Toch niet onbelangrijk, temperatuur van de auto.

bij overbelasting motor te warm gaat motermanegment werken en gaat de auto in veilige modus gaan toeters en belle af ergste geval slaat motor af .
heb dit meegemaakt dus met of zonder meter je auto is wel beveiligd
 
Zelf vind ik het ook fijn, een temperatuurmeter. Maar sinds ik ook een olietemperatuurmeter hebt, wordt pas echt goed duidelijk dat de olie langzamer warm wordt dan het water (altijd van horen zeggen, maar nu "zie" je het ook echt).
Zodra het water warm is (net onder de 90 graden), is de olie pas net 50 graden. Dat duurt dan nog wel een stukje voordat die de 80-85 heeft bereikt, en dus de motor echt warm is. Oftewel, daarvoor heb je eigenlijk weinig tot niets aan een "normale" temperatuurmeter.
Wel is zo'n meter erg prettig om snel in de gaten te krijgen dat de motor te warm begint te worden. Dat kun je veel sneller zien aankomen, het duurt toch best lang voordat het lampje gaat branden...
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
je motor help je zo echt niet om zeep hoor. Dan ben je de eerste.

Na 10 tot 15 minuten normaal rijden is een motor op temperatuur dan kun je gassen zoveel als je wilt. Wat wel belangrijk is is dat je een turbo motor altijd even een half minuutje stationair laat draaien voordat je het contact uitschakelt. Dit is zodat je turbo ook met voldoende oliedruk terug kan zakken in zn toeren ;)

Met het afkoelen ben ik het niet met je eens Stick Out Tongue

Als jij gewoon het laatste stuk normaal aan komt rijden en dus bijv niet meer boven 2k toeren komt kun je hem gelijk uitzetten.
en als je aan komt knallen en dan je auto een halve minuut laat koelen ( denk je dan) maar dan koelt hij dus bijna niet
 
beiden verkeerd (nouja, niet verkeerd eig Stick Out Tongue) met de oude auto's is dat idd zoals jullie zeggen, want de olie van de turbo moet gekoeld worden. maar nu in de nieuwe wagens incl polo heb ik mij laten vertellen blijft het oliepompje nadraaien tot de turbo gekoeld is. (of dit werkelijk is weet ik niet, ik vertrouw het niet zo, daarom dat ik hem ook laat nadraaien als ik boven de 2k gereden heb Stick Out Tongue maar wat poloTDI zegt klopt wel.
 
het is niet de oliepomp die blijft nadraaien maar een koelwaterpompje welke na uitschakelen in tegenovergestelde richting gaat draaien, let maar eens op je koelwater resevoir dan kan je het zien :) Nadeel is wel dat de hete olie in de turbo zelf dus stil komt te staan en dus toch nog kan vercokesen
 
ja klopt, maar ik dacht dat ze me verteld hadden dat er een oliepomp bleef draaien tot deze op een bepaalde temperatuur afgekoeld was. (van de Turbo)

Of het ook zo is, laat ik aan de experts hier over natuurlijk Stick Out Tongue
 
@ PoloDave. ow ja joh?????? Je waterpomp zit op de multiriem of distributieriem en staat gewoon stil als je de motor uit zet.

@ Pridevesions. ow ja joh???? Je oliepomp zit diep in je blok verwerkt en wordt via tandwielen aangedreven door de krukas en staat gewoon stil als je de motor uit zet.
 
@Bas. Al aan een extra (elektrische) waterpomp gedacht?

turbocool-1.jpg
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!