Toch niet onbelangrijk, temperatuur van de auto.

Geachte MyPolo Leden


Ik ben Daan en ben al een tijdje lid van dit forum.
Ik rij met een schaduw blauwe Polo Bluemotion.
Na al een tijdje met de Polo 6R te rijden bijna(5000Km), stelde ik me dagelijks opnieuw de volgende vraag..
Er zit geen temperatuurmeter in mijn dashbord?? hoe kan ik dan in godsnaam zien welke temperatuur de motor heeft??
Zou toch wel handig zijn als ik dat eens te weten zou kunnen komen, want als ie warmer is kan je hem al wat meer in de toeren laten gaan...

ik kan echter niet goed inschatten op dit moment wanneer hij koud of warm is?

Groeten Daan ;)
 
je motor help je zo echt niet om zeep hoor. Dan ben je de eerste.

Na 10 tot 15 minuten normaal rijden is een motor op temperatuur dan kun je gassen zoveel als je wilt. Wat wel belangrijk is is dat je een turbo motor altijd even een half minuutje stationair laat draaien voordat je het contact uitschakelt. Dit is zodat je turbo ook met voldoende oliedruk terug kan zakken in zn toeren ;)
 
ik vind het toch maar dom dat ze dit hebben weg gelaten, kleine moeite als je het mij vraagt...
oei oei , wat hoor ik daar van turbo en laten draaien... ik heb een bm dus die valt automatisch uit als ie 'warm'/ op druk is?
dit is dan niet goed voor de turbo neem ik aan?
en op een winterdag als het heel koud is buiten? is de auto dan ook warm op 10/15 minuten? ik persoonlijk denk van niet...

nu ja , zijn/is er de mogelijkheid om alsnog dit te laten inbouwen/ via de display te kunnen controleren?
 
je motor help je zo echt niet om zeep hoor. Dan ben je de eerste.

Na 10 tot 15 minuten normaal rijden is een motor op temperatuur dan kun je gassen zoveel als je wilt. Wat wel belangrijk is is dat je een turbo motor altijd even een half minuutje stationair laat draaien voordat je het contact uitschakelt. Dit is zodat je turbo ook met voldoende oliedruk terug kan zakken in zn toeren ;)

Ik heb het ook niet over normaal gebruik ;) Maar lijkt me wel dat je het wilt weten ALS er toch er iets mis is
 
De Polo BM heeft er in ieder geval gewoon een sensor voor die via obd uit te lezen is. Jammergenoeg heeft de 1.6tdi ook geen temp meter, anders kon die tellerbak waarschijnlijk gewoon 1:1 overgezet worden zonder problemen.
 
Indien je motortemparatuur gevaarlijk warm wordt zie je dat d.m.v. een melding op je boordcomputer en/of rooie waarschuwingslamp voor je motortemp..

Een metertje heeft echter ook mijn voorkeur ;)
 
Het is wel uit te lezen via VAGcom maar bij een bluemotion niet weer te geven op je boordcomputer (heb ik vaak gelezen).

Alleen bij een GTI met de zeer uitgebreide boordcomputer is dit mogelijk. Er zijn in Duitsland mensen geweest die de hele dashboardunit van ene GTI in een diesel hebben overgezet. Maar was erg veel werk om het werkend te krijgen.
 
Ja dat kan misschien met een bluetooth obd2 adaptertje en je android of iphone (het makkelijkste voor dagelijks gebruik) of laptop. Echter heb ikzelf geen idee of er een uberhaupt een sensor is..
 
ja, als het via zo een systeem zou kunnen werken en niet te prijzig is. zou ik het zeer sterk overwegen!
kan iemand dit bevestigen of een beter idee?
Thanks voor de goede inbreng Xander
 
schitterend man, ik snap het echt niet! sommige mensen vinden alles op het net Stick Out Tongue

ja, als het op een iPad werkt, zal het zo goed als zeker ook op een iPhone werken..
maar hoe moet zoiets dan geïnstalleerd worden?
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!