Tik in motor stationair en toerenafhankelijk

Goedemiddag,

Sinds kort in het bezit van een dealeronderhouden handgeschakelde polo 6r 1.4 16v 86pk uit 2011 (motorcode cgg) met 140.000km gelopen.

Nu merk ik dat er een tik hoorbaar is in de motor bij stationair en bij optrekken. De één roept dat het de klepstoters kunnen zijn en dat dit totaal geen kwaad kan, en de ander dat je er niet meer mee moet rijden omdat de motor in de soep kan lopen.

De distributieriem is vervangen op 8 december 2018 bij 108.0000 KM

Na vele filmpjes kijken op youtube en andere berichten doorlezen ben ik niet veel wijzer geworden.

Vandaag even langs de dealer gereden maar die had pas aankomende week een monteur aanwezig die er naar kan kijken en adviseerde doordeweeks even terug te komen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen omtrent dit probleem? Ik houd het olie / koelvloeistof peil in de gaten maar heb hem nog te kort om daar iets van uit te kunnen maken. Vooralsnog op peil.

Alvast bedankt!

Mvg
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.4 16v 86 pk cgg 
Goedemiddag,

Sinds kort in het bezit van een dealeronderhouden handgeschakelde polo 6r 1.4 16v 86pk uit 2011 (motorcode cgg) met 140.000km gelopen.

Nu merk ik dat er een tik hoorbaar is in de motor bij stationair en bij optrekken. De één roept dat het de klepstoters kunnen zijn en dat dit totaal geen kwaad kan, en de ander dat je er niet meer mee moet rijden omdat de motor in de soep kan lopen.

De distributieriem is vervangen op 8 december 2018 bij 108.0000 KM

Na vele filmpjes kijken op youtube en andere berichten doorlezen ben ik niet veel wijzer geworden.

Vandaag even langs de dealer gereden maar die had pas aankomende week een monteur aanwezig die er naar kan kijken en adviseerde doordeweeks even terug te komen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen omtrent dit probleem? Ik houd het olie / koelvloeistof peil in de gaten maar heb hem nog te kort om daar iets van uit te kunnen maken. Vooralsnog op peil.

Alvast bedankt!

Mvg
Het zou kunnen zijn dat er nog lucht zit in je hydraulische klepstoters, gebeurt bij BMW's ook wel eens. Ik heb dit een tijdje gehad nadat ik mijn 1.2 TSI (toen 275.000km) ververst had. Toen zat ik te kijken...

Ik zag filmpjes waar mensen de motor 5 minuten op 3000rpm hielden, daarna was het weg.

En wat denk je? Dat was bij mijn motor ook. Dus als ik hem nu ververs, doe ik de eerste rit daarna (ik rijd bijna alleen lange snelwegritten) 5 minuten lang 3000RPM op de snelweg, dus ff 5 minuutjes 140 en dan is het weg.

Ik hoop dat dit het is! Het klinkt in elk geval vergelijkbaar! Ik zou niet meteen tot grote reparaties over gaan... ;) Motortje kan er heel (heeeeel) oud mee worden als dit het is

 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
Het zou kunnen zijn dat er nog lucht zit in je hydraulische klepstoters, gebeurt bij BMW's ook wel eens. Ik heb dit een tijdje gehad nadat ik mijn 1.2 TSI (toen 275.000km) ververst had. Toen zat ik te kijken...

Ik zag filmpjes waar mensen de motor 5 minuten op 3000rpm hielden, daarna was het weg.

En wat denk je? Dat was bij mijn motor ook. Dus als ik hem nu ververs, doe ik de eerste rit daarna (ik rijd bijna alleen lange snelwegritten) 5 minuten lang 3000RPM op de snelweg, dus ff 5 minuutjes 140 en dan is het weg.

Ik hoop dat dit het is! Het klinkt in elk geval vergelijkbaar! Ik zou niet meteen tot grote reparaties over gaan... ;) Motortje kan er heel (heeeeel) oud mee worden als dit het is

Dank voor je reactie en uitleg!! Ik heb dit ook reeds gelezen en geprobeerd (niet letterlijk 5 min op 3000 toeren), maar wel een flink stuk snelweg (80km) gereden met 130 / 140. Helaas geen verandering. Ik vind het nogal spannend om stilstaand 3000 toeren te maken met dit geluid, maar zal het eens proberen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4 16v 86 pk cgg 
Dank voor je reactie en uitleg!! Ik heb dit ook reeds gelezen en geprobeerd (niet letterlijk 5 min op 3000 toeren), maar wel een flink stuk snelweg (80km) gereden met 130 / 140. Helaas geen verandering. Ik vind het nogal spannend om stilstaand 3000 toeren te maken met dit geluid, maar zal het eens proberen.
Heb je een filmpje van het geluid? Of kan je dat maken? als het iets anders is (problematisch dus), als 'rod knock', dus dat je bottom end lagers eruit liggen, dan hoor ik dat eigenlijk meteen wel.

