Stotteren

Hallo,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want het begint toch knap vervelend te worden.
Auto = 9n 1.4 16v 2005
Sinds een week a 2 weken stottert de auto steeds meer.
Ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen.
Toen ik hem gekocht had was er eigenlijk niks aan de hand.
Maar na een tijdje merkte ik dat de de motor zich iets inhield tussen de 1600 en 2000 toeren.
Hiervoor en erna liep hij gewoon goed. Dit gebeurde ook alleen als ik geen volgas gaf.
Nu sinds een week wordt het steeds erger. Als ik nu in diezelfde regio geen volgas geef dan stottert hij. Lijkt wel of hij zich inhoudt o.i.d. Maar hier komt nu bij dat als ik op een vaste snelheid rij, dus bijvoorbeeld 50 km/h, dan stottert hij ook en dat was eerst niet. Je voelt hem dan echt inhouden en dan geef ik weer iets gas bij en dan stottert ie weer om gang te maken. Dit doet hij nu ook bij cruise control. Deed hij eerst ook niet. En dat doet ie nu ook bij 100 of 120 km/h. Voorheen kon ik CC gewoon aanzetten op die snelheid en had nergens last van. Nu op die snelheid schommelt ie de hele tijd tussen bijv. 118 en 122 km/h. Je voelt hem dan ook elke keer trekken en inhouden.

PS: ik weet niet of dit ermee te maken kan hebben, maar als ie stationair loopt dan "schommelt" ie (nu las ik hier op het forum dat dat het vliegwiel was?)

Ik hoop dat het probleem een beetje duidelijk is na zo'n lap tekst haha.

Wat ik afgelopen week heb gedaan:
- Bougies vervangen
- Olie vervangen
- Luchtfilter vervangen
- Benzinefilter vervangen
- Gasklephuis schoon gemaakt (Hieronder foto van hoe hij eruit zag)
- Computer gaf geen foutcodes aan



 
Mijn auto wil ook wel eens stotteren maakt niet uit bij welke snelheid. Alleen als ik hem uitlees krijg ik geen foutcodes te zien. Wat Johan al zegt, misschien eens de bobines nakijken of als je het wil uitsluiten alle 4 vervangen alleen dan ben je ook weer een 100 euro als het niet meer is kwijt.

Defecte bobines is wel een probleem bij deze auto's 9n 1.4 16v is mij een keer verteld maar staat hier ook op het forum..
 
nou, hij loopt vrij normaal, ik heb niet het gevoel dat ie maar op 3 cilinders loopt.
de problemen waren er al voordat ik deze dingen vernieuwd heb.
dus een optie zou kunnen zijn dat de luchtmassameter defect is.
nu ben ik niet heel technisch, maar is dit een soort sensor of iets dergelijks?
en hoeveel kost zo'n ding?

in ieder geval alvast bedankt allemaal
 
Johan zei:
Klopt, heb er ook al 3 vervangen! maar bij mij is mn luchtmassameter naar de knoppen denk ik, heb voornamelijk als de auto koud is rond de 2500 toeren dat ie een beetje vreemd doet, lijkt net alsof je gas heel even wordt ingehouden voor 0,2sec ofzo!

Van de week ging ook mn motorlampje branden, maar die was na 3 ritten weer uit.. snel nog even uitlezen dus..

ja en lijkt bij mij ook, alleen dan vaak achter elkaar
 
Zal kijken wat bij mij de foutcode is/was, een luchtmassa meter is idd een sensor, deze meet de hoeveelheid aangezogen lucht, aan de hand van deze informatie weet de computer hoeveel brandstof er ingespoten moet worden

echter als de computer dus verkeerde info binnen krijgt van die sensor kan hij een verkeerde inspuiting geven wat dus kan resulteren in onze problemen..

Ik heb zelf nog niets kunnen uitsluiten en dit is ook een vermoeden wat ik heb, dus vervangen op eigen risico! ;)
 
Hij is naar de dealer geweest
en bij mij is het probleem dat 2 cilinders op 10 bar lopen
en de 2 andere op 16 bar
Wat het zou kunnen zijn, weet ik nog niet.
ze zeiden of de kleppen of de zuigerveren...
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!