Wat zelf onderhouden en wat door de VW Dealer?

Laszlo

Bekend lid
1,164
480
89
Zoals de titel het zegt!

Ik was gewend bij mijn vorige auto de olie zelf te vervangen, het oliefilter zelf te doen etc.

Nu trek ik de conclusie uit vele topics dat het onderhouden van een polo prima te doen is mits je een beetje technisch inzicht hebt.

Daarom vroeg ik me dus af wat je prima zelf kan vervangen en de daarbij behorende onderdeelnamen (bougies, lucht en interieur filter, brandstof filter etc?)

En how-to.

Ik dacht dit is wel een handig topic voor veel mensen onder ons die graag zelf wat willen doen aan hun auto!

Dus deel vooral je ervaringen hoe en wat jij zelf onderhouden hebt aan jouw auto!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI R-Line vlotte tractor by APTuning 
Waar heb je problemen mee?

Olie en oliefilter is makkelijk te vervangen.

De aftapplug zit onder in het carter. Je moet eerst de bodemplaat weghalen. Die zit vast met een aantal torx schroeven. De aftapplug kan je los draaien met dop 19.

Oliefilter zit bovenop. Eerst je motorafdekking los halen. Gewoon omhoog trekken. Aan de voorzijde zit de oliefilterhuis. Voordat je daar bij kunt, moet je één beugeltje los halen. Weer een torx schroefje. Dan kun je met een grote dop, of iets dergelijks, je oliefilter vervangen.

Vergeet de afdichtrubbers niet te vervangen en in te vetten, en 4.3l longlife olie te vullen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk 
  • Leuk
Waarderingen: Robin
Waar heb je problemen mee?

Olie en oliefilter is makkelijk te vervangen.

De aftapplug zit onder in het carter. Je moet eerst de bodemplaat weghalen. Die zit vast met een aantal torx schroeven. De aftapplug kan je los draaien met dop 19.

Oliefilter zit bovenop. Eerst je motorafdekking los halen. Gewoon omhoog trekken. Aan de voorzijde zit de oliefilterhuis. Voordat je daar bij kunt, moet je één beugeltje los halen. Weer een torx schroefje. Dan kun je met een grote dop, of iets dergelijks, je oliefilter vervangen.

Vergeet de afdichtrubbers niet te vervangen en in te vetten, en 4.3l longlife olie te vullen.
Voordat je begint met nieuwe olie erin gooin uiteraard eerst een nieuwe aftapplug erin draaien. Anders kun je blijven vullen.:mrgreen:
 
Volkswagen  Polo team 6r  1.2tsi 105pk 
Heleboel kunnen vinden al inderdaad. Bedankt. Wat raden jullie aan? Alles gewoon lekker zelf doen als je dat kan of is dealer onderhouden veel "beter/verstandiger"?

Scheelt wel in kosten natuurlijk. Je betaald gewoon dik voor die oem en die stempel
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI R-Line vlotte tractor by APTuning 
ligt er ook aan hoeveel je geeft om die stempel.. als je auto van origine een nederlandse auto is icm NAP en dealergeschiedenis zou ik zeggen ga dr mee door omdat het helpt bij verkoop..
 
Volkswagen  Polo  6R 1.4 FSI 
  • Leuk
Waarderingen: mausie
ligt er ook aan hoeveel je geeft om die stempel.. als je auto van origine een nederlandse auto is icm NAP en dealergeschiedenis zou ik zeggen ga dr mee door omdat het helpt bij verkoop..

Dat is dus wel.
Auto is vol Nederlands en compleet dealer onderhouden geweest. Alles staat in het serviceplan en verkoper had alle formulieren erg netjes in orde. Ik vind het enerzijds zonde om dit niet door te zetten maar aan de andere kant betaal je je zo scheel voor een beurt en voor onderdelen die je zelf ook net zo makkelijk kan installeren en vervangen.

De keuze is reeeeuze
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI R-Line vlotte tractor by APTuning 
Dat ligt er maar aan hoe belangrijk de auto is.

Ik had mijn auto nodig voor woon-werkverkeer, OV was geen optie. Daarom auto altijd laten onderhouden door dealer, niet eens door een niet-merkgebondengarage. Ikzelf ben niet zo handig en technisch. (De laatste keer dat ik onder een motorkap dook, was in 1975 en toen bestond auto-elektronica nog niet :mrgreen:)
Zou je de auto eventueel kunnen missen, en ben je handig, dan kun je wat experimenteren en eea zelf doen.
Mocht de auto nog in de garantie vallen, zou ik zeker de dealer late
n onderhouden, anders loop je het risico dat je je garantie kwijt raakt
 
Volkswagen  Polo AW Highline DSG7  1.0 TSI 95pk 
ligt er ook aan hoeveel je geeft om die stempel.. als je auto van origine een nederlandse auto is icm NAP en dealergeschiedenis zou ik zeggen ga dr mee door omdat het helpt bij verkoop..

Het hogere bedrag wat je er voor krijgt bij verkoop wordt teniet gedaan door de garagekosten. Soms ben je zelfs duurder uit op langer termijn. Ik zou het lekker zelf doen, het is geen rocket science. Wel bonnetjes bewaren van de aanschaf van de olie en filters. KM stand opschrijven op de bonnen van moment van verversen en je kan er weer mee door.
 
Volkswagen  Polo  1.6 TDi 
  • Leuk
Waarderingen: Walter-Golf7.5
Het hogere bedrag wat je er voor krijgt bij verkoop wordt teniet gedaan door de garagekosten. Soms ben je zelfs duurder uit op langer termijn. Ik zou het lekker zelf doen, het is geen rocket science. Wel bonnetjes bewaren van de aanschaf van de olie en filters. KM stand opschrijven op de bonnen van moment van verversen en je kan er weer mee door.

Daar heb je zeker gelijk in, het geld wat ik er meer mee uitgeef door hem dealer onderhouden te laten krijg ik er echt niet mee terug met de verkoop. Strak plan om alle aanschaf bonnen te bewaren uiteraard en een soort van eigen factuur te maken ;) doe jij je onderhoud ook zelf?

Hoe werkt die longlife service eigenlijk is dat maar 2x? Heb daar voorheen nog niet mee te maken gehad. En is er ook speciale olie die gebruikt word of is dat gewoon 5w30?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI R-Line vlotte tractor by APTuning 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!