Ik weet dat de 1.4 8V Arosa van mijn broer destijds en de 1.4 16V Arosa Sport van mijn moeder ook altijd een luidruchtige kleppentrein hadden, is nooit een issue geweest. Ik geloof zelfs dat die Arosa Sport nog bijna de 3 ton heeft aangetikt... :)

Sowieso altijd verstandig je oliepeil te checken en met goede olie te rijden (dus elk jaar of 15000km vervangen). Zelf vervang ik mn olie om de 10000-12000km, maar dat is omdat ik zie dat met een turbomotor door o.a. shearing de oliekwaliteit snel achteruit holt
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
Heb je een filmpje van het geluid? Of kan je dat maken? als het iets anders is (problematisch dus), als 'rod knock', dus dat je bottom end lagers eruit liggen, dan hoor ik dat eigenlijk meteen wel.

Ik weet dat de 1.4 8V Arosa van mijn broer destijds en de 1.4 16V Arosa Sport van mijn moeder ook altijd een luidruchtige kleppentrein hadden, is nooit een issue geweest. Ik geloof zelfs dat die Arosa Sport nog bijna de 3 ton heeft aangetikt... :)

Sowieso altijd verstandig je oliepeil te checken en met goede olie te rijden (dus elk jaar of 15000km vervangen). Zelf vervang ik mn olie om de 10000-12000km, maar dat is omdat ik zie dat met een turbomotor door o.a. shearing de oliekwaliteit snel achteruit holt
Ok, nu maak ik me zorgen 0.0. Heb snel ff wat geprobeerd te filmen. Olie check ik continu en is op peil en niet zwart.

Stationair:

Met wat gas geven:
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4 16v 86 pk cgg 
Ok, nu maak ik me zorgen 0.0. Heb snel ff wat geprobeerd te filmen. Olie check ik continu en is op peil en niet zwart.

Stationair:

Met wat gas geven:
Filmpje is duidelijk te horen, nice! Zoals ik het hoor is er niks aan de hand, ik hoor de hydraulische klepstoters. Op de ene motor zijn die wat luider dan bij de andere, over het algemeen wordt het geluid (aanzienlijk) minder naar mate de motor op bedrijfstemperatuur komt!

Bij mijn 1.2 TSI hoor ik ze ook redelijk als ze koud zijn (minder dan bij de 1.4 8V / 1.4 16V die ik hierboven beschreef) en naar mate hij warm wordt verdwijnt dat. Ik zou je geen zorgen maken! Twijfel je, kan je het altijd even aan een monteur laten horen. (met de aanname dat die wel kennis heeft van dit type motor hahaha)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
Filmpje is duidelijk te horen, nice! Zoals ik het hoor is er niks aan de hand, ik hoor de hydraulische klepstoters. Op de ene motor zijn die wat luider dan bij de andere, over het algemeen wordt het geluid (aanzienlijk) minder naar mate de motor op bedrijfstemperatuur komt!

Bij mijn 1.2 TSI hoor ik ze ook redelijk als ze koud zijn (minder dan bij de 1.4 8V / 1.4 16V die ik hierboven beschreef) en naar mate hij warm wordt verdwijnt dat. Ik zou je geen zorgen maken! Twijfel je, kan je het altijd even aan een monteur laten horen. (met de aanname dat die wel kennis heeft van dit type motor hahaha)
Probeer volgende week er even mee langs de dealer te rijden. Die wouden er wel naar kijken dmw een ‘express service a 85€’ maar als het echt geen kwaad is dat wellicht overdreven.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4 16v 86 pk cgg 
Probeer volgende week er even mee langs de dealer te rijden. Die wouden er wel naar kijken dmw een ‘express service a 85€’ maar als het echt geen kwaad is dat wellicht overdreven.
Geld vragen om hier naar te luisteren? wat een klantonvriendelijkheid. Ik ga nog steeds naar de garage bij mijn ouders in het dorp (ik woon zelf inmiddels ruim 100km daar vandaan, maar omdat ik toch met regelmaat op bezoek kom boeit het voor mij niet dat ik hem daar wel eens af moet gooien). Die zouden zonder probleem zoiets hebben van ah ik luister wel even... Kost maar een paar minuutjes. Voor klanten moet je toch wat over hebben zou ik zeggen. :)

