Stuurbekrachtiging werkt niet meer

Lifaya

Bekend lid
182
63
58
Maar er brand geen lampje. Ik moest afgelopen middag met spoed naar het ziekenhuis iemand wegbrengen, ik stond zowel voor als achter ingeparkeerd en er stond links een bus met pech en rechts de stoep waar ik mooi strak naast geparkeerd had. Enige manier om eruit te rijden was voorkant op de stoep zien te krijgen en schuin achteruit te gaan. Dit heeft het waarschijnlijk gedaan. Auto is verlaagd met veren. Ik merkte al dat de auto zwaarder stuurde maar wou natuurlijk zo snel mogelijk bij het ziekenhuis komen dus was meer met het verkeer bezig.

Eenmaal om 1 uur ‘s nachts dat ik weg ging bij het ziekenhuis merkte ik pas hoe zwaar mijn auto stuurde, en hoe moeizaam het ging. Vooral bij lagere snelheden. Geen lampje wat brandde en het reed echt voor geen meter. Keren en parkeren drama.

Ik zal wel naar de garage moeten gaan, maar wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Ik hoop echt dat de kosten mee vallen want heb al veel te veel aan onderhoud moeten betalen afgelopen jaar en had hier echt niet op gerekend …
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TDI , 110 PK 
Je hoort inderdaad ook geluid met aan het stuur draaien. Lekke band is het niet, heb uiteraard een rondje om de auto heen gelopen en daarbij ging het vooral om lagere snelheden dat het heel erg rommelde en zwaar stuurde. Hij rijd op een rechte weg met 50 km prima.
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TDI , 110 PK 
ruik of zie je olie onder de motorkap of onder de motorkap?
Moet ik straks even kijken, ik kon de auto niet in de buurt parkeren omdat mensen het fijn vinden om te dubbel parkeren hier in de wijk dus hij staat aan de hoofdweg op een donker gedeelte, veel zicht heb ik niet daar in de nacht. Ik had wel rondom de auto gekeken maar kon zo in het donker niet iets vinden. Ik ga in ieder geval vanmiddag naar de garage toe.
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TDI , 110 PK 
Nou net terug van de garage, ze hebben de olie bijgevuld (links voor aan de zijkant, stuurbekrachtiging olie if I’m correct ) en toen werkte alles weer naar behoren. Hopelijk zit er geen lek maar ze konden niks vinden dus even afwachten. Ik blijf er altijd bij om te kijken wat ze doen, weet in elk geval in het vervolg waar het reservoir zit en dat ik het zo kan bijvullen als het nodig is haha
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TDI , 110 PK 
Haha was inderdaad met de groene deksel. Ik hoop dat het niet lek blijkt te zijn, maar het ligt in elk geval daar aan. Dus als het hierbij blijft ben ik gelukkig. Heb nog extra fooi gegeven aan de garage omdat ze mij er snel tussen gepropt hadden. Was echt bang voor wederom weer hoge kosten.
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TDI , 110 PK 
Ben wel benieuwd waar t gebleven is dan, olie despawnt niet zomaar over het algemeen
Ja of het was gewoon leeg en toeval dat het nu toevallig was, volgens mij is die olie in mijn tijd nog niet bijgevuld of vervangen en heb de auto sinds 2018 en 150k km gereden ermee. Maar ik houd het in de gaten, hopelijk morgen geen problemen ermee.
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TDI , 110 PK 
Ben wel benieuwd waar t gebleven is dan, olie despawnt niet zomaar over het algemeen
Wel als je een bepaald type 1.4TSI rijd met een ruig leven achter de rug... Despawnt je olie zo hotsee je uitlaat in!

Ja of het was gewoon leeg en toeval dat het nu toevallig was, volgens mij is die olie in mijn tijd nog niet bijgevuld of vervangen en heb de auto sinds 2018 en 150k km gereden ermee. Maar ik houd het in de gaten, hopelijk morgen geen problemen ermee.
Een stuubekrachtigingsysteem is een gesloten systeem en kan niet zonder reden olie verliezen.
Mogelijke lekkage punten:
- koeler (indien aanwezig)
- Reservoir seal
- Pomp zelf
- Leiding
- aansluiting leiding-pomp, leiding-stuurhuis
- Stuurhuis zelf (controleer hierbij ook de stuurhoezen of deze gevuld zijn met olie. Dan zijn de keeringen lek. Gezien t feit dat dit is ontstaan na het "de stoep op sturen" verwacht ik dat je t daar mag gaan zoeken. Dan komen er rare krachten op je stuurhuis, zeker in combinatie met een verlaging en (hoge) kilometerstand.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Wel als je een bepaald type 1.4TSI rijd met een ruig leven achter de rug... Despawnt je olie zo hotsee je uitlaat in!


