knop voor op je dashboard, zodat als je file rijdt je dit uit kan zetten?

Volkswagen  Golf Mk7.5  1.5 TSI 150pk 
Dat is bij mij de meest gebruikte knop op het dashboard ik rij namelijk graag vlot weg
Hierbij kunnen ze bij VW een voorbeeld nemen aan Fiat als je hem daarbij uitschakelt gaat hij pas weer aan als je het zelf inschakelt

Volkswagen  Polo AW/FL GTI  2.0TSI 207PK 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!