Tikkend geluid achterin, onvindbaar. Groot mysterie.

iichel

Exclusive lid
12,876
4
8,084
283
Auto is weer terug van de garage. Nu heb ik een tik achterin die me opvalt, kan zijn dat die er al langer in zat, maar nu valt het me op.
Hij zit rechtsachter, nabij het spatbord.

Het lijkt alleen voor te komen als de auto op en neer gaat (bijvoorbeeld op niet-super-vlak asfalt).
Mogelijke verdachten:
- Los kabeltje
- Los ietsje
- Ophanging.

Nu heb ik zelf al van alles geprobeerd (vandaag vrij), te weten:
- Spoiler van het dak afgehaald
- Sponzen tussen allerlei delen (veren, spatbord, gasveren van de achterklep)
- Ventilatieroosters achter de bumper weggehaald.
- Hele bumper eraf gehaald
- Achterlichten eruit gehaald
- Alle losse dingen eruit gehaald
- Alle interieur delen achteruit eruit gehaald
- Achterbank eruit gehaald
- Losse clipjes etc weggehaald
- Alles met de stofzuiger bezocht
- Kabels van de trekhaak, verlichting, antenne en camera vastgezet
- Aan de onderkant het hitteschild van de uitlaat nagekeken, geen contact met de carrosserie

Ik ben er lichtelijk bang voor dat het aan de schokdemper of de draagrubbers ligt. Het is echt een tik, alsof er iets tegen de carrosserie aan komt. Geen kraak.

Probleem is dat sinds het er is, ik me er echt enorm aan ga ergeren (ja, zo'n pietje precies ben ik nu eenmaal Stick Out Tongue )

Iemand ideeen of suggesties, of nog beter, een oplossing?
 
Met een 'tik' bedoel je alsof er iets rammelt? Ik heb ook een getik achterin en wat het is, Joost mag het weten. Ik ben er al mee naar de garage geweest en ook daar konden ze niks vinden. Ik heb zelf ook al van alles los gemaakt om te kijken of er iets los was gekomen zoals een schroefje of iets anders, niet dus. Ook alle kabeltjes in de achterklep al helemaal vastgetaped maar ook dat heeft niet geholpen. Ik heb het idee dat het bij de gordelspanners achterin weg komt, achter die binnenbekleding maar hoe kom je daar bij? Wat nog een mogelijkheid zou kunnen zijn is dat er een kiezelsteentje in de binnenkant bij de achterbumper terecht is gekomen die je hoort rammelen. Zo'n steentje kwamen ze toevallig een keer tegen bij de garage, die maakte ook een tikkend/rammelend geluid op klinkerwegen/slecht asfalt.
Deze maand moet ik voor de 60000km beurt naar de garage, ik zal ze eens vragen of ze even bij de achterbumper willen zoeken naar een steentje.:grin: Ik word ook helemaal gek van dat rotgeluid, het irriteert enorm, elk geluidje die ik hoor in de auto die er niet hoort te zijn stoort mij, zo heb ik ook in/achter het dashboard van die rotgeluiden, zullen waarschijnlijk de kabels zijn van de Zenec. En dan die troep die vrouwen zo nodig los in het dashboardkastje hebben liggen, zoals lippenstift podloodje enz........grrrrrr
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De hele bumper is er al af geweest, lijkt me onwaarschijnlijk dat er nog een steentje in zit.

Wat het is... klinkt alsof er iets nét niet goed vast zit. Bij op en neer gaat komt het even los, en daarna *tik!*. Geen rammeltje, geen kraakje, echt een tikje. Zal kijken of ik er een zinnig filmpje van kan maken :)
 
Bij mij rechts achter hoorbaar. Bij 1 tot 30kmh. Meestal via een bocht wegrijden over klinkers. Bij 180.000km van standaart onderstel naar sportonderstel. En geluid was weg. Waarschijnlijk een versleten schokdemper dus. Ook te horen als je met je vuist tegen de loshangende schokdemper sloeg
 
laat maar eens kijken naar de veerschotels waar die aan het chassis zitten.

Aantal jaren geleden zelfde probleem gehad, schotel vervangen en weg was het probleem.
Ik dacht ook aan de gordelspanners, speaker, bekabeling enz. Aantal maanden later zelfde probleem aan de andere kant, dealer heeft direct andere schotel besteld, gemonteerd en weg was het probleem....
 
Thanks mannen voor de input. Wielmoeren zitten goed vast 90Nm op de moment sleutel).

Ik zal binnenkort eens advies inwinnen voor de ophanging bij de garage. Heb er zelf niet zoveel verstand van, ben meer van de electronics.

Versleten ophanging bij een motor die nog geen 200km gedraaid heeft. Moet ni gekker worden!
 
moest ik ook direct aan denken
de schok breker huisjes willen nog wel eens geluid maaken
wissel de schokbrekers maar eens om en kijk of het geluid mee verhuist
of direct vervangen zo als wb pologti aan geeft
grt donna
 
Haha ja, zou mooi zijn. Schokdempers achter lukt me waarschijnlijk nog wel maar voor zie ik het nog niet zo zitten om dat zelf allemaal te gaan vervangen Stick Out Tongue Heb al even rondgekeken via Google om een goeie guide te vinden hoe de veren/dempers rondom te vervangen maar het is me nog niet helemaal duidelijk.

disclaimer: geen monteurs zijn gewond geraakt tijdens het stellen van deze diagnose. hij mocht achterin on de zitting zitten :)
 
ya, misschien wat aan de lage kant. zie dat het 110 moet zijn.

Ik moet wel zeggen dat sinds ik ieder kraakje loszittend wezen in mijn auto vermoord heb met ducttape en wd40, de auto wel een stuk stiller is geworden.
zodat je de tik nog beter hoort.:oops:

ik draai ze altijd aan met de momentsleutel op 120, doen ze in de garage ook.
Maar je bent lekker bezig zeg, eerst nieuwe motor en nu problemen met je schokdempers. :-(
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!