Een stuubekrachtigingsysteem is een gesloten systeem en kan niet zonder reden olie verliezen.
Mogelijke lekkage punten:
- koeler (indien aanwezig)
- Reservoir seal
- Pomp zelf
- Leiding
- aansluiting leiding-pomp, leiding-stuurhuis
- Stuurhuis zelf (controleer hierbij ook de stuurhoezen of deze gevuld zijn met olie. Dan zijn de keeringen lek. Gezien t feit dat dit is ontstaan na het "de stoep op sturen" verwacht ik dat je t daar mag gaan zoeken. Dan komen er rare krachten op je stuurhuis, zeker in combinatie met een verlaging en (hoge) kilometerstand.
Net zoals mensen die zeggen, het lampje van mn remmen ging branden, maar ik hoefde alleen de remvloeistof bij te vullen dus het is al opgelost :relieved:
 
  • Leuk
Waarderingen: 2GPoloDriver
Net zoals mensen die zeggen, het lampje van mn remmen ging branden, maar ik hoefde alleen de remvloeistof bij te vullen dus het is al opgelost :relieved:
Ja precies! Of zoals een klant van mij, zijn koppeling (hydraulisch) functioneerde niet goed, af en toe deed ie niks en als je m langere tijd ingedrukt hield, ging de auto vanzelf rijden. Daarnaast ging na enige tijd het lampje van remolie branden. Maar dat was snel weer opgelost: beetje remolie erin en gaan!

Diagnose op de brug: leiding van de koppeling gescheurd. Olie spoot eruit. Advies: Auto laten staan. "Ja maar we willen dit weekend met ons gezin op vakantie en hoeven alleen maar naar Eindhoven airport (rit van bijna 2 uur). van daar met het vliegtuig, dan nemen we gewoon remolie mee!"
Zelf weten, mij niet bellen als je zonder remdruk achterin een file jakkert met je gezinnetje! Ik adviseer t niet te doen!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Ja precies! Of zoals een klant van mij, zijn koppeling (hydraulisch) functioneerde niet goed, af en toe deed ie niks en als je m langere tijd ingedrukt hield, ging de auto vanzelf rijden. Daarnaast ging na enige tijd het lampje van remolie branden. Maar dat was snel weer opgelost: beetje remolie erin en gaan!

Diagnose op de brug: leiding van de koppeling gescheurd. Olie spoot eruit. Advies: Auto laten staan. "Ja maar we willen dit weekend met ons gezin op vakantie en hoeven alleen maar naar Eindhoven airport (rit van bijna 2 uur). van daar met het vliegtuig, dan nemen we gewoon remolie mee!"
Zelf weten, mij niet bellen als je zonder remdruk achterin een file jakkert met je gezinnetje! Ik adviseer t niet te doen!
Precies, sommige mensen zijn te koppig
 
Probleem is wederom terug gekomen, wat ik stiekem ook verwachte. Helaas gebeurde het op de snelweg op 100 km afstand van m’n huis. In ieder geval heeft anwb het bijgevuld en moet ik morgen maar een garage zien te vinden. De olie was vrijwel leeg.

En voordat ik hier koppig word genoemd, garage zei dat ze geen lek konden vinden of zien dus dat ik het maar moest aankijken. Doe het niet op eigen beweging.
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TDI , 110 PK 
Stuurhuis moet inderdaad vervangen worden :( ben nu dus mijn auto voor paar dagen kwijt en kan dus helemaal nergens heen in mijn vakantie. Zou mijn vakantie niet eens kunnen intrekken want heb ook mijn auto nodig voor werk pfff… baal hier wel echt heel erg van.
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TDI , 110 PK 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!