vraagje m.b.t. warm worden olie

Hoi Allemaal,

Ik ben in bezit van een Polo 6R GTI. Ik heb er nu net 2000+ km erop zitten. Wat mij is opgevallen dat de olie best langzaam warm wordt; ik moet best een aardig stuk rijden voordat hij 90 graden is en ik kan boeken ;) Een vriend van mij is in bezit van een scirocco 2.0 tsi en opmerkelijk is dat hij veel sneller bij de 90 is. (ben ik pas onder de 80). Hoe komt het dat mijn auto zo langzaam warm wordt? zit het verschil in de nieuwheid van de olie? of omdat ik simpelweg een 1.4 erin heb zitten en hierdoor wat langer duurt voordat hij warm is? Ik erger me er wel een beetje aan om eerlijk te zijn.

Ik hoor graag hoe jullie erover denken,

Groetjes Alessandro
 
Waarom erger je je daaraan?
Hoe efficiënter de motor, hoe minder warm hij wordt. Dat hoort gewoon bij alle moderne motoren. Warmte is een rest/afvalproduct in de auto. Wees blij dat je geen Bluemotion hebt, die is na 20 kilometer pas goed op bedrijfstemperatuur.

@ Brindo: Een 1.4 zal nooit meer olie hebben dan een 2.0
 
FlashredBM zei:
Waarom erger je je daaraan?
Hoe efficiënter de motor, hoe minder warm hij wordt. Dat hoort gewoon bij alle moderne motoren. Warmte is een rest/afvalproduct in de auto. Wees blij dat je geen Bluemotion hebt, die is na 20 kilometer pas goed op bedrijfstemperatuur.

@ Brindo: Een 1.4 zal nooit meer olie hebben dan een 2.0

Ik ben het deels met je eens, motorinhoud hoeft niet te betekenen dat er minder olie ingaat. Dat is weer afhankelijk van o.a. de grootte van het oliecarter. Ik denk dat de 1.4 TSI met z'n hoge vermogen dmv kompressor en turbo goed gekoeld moet worden en zou het dus kunnen dat er meer olie ingaat dan bij de 2.0 TSI.
Je verhaal van de efficientie van de motor deel ik wel :)
 
Wat vind jij veel? Als je hele stukken door de bebouwde kom moet rijden dan zal hij niet snel warm worden. Als je stukken pakt waar je 80 of harder mag dan is hij veel sneller bij de 80/90 graden.

Als ik bij mijn werk weg ga kom ik direct op de snelweg. Dan is het een km of 5 en hij tikt de 80 graden al aan. Nou dan kun je best al wat gas geven hoor.
 
Vissa zei:
Als ik bij mijn werk weg ga kom ik direct op de snelweg. Dan is het een km of 5 en hij tikt de 80 graden al aan. Nou dan kun je best al wat gas geven hoor.

Huh?? Bij mijn G40 was de olietemp. (!!) pas na een kwartiertje normaal rijden op de snelweg (120km/uur) pas op de 90 graden Celsius...en bij jou ál na 5 minuten?? Dat kan bijna niet... :shock: tenzij je wagen maar heel ffies stilgestaan heeft.
 
Ja hoor. Door de bebouwde kom duurt het erg lang maar vanuit mijn werk direct de snelweg op is de olie zo warm. Rijd dan wel 130/140 op de cruise.

Voor diegene die het stukje kent. Vanaf +- het wegrestaurant van de Maasvlakte af tot aan de afslag naar Oostvoorne/Brielle, daar tikt hij de 80 graden aan. Is misschien iets meer dan 5 minuten rijden.

Dan heeft hij 8 uur stilgestaan. Stick Out Tongue
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!