Maar ja, grote (merk)dealers heb ik sowieso niet heel veel mee... Ooit een keer voor mijn opa voor een Crosspolo met DSG gaan kijken, ik vroeg of er ook andere velgen onder gezet konden worden bij de aankoop. Ging die verkoper meteen verdedigen dat het rubber buiten de band uitstak dus dat de wielen niet beschadigden. Ja, maar mijn opa rijdt langs stoepranden af, die heeft niet groter nodig dan 15 inch :tearsofjoy: Volgens mij hebben dat soort dealers ook al meteen zo'n gevoel van, aah komt ie weer met zn oude bak, als ik met mijn auto met respectabele kilometerstand van 305.000km aan kom rijden...
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
Geld vragen om hier naar te luisteren? wat een klantonvriendelijkheid. Ik ga nog steeds naar de garage bij mijn ouders in het dorp (ik woon zelf inmiddels ruim 100km daar vandaan, maar omdat ik toch met regelmaat op bezoek kom boeit het voor mij niet dat ik hem daar wel eens af moet gooien). Die zouden zonder probleem zoiets hebben van ah ik luister wel even... Kost maar een paar minuutjes. Voor klanten moet je toch wat over hebben zou ik zeggen. :)

Maar ja, grote (merk)dealers heb ik sowieso niet heel veel mee... Ooit een keer voor mijn opa voor een Crosspolo met DSG gaan kijken, ik vroeg of er ook andere velgen onder gezet konden worden bij de aankoop. Ging die verkoper meteen verdedigen dat het rubber buiten de band uitstak dus dat de wielen niet beschadigden. Ja, maar mijn opa rijdt langs stoepranden af, die heeft niet groter nodig dan 15 inch :tearsofjoy: Volgens mij hebben dat soort dealers ook al meteen zo'n gevoel van, aah komt ie weer met zn oude bak, als ik met mijn auto met respectabele kilometerstand van 305.000km aan kom rijden...
Ik liep ook inderdaad met dit gevoel weg, nu was het wel op een zaterdag en de werkplaats was nog maar 2 uur open. Volgens de mevrouw aan de servicebalie had ze alleen maar jongens lopen voor ‘klein onderhoud’ en niet iemand met de kennis om hier een oordeel over te geven.

Hiervoor reed ik een Lexus IS250 en ook altijd in onderhoud bij een kennis van me, helaas is die er mee gestopt. Misschien moet ik ook wennen aan het feit dat het net wat minder geïsoleerd is allemaal. Olie elk jaar of max 10k km is bij mij ook de norm.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.4 16v 86 pk cgg 
  • Leuk
Waarderingen: bartje369 en JelleR
De 1.4 16V staat bekend om zn ratelende klepstoters en het geluid van kantelende zuigers (klappertandend geluid als je optrekt).

Voor de klepstoters: even een stuk in zn 4 over de snelweg rijden voor langere tijd. Moet t oplossen.
Mijn Kever heeft ook af en toe een weigerende hydraulische klepstoter, deze stopt pas na 20-30min rijden een keer met tikken (word gedurende deze 20-30min wel steeds stiller).
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
De 1.4 16V staat bekend om zn ratelende klepstoters en het geluid van kantelende zuigers (klappertandend geluid als je optrekt).

Voor de klepstoters: even een stuk in zn 4 over de snelweg rijden voor langere tijd. Moet t oplossen.
Mijn Kever heeft ook af en toe een weigerende hydraulische klepstoter, deze stopt pas na 20-30min rijden een keer met tikken (word gedurende deze 20-30min wel steeds stiller).
Dat tikken (klappertanden) hoor je tot 2500 toeren ongeveer of bij korte stoten vol gas.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4 16v 86 pk cgg 
Inmiddels weer een poosje verder, op jullie aangeven bij een specialist geweest.

Gaf aan dat het de klepstoters zijn en het verder geen kwaad kan, echter irriteer ik mij er wel een beetje aan Stick Out Tongue.

Ik heb van Liqui Moly hydro valve cleaner gekocht om dit eens te proberen na goeie reviews te lezen.

Nu het volgende; in de gebruiksaanwijzing staat dat dit op elk moment toegevoegd kan worden en dit goed is voor 6L olie. Betekend dit dat ik heel het flesje (300ml) bij de olie (3,2L) kan gooien of is dit overkill en kan ik het toch beter naar verhouding afmeten?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4 16v 86 pk cgg 
Inmiddels weer een poosje verder, op jullie aangeven bij een specialist geweest.

Gaf aan dat het de klepstoters zijn en het verder geen kwaad kan, echter irriteer ik mij er wel een beetje aan Stick Out Tongue.

Ik heb van Liqui Moly hydro valve cleaner gekocht om dit eens te proberen na goeie reviews te lezen.

Nu het volgende; in de gebruiksaanwijzing staat dat dit op elk moment toegevoegd kan worden en dit goed is voor 6L olie. Betekend dit dat ik heel het flesje (300ml) bij de olie (3,2L) kan gooien of is dit overkill en kan ik het toch beter naar verhouding afmeten?
Hoi is het nu met de Polo?
Probleem opgelost door die liqui molly, of toch een reparatie gehad?
 
vw polo  6r1  1.2 tsi 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!