Subwooferset aansluiten op mijn RDC310 originele Volkswagen autoradio

Hallo mensen,

Na lang twijfelen heb ik toch besloten om een subwoofer in mijn Volkswagen polo uit 2010 in te gaan bouwen.

Ik heb er voor gekozen om de: Pioneer GXT-3706B-SET Subwooferpakket te gaan gebruiken. Daarbij zit de versterker (GM-A3702), subwoofer (TS-W306R), de juiste kabels en toebehoren bij.

Nou kwam ik erachter dat het nog niet zo eenvoudig is om de kabels (die van de versterker naar de autoradio gaat) aan te sluiten aan mijn originele Volkswagen autoradio (RCD 310). Ik heb hiervoor op internet gesurfd en kwam tot de conclusie dat ik een ‘high-low converter’ nodig heb.

Nou weet ik niet of dit 100% de juiste manier is, vandaar de vraag: Is dit juist? Welke heb ik nodig en heeft iemand daar verdere informatie over?

Voor de kenners onder ons. De vorige eigenaar had een nokia bluetooth carkit gemonteerd in de auto, vandaar de extra draden en stekkers.

Alvast bedankt, ik hoor graag van jullie!

Hier wat foto’s voor de duidelijkheid:
F5C373A2-6827-4989-BB05-D43F7A7CC7AB.jpeg5C80EBB1-A24C-42E2-81D5-D7E05EE8BB43.jpeg51453620-FD51-475B-9CD5-029118445480.jpeg
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105PK 
Pas gedaan op dezelfde radio! Omdat de radio zelf geen tulpstekker aansluitingen heeft heb je inderdaad zo'n converter nodig. De high low converter heb ik achter de radio ingebouwd, afgetapt van de achterspeakers. Draden schoentje ertussen. Hier een linkje.


Verder waar ik mee worstelde: de geschakelde plus voor de remote kabel zit achter je lichtschakelaar! Je kabel naar de accu (met zekering) moet door een minigaatje onder je parafan. Ruitenwissers eraf, parafan eraf en moet door hetzelfde rubbertjeals de zwarte kabel. Kijk uit voor je handen bij het mechanisme van de ruitenwissers, auto uit en de accuvan de min afhalen, kan er niks fout gaan.. draad lekker ver in de hoek weg tyrappen tegen de andere draad, en via het gaatje door je dash halen. Vragen? DM mag! @Remon446 weet ook veel!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk - 130pk / Insta: @peppergrey6air 
Zekering zo dicht mogelijk bij de accu. Plaats zo wat foto's voor je. En zorg dat je knetterdikke speakerkabels hebt van je versterker naar je woofer.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk - 130pk / Insta: @peppergrey6air 
Hallo @Jay511

Bedankt voor je snelle nuttige reactie!
Wat betreft de dikte van de kabels, dat zal wel goed zijn. Het is namelijk een subwooferset met kabels bijgeleverd.
De remote kabel bevindt zich bij mijn lichtschakelaar? Deze kabel is toch voor het signaal van de autoradio dat de versterker ook aan moet gaan?

Verder moet ik even nog uitzoeken welke kleur draad de achterspeakers zijn.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105PK 
Hallo @Jay511

Bedankt voor je snelle nuttige reactie!
Wat betreft de dikte van de kabels, dat zal wel goed zijn. Het is namelijk een subwooferset met kabels bijgeleverd.
De remote kabel bevindt zich bij mijn lichtschakelaar? Deze kabel is toch voor het signaal van de autoradio dat de versterker ook aan moet gaan?

Verder moet ik even nog uitzoeken welke kleur draad de achterspeakers zijn.
Kun je vinden op het schema op je radio. Tussen de kabels van je achterspeakers zet je die converter. Deze heeft een remote (en gaat tevens ook naar je versterker) en die remote moet op een geschakelde plus dat je versterker uitgaat als je radio uitgaat. Deze geschakelde + zit achter je lichtschakelaar... helaas heeft je radio die niet!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk - 130pk / Insta: @peppergrey6air 
Ik heb de converter nog niet binnen, maar zo ver ik het begrijpt heeft de converter een + en - tulp aansluiting die je aan je versterker aansluit. De geschakelde plus sluit je aan op je converter en van je converter ga je naar je versterker (system control).

Nou mijn grootste vraag:
- Ik heb dan nog 2 draden over op mijn converter en zijn voor je achterste speakers?
- Is het de bedoeling om die paralel over je speaker te zetten of in serie met de + van de speaker?
- maakt het uit welke achterspeaker je gebruikt? Links of rechts?

De bovenstaande vragen zouden waarschijnlijk wel duidelijk worden als ik de converter met schema al in huis had, maar ik was er nieuwschierig naar.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105PK 
@Jay511 vergeet dat bericht hierboven.

Op de converter moet ik RR + en - aansluiten en LR + en - aansluiten. En de remote kabel (system control) van de versterker naar de lichtschakelaar?

Geen idee hoe die draad achter de lichtschakelaar eruit ziet.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105PK 
@Jay511 vergeet dat bericht hierboven.

