Verbruik 1.4 TDI 2015

Ik rijd met veel plezier rond met mijn 1.4 TDI ‘lounge’.

Een ding valt echter op: het verbruik aan de pomp ligt zo’n 15% hoger dan de boordcomputer aangeeft. Vandaag na 903km getankt. Volgens boordcomputer had ik 4,1 op 100 km gereden sinds tanken. Zou ik er zo’n 37 liter bij moeten kunnen gooien maar het waren er ruim 42. Bij de vorige tankbeurt precies hetzelfde verhaal.

Zijn dit herkenbare afwijkingen?

Ik baal ervan want met mijn voorzichtige rijstijl had ik verwacht eerder ri de 4 ltr/100 km te gaan dan ri de 5 ltr/100 km. Ik was dus erg tevreden met wat de boordcomputer me vertelt, maar het tanken valt tegen…

Ik hoor graag de ervaringen van anderen!

Groet,
Twan
 
Volkswagen  Polo 6C Lounge  1.4 TDI 90pk 
Zitten er (niet originele) sportvelgen onder? Dan kan dat invloed hebben op het verbruik. Daarnaast wat de boordcomputer aangeeft is een benadering, dat moet je niet letterlijk nemen. Daarvoor is het systeem niet nauwkeurig genoeg.
Mijn Skoda Fabia geeft op de boardcomputer 1:19 aan maar aan de pomp meet ik 1:19,2... Maarja, das dan ook een auto uit 2019 met een 1.0MPI Up! motor :joycat:
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: PoloTwan
Zitten er (niet originele) sportvelgen onder? Dan kan dat invloed hebben op het verbruik. Daarnaast wat de boordcomputer aangeeft is een benadering, dat moet je niet letterlijk nemen. Daarvoor is het systeem niet nauwkeurig genoeg.
Dank voor het meedenken!

Er zitten nu nieuwe winterbanden (conti wintercontact) onder. 185/60/15. Origineel zitten er 215/45/16 banden onder op Salvador velgen. Op die laatste heb ik nog niet gereden/gemeten. Die liggen met nieuwe conti’s in mijn garage.

Het verschil tussen die twee is minimaal in afrolomtrek. Kan het verschil niet verklaren.

En zo’n boordcomputer: op al mijn vorige auto’s waren ze behoorlijk spot on: bij mijn vroegere 1.2 TDI, maar ook in de BMW 335d en twee Volvo’s (V40 en V70) die ik had. Misschien niet tot achter de komma, maar 15%?

Een auto weet toch wat ie inspuit?

Het lijkt wel of ik ergens diesel verlies, maar de auto stinkt absoluut niet….
 
Volkswagen  Polo 6C Lounge  1.4 TDI 90pk 
  • Leuk
Waarderingen: Sal

Heb je VCDS, zet dan eerst je instrument cluster op Japans. Hiermee kun je van L/100km naar km/L, dat maakt het aflezen al een stuk leuker.

Indien je dus VCDS hebt, kijk dan het onderstaand even;

Ik heb geen VCDS. En de weergave van l/100km vind ik de fijnste weergave dus die hoef ik niet te veranderen….

Daarnaast kan ik wel een correctiefactor invoeren, maar dat is eerder symptoombestrijding dan probleemoplossing.

Het verbruik bij 90 km/u zou bij mijn auto net onder de 4,0/100 km moeten liggen. En dat geeft de boordcomputer ook aan. Doorgaans zo rond de 3,6. Bij 100 km/u (105 op de teller) is het afhankelijk van tegenwind of wind mee op de snelweg ergens tussen de 3,7 en 4,8. En dat is ook een normale waarde. Bij 130 gaat het ri de 5,5/100 km. Ook een te verwachten waarde.

Mijn vraag is dus vooral of iemand herkent dat het verbruik zoveel (15%) afwijkt van wat de auto aangeeft?
 
Volkswagen  Polo 6C Lounge  1.4 TDI 90pk 
Juist die waarde in VCDS is je probleem, namelijk een discrepantie in getoond tov werkelijk, je geeft het zelf al aan;
het verbruik zoveel (15%) afwijkt van wat de auto aangeeft?

