Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Eigenlijk puur gedaan omdat het voorin tegen de wielkast aankwamNieuwe banden behoren eigenlijk achter te liggen in verband met de stabiliteit van de auto in nat of glad weer.
Aangedreven wielen is de regelNieuwe banden behoren eigenlijk achter te liggen in verband met de stabiliteit van de auto in nat of glad weer.
Ja als je het zo uitlegt, dan snap ik het wel. Beter gewoon allebei vervangen als je echt zeker wil zijn van je zaak.
Antwoord van Erik Jan
ANWB Expert
Waar kunnen banden met het meeste profiel het beste worden gemonteerd? Voor of achter, voor beide is wat te zeggen.
Plussen en minnen
Als we alles afwegen dan heeft wat ons betreft de beste banden op de achteras de voorkeur. Een achterwielslip (overstuur) is heel wat moeilijker te corrigeren dan een voorwielslip (onderstuur). Daarom verdient het aanbeveling de beste banden achter te monteren. Daarbij komt ook dat het gedrag van de banden op de vooras eerder signalen aan de bestuurder afgeeft over gebrek aan grip, dan de banden op de achteras.
Een auto met de beste banden vóór geeft op het stuur en in de pedalen een (schijn)veilig gevoel waardoor al snel harder wordt gereden dan voor de achterbanden verantwoord is. Als de achterzijde dan uitbreekt is er vaak geen redden meer aan.
Stabiliteit
Natuurlijk zijn er ook situaties die in het voordeel spreken van de beste banden vóór, maar doorslaggevend is toch het zoveel mogelijk voorkomen van de achterwielslip.
Het is verstandig om banden bij een groot verschil in profieldiepte tijdig te vervangen, want nóg beter dan de beste banden op de achteras, is óók goede banden op de vooras
Je bekijkt het forum op dit moment als gast. Als gast op dit forum kun je veel berichten gewoon lezen, maar je hebt niet de volledig toegang tot alle inhoud.
Wil je wel alles kunnen zien en kunnen reageren op topics , dan zul je je eerst moeten registreren op ons forum.