Op de converter moet ik RR + en - aansluiten en LR + en - aansluiten. En de remote kabel (system control) van de versterker naar de lichtschakelaar?

Geen idee hoe die draad achter de lichtschakelaar eruit ziet.
Even meten welke een voltage geeft met contact en niet als het contact uit is. Dacht rechts onder. Remote gaat van de versterker naar de lichtschakelaar. Zal zo even kijken voor je!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk - 130pk / Insta: @peppergrey6air 
Alles aangesloten. Alleen nu nog de pluskabel leggen. Via het rubber bij de parafan. De trekdraad gaat er maar 5cm door heen. Daarna komt hij ergens tegen aan. Ik krijg hem niet gevonden..
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105PK 
Klopt , ff sneetje maken en je heule arm onder je dashboard naar boven. Beste met 2 man en een felle zaklamp doen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk - 130pk / Insta: @peppergrey6air 
Kun je vinden op het schema op je radio. Tussen de kabels van je achterspeakers zet je die converter. Deze heeft een remote (en gaat tevens ook naar je versterker) en die remote moet op een geschakelde plus dat je versterker uitgaat als je radio uitgaat. Deze geschakelde + zit achter je lichtschakelaar... helaas heeft je radio die niet!

Even oude koeien uit de sloot halen.
Ik heb dan een RNS310, is misschien net iets anders?
Ik vind het gekke aan dit verhaal nog wel in mijn situatie: de radio gaat aan zodra contact aan gaat en radio gaat uit zodra sleutel uit contact gaat.
Hierdoor lijkt het mij dat er een geschakelde + op de radio ergens zit toch?
 
Volkswagen  Polo 6r Highline R-Line DSG Schuifdak  1.4 86pk 
Even oude koeien uit de sloot halen.
Ik heb dan een RNS310, is misschien net iets anders?
Ik vind het gekke aan dit verhaal nog wel in mijn situatie: de radio gaat aan zodra contact aan gaat en radio gaat uit zodra sleutel uit contact gaat.
Hierdoor lijkt het mij dat er een geschakelde + op de radio ergens zit toch?
Nope volgens mij alleen een constante 12v, en de radio merkt aan de hand van canbus of hij aan of uit moet.
 
Volkswagen  Golf 7 GTE  | Polo 6R 1.6 TDI 203pk 370nm stage 3 (verkocht) 
  • Leuk
Waarderingen: noenoe
Geen idee. Ik heb gemeten met een multimeter (of hoe zo'n ding ook heet) welk puntje er stroom geeft bij draaiende motor en geen stroom geeft bij contact aan of uit. Daar kun je em opzetten! Loopt je accu ook niet leeg omdat ie alleen stroom pakt als de auto draait
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk - 130pk / Insta: @peppergrey6air 
Ik zou niets op de canbus aansluiten. Ja, de canbus geeft 3-4 volt spanning, maar je kunt een hoop dingen verklooien die flink prijzig zijn doordat er evt 12v spanning op de canbus rail komt te staan en sommige dingen dit niet aankunnen. Mocht je spanning uit de buurt van je radio willen hebben, dan zou ik dit aftappen van de 12V sigarettenaansluiting. Die is namelijk geschakeld en werkt hetzelfde als de radio.
 
Ik zou niets op de canbus aansluiten. Ja, de canbus geeft 3-4 volt spanning, maar je kunt een hoop dingen verklooien die flink prijzig zijn doordat er evt 12v spanning op de canbus rail komt te staan en sommige dingen dit niet aankunnen. Mocht je spanning uit de buurt van je radio willen hebben, dan zou ik dit aftappen van de 12V sigarettenaansluiting. Die is namelijk geschakeld en werkt hetzelfde als de radio.

Thanks voor je info, dan sluit ik dat in ieder geval uit.
Sigarettenaansluiting word al gebruikt en vind dat niet echt een extreem fijne oplossing.
Ik meet vanavond voor de zekerheid alles even door met mijn vader en waarschijnlijk zullen wij tot de conclusie komen dat alles constante stroom levert.
Hoogstwaarschijnlijk zal het dan de lichtschakelaar worden. @Jay511 thanks voor je hulp ook.
 
Volkswagen  Polo 6r Highline R-Line DSG Schuifdak  1.4 86pk 
  • Leuk
Waarderingen: Jay511
Remote kabel aangesloten op de lichtschakelaar, werkt perfect.
Subwoofer afgesteld, vanavond nog even vastschroeven en klaar is kees.
Klinkt heerlijk!
 
Volkswagen  Polo 6r Highline R-Line DSG Schuifdak  1.4 86pk 
Lekker bezig man! Ik heb zelf de remote op de Discover Media aangesloten, dan kun je ook muziek luisteren als je stilstaat. Dus radio uit is versterker uit.
 
Ex: Volkswagen  Polo 6R GTI  & Polo AW 1.0 Highline Business R. Huidig: Mercedes Benz A 200 Limousine 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!