Vandaag heb ik voor de eerste maal getankt met mij BM.
Volgens de boordcomputer zou ik nog 170 km kunnen rijden, maar ik kon mijn nieuwsgierigheid niet meer bedwingen naar het verbruik. :?:
Sow, daar ging ik dan naar het tankstation ( voor Roy, bij Minli in Landgraaf
).
Ik had al 600 km op de dagteller staan, en vond het al helemaal te gek dat ik eigenlijk nog niet hoefde te tanken. In mijn vorige auto ( der Passat) zou ik bij deze km stand al getankt moeten hebben en al weer 100 km op de dagteller hebben staan. Gemiddeld reed ik met "der Passat" 1 op 11, wat me een actieradius opleverde van een 500 - 520 km. :!:
Dat vond ik destijds een hele prestatie van mezelf, en zag het dan soms wel als een uitdaging om te proberen zo zuinig mogelijk te rijden. Dit jaar had ik mijn persoonlijk record verbroken op weg naar Nürnberg. daar had ik gemiddeld 1 op 13,5 gereden, met een hondenaanhanger.
( niet zo verwonderlijk als ik het doe blijken als je bedenkt dat ik dankzij deze aanhanger de Deutsche Autobahn niet te volste kon benutten :twisted: )
Maar terugkomend op mijn eerste tank ervaring met mijn BM.
Toen ik bijna 2 weken terug de auto ging ophalen bij de dealer, grapte ik nog met mijn vriendin en de verkoper erover, dat ik bij het tanken moest opletten dat ik niet uit gewoonte de groene euro95 zou nemen :geek: . Met dat nog in mijn achterhoofd, reed ik dus naar bovengenoemd tankstation.
Daar aangekomen, zag ik dat 20.49u een gunstige tijd is om te tanken. Het was helemaal niet druk. Sterker nog, buiten mij, een scooter coureur en de meneer achter de kassa was er niemand aanwezig. Dus bij deze, 20.49u is een zeer geschikte tijd om te tanken als je haast hebt. Wellicht dat dit ook voor andere tankstations geldt. :ugeek:
Ik parkeer de auto netjes naast de pomp, en zoek naar het knopje om het benzineklepje te openen. Bij "Der Passat" zat dit onder aan de deur bij het kaarten vak......bij de Polo BM niet :? ...... Bij "der Golf V5" van mijn vriendin zit het in de middenconsole achter de handrem.....bij de Polo BM niet...... :?
In het dashboard kastje zit een knop voor de bandenspanning.. dit was bij jullie bekend ? :geek:
En als je op de achterbank zit, heb je daar in de middenconsole een handige bekerhouder, goed over nagedacht, echter als je met 2 personen achterin zit, is 1 persoon verplicht zijn flesje vast te blijven houden..... :geek:
Maar goed, allemaal handigheden die ik niet had verwacht te ontdekken bij een tankstation als je het knopje van de benzineklepje zoekt. :shock:
Om niet helemaal als een idioot uit te zien die niet weet waar het knopje van het benzineklepje zit, heb ik op een gegeven moment de gsm aan mijn oor gehouden, de scooter coureur was al naar mij aan het kijken, dus om het geloofwaardiger te maken dat ik ook echt bel maak ik ook nog maar een paar handgebaren in de lucht....gelukkig, hij loopt naar de kassa.. :|
............................
Als je op het benzineklepje buiten duwt ontgrendelt zich deze middels een klik :idea: , en kun je tanken. Wat ik hier heel goed aan vind is dat je hierdoor niet per ongeluk van binnenuit het benzineklepje kunt openen. Goed over nagedacht bij Volkswagen. :idea:
De dop kon ik trouwens vertrouwt aan dit dekseltje op hangen.
DAMN...... door al deze consternatie toch weer die groene slang gepakt.
weer terug gehangen, en naar binnen gelopen om te zeggen dat ik me vergist had en ik diesel wilde tanken. de kassa medewerker knikt.
Met de moed al een beetje in mijn schoenen loop ik terug naar de pomp..
DOUBLE DAMN....2 soorten Diesel ???????
Nou ik denk dat ik maar de .........standaard diesel pak, niet die V-power..
34,23 liter later klikt de hendel van de slang, waar mee hij aangeeft dat de tank vol is.
Ik klik nog enkele malen na, en beindig mijn eerste tankbeurt bij 35,61 ltr.
Sjeee....kicks een volle tank voor € 47,68...... bij "Der Passat" was ik 2 keer zoveel kwijt.... dat was een aangename verrassing.
Inmiddels waren de kassamedewerker en ik nog de enige aanwezig op het tankstation. de scooter coureur was al met een luid geknetter vertrokken. vast en zeker lachend dat hij een kale man had gezien die niet wist waar het knopje van de tankdeksel zit bij een Polo Bluemotion.......zo'n verhalen doen het heel goed op verjaardagen, en ik hoop deze niet terug te vinden bij "gespot".
Ik reken af, en zeg tegen de kassa bediende dat ik pas sinds kort een diesel rijd ( aan zijn gezicht zie ik dat hij die conclusie al had getrokken), en graag het verschil zou willen weten tussen de gewone diesel en de V-power diesel.
Als antwoord kreeg ik dat de V-power diesel zuiniger zou zijn als de gewone diesel, door een speciale formule die Shell heeft ontwikkeld voor high performance motoren.......maar...en ik citeer:
"van klanten had hij gehoord dat dit de reinste onzin was, en ze er niets van merkten" :shock:
Vooral dit laatste stukje informatie deed me geloven dat ik de juiste diesel had gekozen. :roll:
Ik bedankte hem voor zijn uitleg en dat laatste stukje inside information, en vervolgde mijn weg naar huis toe. Tijdens mijn terugreis naar mijn huis, bedacht ik me dat het wel leuk zou zijn om even te posten wat mijn eerste verbruik is met mijn Polo BM. :idea:
Thuis aangekomen, werd ik vriendelijk begroet door de Duitse herder van mijn vriendin, en mijn Nova Scotia Duck Tolling Retriever.
Ik startte mijn netbook op, en schonk mezelf een cola in, waarna ik meteen inlogde op mypolo.nl om mijn eerste verbruik te posten...
1 op 17,24, bij voornamelijk stadsverkeer.