Vreemd geluid + dieselachtige geur in het interieur

Sinds gisteren maakt de auto een vreemd geluid.
Je hoort het al vanaf je de motor start. Vanaf je begint op te trekken gaat het geluid luider en klinkt de toon van het geluid hoger.

We zijn ermee langs geweest naar de VW dealer en na 45 minuten zoeken vertelden ze me dat er iets mis is met een bepaald onderdeel (weet de naam niet meer) dat de uitlaat van de motor naar achter stuurt.

Allemaal goed en wel maar wij worden bijna vergast van de geur. Het stuk is besteld en komt woensdag binnen. Ondertussen mogen wij blijven rondrijden met onze gaswagen.

Bij aankomst thuis heb ik de polo achterwaarts binnengereden in de garage en op dat moment zag ik rook (waarschijnlijk uitlaatgas) van onder de motorkap komen.

Kent iemand dit probleem?
Wat is het onderdeel waarover ze praten dat moet vervangen worden?
Is het verantwoord om nog te rijden met deze wagen?
 
Ik heb precies hetzelfde, ook de dieselachtige stank direct na het starten. Ook als ik mijn auto in z'n achteruit zet begint de stank op te komen. Dit probleem viel bij mij samen met extreem langzaam optrekken/terugval in de toeren waardoor ik bij vol gas nog amper van m'n plek kwam, levensgevaarlijk. Ben hiermee naar de dealer geweest en toen heeft men uit voorzorg de EGR-klep vervangen en een software update gedaan. Resultaat, het extreem langzaam optrekken was weg maar nog steeds de stank. Wederom terug naar de dealer, auto helemaal gecheckt op lekkages, uitlaat, motorruimte maar niks gevonden.
 
De polo is gerepareerd. Geen vreemd geluid meer, geen rook meer, geen geur meer. Er is wel nog een lichte geur in het interieur. Hopelijk trekt die geur weg. Ik heb de wagen een aantal uren in de garage laten staan met open deuren en koffer.

Het is me nog steeds niet duidelijk wat vervangen is. Ze hebben er een uitleg aan gegeven en hebben mij het oude stuk getoond, Precies een pijp met een bol en wat zijpijpjes (40tal cm lang). Het zou de uitlaat circuleren en naar achteren brengen.

Bij volkswagen zeiden ze dat het een gekend probleem is bij deze serie wagens (2010). Het vervangstuk is niet hetzelfde maar een verbeterde versie. Alle nieuwere polo's worden nu ook met dit stuk geleverd.
 
Subberke, waarschijnlijk is dat je egr klep, ook bij mij is die vervangen na 't oplichten van een controle lampje (maar nergens een kapot onderdeel te bekennen)
En jep, ook die van mij komt uit 2010 :lol:
 
VW  6R  1.2TDI 
poeh... km stand.. dat weet ik niet meer, was iig nog onder de 10.000 km.
en qua diesel, ik ben een budget rijder wat dat betreft en tank dus waar de diesel 't goedkoopste is op mijn route ;)
maargoed 't verschilt tussen tinq en shell ;)
 
VW  6R  1.2TDI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!