wat heb jij gedaan aan en voor je polo vandaag

kan je een foto maken van wat dichterbij? ik denk dat ze alles gewoon vervangen hebben
Ik ben er bij geweest en het origineel zit er nog in, de ledstrip is er als het ware overheen gezet en het origineel zie je niet. Alleen in de deuren was het een uitdaging omdat de handgreep omlijsting geen kliksysteem is, daar is een branderdje bijgekomen om het los te krijgen, maar zit weer perfect in elkaar

Volkswagen  Polo aw 
Ik ben er bij geweest en het origineel zit er nog in, de ledstrip is er als het ware overheen gezet en het origineel zie je niet. Alleen in de deuren was het een uitdaging omdat de handgreep omlijsting geen kliksysteem is, daar is een branderdje bijgekomen om het los te krijgen, maar zit weer perfect in elkaar
ja maar de sfeerverlichting bij een polo AW is gewoon een ledlamp met een doorzichtige buis, daar kan je niet zomaar iets bij aansluiten?

Volkswagen  Polo 
Ik heb de afgelopen tijd een rollercoasterrit gehad met mijn Polo. Het begon drie dagen na een grote beurt, waarbij de olie, het oliefilter, de bougies, het luchtfilter, de remschijven en de remblokken zijn vervangen. Tot dat moment waren er geen problemen.
De eerste melding was foutcode P0420, wat staat voor “Katalysatorsysteem efficiëntie onder drempelwaarde (bank 1)”. De auto reed verder normaal, maar de emissietest gaf aan dat de katalysator mogelijk niet correct functioneerde. Volgens de garage kan een vervuilde lambdasensor vóór de katalysator dit soort meldingen veroorzaken, waarna deze sensor is gereinigd.

Na het reinigen verdween P0420, maar verschenen in plaats daarvan P2463 “Particulate filter restriction – soot accumulation bank 1” en P1A9100 “Particulate filter bank 1 – indicator lamp active”. Vanaf dat moment veranderde het motorgedrag. Het stationaire toerental steeg van circa 950 naar ongeveer 1400 toeren, zonder merkbaar vermogensverlies.
De monteur gaf aan dat de sensor zo vervuild was dat deze niet kon detecteren dat het roetfilter vol zat. Daardoor is de ECU in actieve regeneratiemodus gegaan om het roetfilter te reinigen. Dit verklaarde het verhoogde toerental. Opschakelen moest pas rond de 3000 toeren, terwijl dit normaal veel eerder gebeurt.

Vervolgens startte de monteur handmatig een regeneratieprogramma via de diagnosecomputer, maar dit had geen effect. De conclusie was dat het roetfilter te vol zat om te regenereren en vervangen moest worden. De kosten hiervoor zouden ongeveer €2000 bedragen, of het filter moest worden uitgeschreven.

Dit vond ik vreemd. Na eigen onderzoek bleek dat het reinigen van een lambdasensor deze kan beschadigen. Daarom heb ik de sensor vervangen, mede omdat dit vaak als oplossing wordt genoemd. In de Car Scanner-app was bovendien te zien dat de lambdasensor niet beschikbaar was. Het vervangen van de sensor loste het probleem echter niet op.

Na enig gedoe met de app lukte het uiteindelijk om de GPF-waarden uit te lezen. Daaruit bleek dat de soot-waarde op 38 g stond. Dit is te hoog en verklaarde de foutmeldingen. Snelweg rijden om de soot te verbranden werkt bij benzinemotoren anders dan bij diesel. De methode is om op de snelweg voldoende hitte te genereren, boven de 700 graden, door afwisselend gas te geven en los te laten. Tijdens dit proces was zichtbaar dat de soot-waarde geleidelijk daalde. Dit bevestigde dat de GPF niet fysiek verstopt was en dat de katalysator in staat was voldoende temperatuur te genereren.

Na meerdere snelwegritten is de GPF soot-waarde teruggebracht naar 0 mg. De ECU accepteerde de GPF als schoon, stopte de actieve regeneratie, de foutmeldingen verdwenen en het motorgedrag normaliseerde volledig.

TL;DR
Bij een roetfiltermelding eerst de soot-waarde controleren voordat er onnodige kosten worden gemaakt.

Volkswagen  Polo AW 
Ik heb het onderhoud niet zelf uitgevoerd, maar laten doen bij de garage. Dat hebben zij al vaker gedaan zonder problemen.
Of er te veel olie in zit, heb ik niet gecontroleerd. Dat leek mij een nogal een noob fout om te maken van de garage, maar ik ga het voor de zekerheid alsnog nakijken.
Wat betreft valse lucht, daar had ik ook aan gedacht. Omdat zij het luchtfilter hebben vervangen, heb ik de slangen rond het luchtfilter gecontroleerd. Die zagen er op het eerste gezicht goed uit.

Volkswagen  Polo AW 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!