Veel olievebruik

sr63_

Lid
Hallo,

Ik heb een volkswagen polo uit 2013, 1.2 TSI motor met 90 pk ongeveer. Er staat nu 213 ton op de teller. Hij verbruikt echter super veel olie. Ik gebruik 5W40 Kroon Oil. Iemand enig idee wat ik hier tegen aan kan doen? Als ik ongeveer 500-700 kilometer rij dan is ongeveer 60% al verbruikt van de olie.
 
Volkswagen  Polo 6R 
Mijn peilstok is nu ongeveer 40/50% olie van over inderdaad. Er ligt verder geen olie onder mijn auto, we hebben het gecheckt bij een garage. Geen lekkages, geen gekke gebeuren. Geen rare rook uit de uitlaat. Ik heb 5 in 1 Reinigings- en beschermingsmiddel - Oil Stabilizer gebruikt, maar ik denk weinig effect.
 
Volkswagen  Polo 6R 
Tevens goed om te zeggen maakt mijn voertuig tijdens het starten met een koude motor een kleine rev, iets boven de 1000 RPM. Als de motor warm is dan ratelt de motor vooral, ik denk zelf de ketting. Je kan het dan horen vanaf binnen. Hij maakt aardig wat lawaai op de snelweg als ik geen muziek aan doe of wat dan ook. Dit is verder mijn eerste voertuig dus ik weet niet bepaald of dit normaal is.
 
Volkswagen  Polo 6R 
Nee dat klinkt niet normaal, vuistregel is vaak dat de ratel van de ketting na max een aantal seconden na het starten weg moet gaan, zo niet dan moet het zeker weg gaan met revven/rijden. Als die dan nog ratelt is die zeer versleten. Ruim 2 ton op de teller is voor die kettingen ook vrij veel
 
Ik las ook een website betreft carbon cleaning en dat er een soort carboncleaning 'behandeling' is voor voertuigen met hoge olieverbruik. Zie hiervoor: https://carboncleaningalmelo.nl/product/performance/ . Zou dit werken denken jullie?
Carbon cleaning reinigt de kleppen en verandert niets aan het olieverbruik. Ik weet niet precies wat ze in hun 'olie' pakket aanbieden wat dat wel zou moeten verhelpen
 
Oke, bedankt voor je reactie in ieder geval. Dat ratelen van de ketting ga ik in ieder wel laten nachecken. Die olie zou ik eigenlijk niet weten wat ik ermee ga doen aangezien het zoveel kan zijn. Laatst laten checken bij de garage maar die zei dat het niets was en verder ook geen problemen de motor, dat heeft hij puur vanuit buiten gezien, niet van binnen dus daar zou het probleem mogelijks aan kunnen liggen.
 
Volkswagen  Polo 6R 
Heb je de auto bij een/die garage gekocht en mogelijk garantie? Zowel die blijvende ratelende ketting en dat hoge verbruik lijken me niet wenselijk.
 
Volkswagen  Polo 6C 
die olie moet ergens blijven. als het er niet uit lekt dan gooit hij het er via de uitlaat uit, met zo'n verbruik van 1 liter olie op 1000km zou het kunnen dat hij blauw rookt. het is in ieder geval niet goed voor je katalysator, in dat geval.
 
Vroeger stond in het instructieboekje van Volkswagen dat het oliegebruik van 1liter op 1000 km mogelijk was.
Ik weet eigenlijk niet hoe dat nu is maar ik rij al meer dan 50 jaar Volkswagen en heb er nog nooit een gehad die echt olie verbruikte.
Ook ik vind het verbruik van de polo van @sr63_ veel te hoog.
 
Ik zou niet weten of er nog garantie via de garage zit. Er komt verder geen blauw rook uit te uitlaat. Ik heb net de oliepeil gecheckt in daglicht. Het viel wel mee, er is voorlansog wel wat af gegaan maar niet helemaal. Ik heb 10W-40 olie erin gedaan van kroon oil. Ik heb voor zover een foto kunnen maken van mijn oliepeil. Dit is ongeveer na 700 km.
IMG_4932.jpg
 
Volkswagen  Polo 6R 
Ik zou niet weten of er nog garantie via de garage zit. Er komt verder geen blauw rook uit te uitlaat. Ik heb net de oliepeil gecheckt in daglicht. Het viel wel mee, er is voorlansog wel wat af gegaan maar niet helemaal. Ik heb 10W-40 olie erin gedaan van kroon oil. Ik heb voor zover een foto kunnen maken van mijn oliepeil. Dit is ongeveer na 700 km.
IMG_4932.jpg
Dit lijkt mij nog steeds tot maximaal niveau. Ik zou me pas zorgen maken als hij onder niveau komt. En zeker niet boven max vullen. Dan bijhouden hoeveel kilometer tot de olie op de pijlstok op minimaal staat.
 
Volkswagen  Polo 
Houd in je gedachten dat de 1.2TSI bekend staat om zijn oliedrukproblemen en daardoor het oprekken van de ketting.
De 1.2TSI motor word dusdanig warm intern dat de olie gaat kristaliseren, deze kristallen zorgen voor aankoeking die door de olie pomp worden opgezogen en het zeefje blokkeren/pomp beschadigen. Hierna is er een lagere olieflow en druk beschikbaar. Dit zorgt op zijn beurt voor verslechterende smering.

Als ik jou verhaal zo mag horen, komt dit erg bekend voor. Eens meegemaakt dat een 1.2TSI ook een te lage oliedruk had (geen melding, druk zat nog net boven de grens). Bij een koude motor ratelde de ketting en bij warme motor liep deze erg rauw en bij hogere toeren kwam er een ratel bij in. Mijn advies was om het carter te lichten en de pomp schoon te maken/vervangen. Dit was te duur voor de klant en besloot door te rijden. Dit duurde niet lang en het oliedruklampje ging aan. De motor begon nu hoorbaar stationair te ratelen, zowel warm als koud. Carter uit eindelijk mogen demonteren. Hieruit kwam naar voren dat het drijfstanglager nummer 3 en het hoofdaslager nummer 4 zwaar ingelopen waren. Krukas niet meer reparabel. Motor is toen vervangen voor een sloopmotor.

Advies aan jou:
- Controleer je fueltrims, indien deze verlaging laten zien, betekend dit dat de ECU een rijke motorloop detecteert, de olie word dan door de motor verbrand. Als de ECU geen rijke motorloop detecteerd, dan verliest de auto elders olie
- Laat je oliedruk mechanisch controleren.
- Compressietest uitvoeren om zuiger/cilinderschade uit te sluiten
- Als beide goed zijn, uitlaat demonteren van de turbo en controleren op olieresidu
- Inlaat turbo demonteren en controleren op olieresidu en turbo op overmatige speling
- Carterontluchting controleren op olieresidu
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!