Ik snap niet dat je l/100km prettig vind rekenen maar display waarde km/L is nauwkeuriger :) ... Hoeveel tankbeurten heb je er inmiddels opzitten? En tank je iedere x exact hetzelfde?

Als antwoord op je vraag; Ja, zelf heb ik 10 % gecorrigeerd zo uit mijn hoofd. jij zal in VCDS 113% invoeren ( jij rekent volume per afstand, daar geldt gecalculeerde verbruik / oud verbruik)
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
  • Leuk
Waarderingen: PoloTwan
Juist die waarde in VCDS is je probleem, namelijk een discrepantie in getoond tov werkelijk, je geeft het zelf al aan;


Ik snap niet dat je l/100km prettig vind rekenen maar display waarde km/L is nauwkeuriger :) ... Hoeveel tankbeurten heb je er inmiddels opzitten? En tank je iedere x exact hetzelfde?

Als antwoord op je vraag; Ja, zelf heb ik 10 % gecorrigeerd zo uit mijn hoofd. jij zal in VCDS 113% invoeren ( jij rekent volume per afstand, daar geldt gecalculeerde verbruik / oud verbruik)
Kwestie van gewenning denk ik ;)

Twee tankbeurten na 900+ km. Exact hetzelfde tanken is natuurlijk nooit het geval. Maar dat er 5 liter meer in gaat dan berekend is niet toe te wijzen aan afwijkend tanken.

Maar feitelijk zeg jij dus dat het display origineel veel te weinig aangeeft?

Is wel een teleurstelling. Heb dat nog niet eerder meegemaakt bij een auto. Ja, paar procenten wel, maar geen 15%…. En dan te bedenken dat mijn auto van ná het sjoemelsoftware tijdperk is.

Mijn zoon rijdt een Golf IV 1.9 SDI van 2001. Die rijdt nu dus zuiniger dan ik…..
 
Volkswagen  Polo 6C Lounge  1.4 TDI 90pk 
Maar feitelijk zeg jij dus dat het display origineel veel te weinig aangeeft?

Klopt. Toch is 1:21,5 (voor jou 4,65L/100km) geen gek verbruik hoor, zeker met dit weer.

Twee tankbeurten na 900+ km. Exact hetzelfde tanken is natuurlijk nooit het geval. Maar dat er 5 liter meer in gaat dan berekend is niet toe te wijzen aan afwijkend tanken.

Voor het aanpassen van die waarde in je auto moet je een paar x constant tanken om de berekening nauwkeurig te kunnen maken. Voor jou dus niet relevant :)
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
  • Leuk
Waarderingen: PoloTwan
Kwestie van gewenning denk ik ;)

Twee tankbeurten na 900+ km. Exact hetzelfde tanken is natuurlijk nooit het geval. Maar dat er 5 liter meer in gaat dan berekend is niet toe te wijzen aan afwijkend tanken.

Maar feitelijk zeg jij dus dat het display origineel veel te weinig aangeeft?

Is wel een teleurstelling. Heb dat nog niet eerder meegemaakt bij een auto. Ja, paar procenten wel, maar geen 15%…. En dan te bedenken dat mijn auto van ná het sjoemelsoftware tijdperk is.

Mijn zoon rijdt een Golf IV 1.9 SDI van 2001. Die rijdt nu dus zuiniger dan ik…..

De 6r heeft een ontluchtingsnippel waardoor je meer kan tanken. Daarnaast zou je de vulslang ook nog kunnen vullen en zo meer liters tanken dan je gewend bent (bron: dit forum). Wellicht dat dit ook voor jouw 6c geldt en je de laatste keer hierdoor meer hebt getankt dan normaal?
Ik tank altijd tot de pomp afslaat en daarna ‘nog 1 keer in het vulpistool knijpen’. Dus exact hetzelfde tanken? Nee. Maar ongeveer hetzelfde: ja.

Maar ik blijf het in de gaten houden. Volgende lege tank kijk ik weer naar het verschil.
 
Volkswagen  Polo 6C Lounge  1.4 TDI 90pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!