Turbo problemen Polo 6C 1.2 TSI

dov

Sponsor
2,593
1,428
171
Hallo allemaal,

Ik heb een Polo 6C met 1.2 tsi DSG CJZ motorcode.
Ik had last van een olielekkage dus dat moest opgelost worden. Probleem kwam van de turbo blijkbaar (auto reed top)

Dus gebruikte turbo gekocht van een 1.2 tsi met +- 40k km, die erop laten zetten. (kwam zonder wastegate)
Mijn oude overgezet, erin laten bouwen. Ermee gereden, vermogensverlies EPC lampje.

Toen wastegate opnieuw ingeleerd met VCDS, ik dacht dat dat het wellicht kon zijn maar dat was het probleem ook niet. EPC lampje blijft icm vermogensverlies.

De turbo die ik erop heb nu fluit ook.

Wat kan ik het best doen? Een nieuwe wastegate kopen en die erop doen?

Of complete gebruikte turbo online kopen met wastegate en al.

Mijn oude turbo heeft het volgende onderdeelnr: 04E145704N

Via partslink kom ik uit op 04E145722E or 04E145722EX als vervangende turbo. Dat is ook vreemd niet?

Nu zoek ik dus turbo's online en kom ik er niet meer uit. Welke kan er wel op en welke kan er niet op? De 1.2 TSI CJZ is op aardig wat auto's geleverd natuurlijk maar welke moet ik nou precies hebben?
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo  6R 1.4 FSI 
Vaak een uitdaging om delen van verschillende turbos samen te brengen en dan ervoor te zorgen dat het allemaal luchtdicht is. Turbos hoet levert gereviseerde turbos. Ik weet even niet de origenele fabrikant voor jouw turbo, borgwarner misschien? Vaak kun je een turbo direct van dat merk kopen. Dan heb je een originele voor een schijntje van de dealer prijs die sowieso goed is
 
  • Leuk
Waarderingen: dov en 2GPoloDriver
De fabrikant van mijn oude turbo is zo uit mn hoofd Mahle.

Het is voor mij de eerste keer dat ik met zoiets te maken heb, dus dan is het een beetje uitvogelen hoe het werkt. Netzoals dus de vele verschillende turbos die wel of niet passen.

Ik wil idealiter een jong gebruikte turbo kopen die compleet is, alleen is het zeer onduidelijk wat nou wel of niet past.
 
Volkswagen  Polo  6R 1.4 FSI 
Heb je ook het uitlaatspruitstuk vervangen? Bij mijn 6r sloot de wastegate eigenlijk nauwelijks meer waardoor de turbodruk nauwelijks meer gehaald werd. Enkel bij hele hoge toeren. Ze zou een log kunnen maken en kijken of de maximale druk al ergens rond de 2000 (denk ik ongeveer?) toeren gehaald wordt. Zo niet heb je mogelijk een oorzaak gevonden.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
  • Leuk
Waarderingen: dov
Met een motorcode en het juiste onderdeelnummer kom je vaak al heel ver

Ja klopt, alleen hebben veel sloperijen veel verschillende turbos voor 1.2tsi's liggen, dan vraag je of het past en dan past het natuurlijk, maar of dat echt zo is weet ik niet, ik wil dat kunnen verifiëren


Heb je ook het uitlaatspruitstuk vervangen? Bij mijn 6r sloot de wastegate eigenlijk nauwelijks meer waardoor de turbodruk nauwelijks meer gehaald werd. Enkel bij hele hoge toeren. Ze zou een log kunnen maken en kijken of de maximale druk al ergens rond de 2000 (denk ik ongeveer?) toeren gehaald wordt. Zo niet heb je mogelijk een oorzaak gevonden.
Nee die heb ik niet vervangen. Log kan ik ook nog wel even maken, dat is een goeie, van mijn "research" tot nu toe denk ik dat de wastegate stuk is, daardoor de turbo stuk ging en olie lekte, die uit de intake weer naar beneden ging. Er zit veel speling op de kering. Alleen weet ik nou nog steeds niet of mijn "nieuwe" turbo wel goed is ivm mijn oude wastegate
 
Volkswagen  Polo  6R 1.4 FSI 
Er ligt mij iets bij van een actie door VW vanwege turbo problemen met de 1.2TSI (volgens mij had dit enkel betrekking op de oude 8kleppers, maar dit weet ik niet zeker). Dit komt doordat de wastegate niet goed sluit. Oplossing was dan om een shim tussen de wastegate aansturing en de turbo te plaatsen. Misschien dat t daar fout zit?

Welke foutcode krijg je?
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: dov
Er ligt mij iets bij van een actie door VW vanwege turbo problemen met de 1.2TSI (volgens mij had dit enkel betrekking op de oude 8kleppers, maar dit weet ik niet zeker). Dit komt doordat de wastegate niet goed sluit. Oplossing was dan om een shim tussen de wastegate aansturing en de turbo te plaatsen. Misschien dat t daar fout zit?

Welke foutcode krijg je?
Ik heb de volgende foutcodes:

Charge pressure actuator
P334B00


Turbocharger Boost Control Position Sensor "A" circuit
P256200
(deze is daarna gekomen)
 
Volkswagen  Polo  6R 1.4 FSI 
Vaak is het palletje wat de turbo ingaat van het stelmechanisme uitgesleten in de behuizing
Je kan de actuator ook aansturen met een testkast en zien of het nog goed beweegt

Thanks dat had ik gedaan en zodra je fysiek de wastegate pin beweegt zie je de waardes ook veranderen met vcds, of is dat niet wat je bedoelt?
 
Volkswagen  Polo  6R 1.4 FSI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!