Welke bougies voor 1.4 BKY? En nog een andere vraag

Goedemiddag,

Welke bougies horen eigenlijk origineel in de 1.4 16V (75-PK) BKY motor uit 2004? Ik maak op dit moment altijd gebruik van deze: Bosch FR7HC+. Hoe weet ik welke bougie er origineel is gebruikt door o.a. Volkswagen? Je hebt namelijk een bougie met een enkele electrode en een met een dubbele electrode zoals de Bougie FR7LDC+(+7).

Ik heb alleen kunnen vinden dat Volkswagen NGK en Bosch heeft gebruikt maar er wordt niet vermeldt welke types.

De tweede vraag: ik heb in 2023 een nieuwe accu geplaatst van Bosch -> type: Bosch S4 005 accu 60Ah 242x175x190 het was mezelf nog niet eerder opgevallen, maar als ik de knipperlichten aan zet dan zie ik dat de verlichting steeds een klein beetje dimt. Je hoort het motorgeluid ook steeds mee veranderen als de knipperlichten zijn geactiveerd. Zodra de knipperlichten uit zijn, dan wordt het motorgeluid ook weer normaal. Wat zou dit kunnen zijn? Heb ik een verkeerde accu erin gezet? Of is er iets met de massa niet goed? En welke massa moet ik dan controleren? In de motorruimte vanaf de accu naar de carrosserie?

Alvast dank voor het meedenken!
 
Volkswagen  Polo 9N Athene 
Is er wellicht iemand die hier een antwoord op heeft?
Ja ik wel.

Kaarsjes:
Bougies: maakt geen reet uit elk merk. Type kan de grossier zo voor je uitzoeken. Het belangrijkste is dat de hittegraad (het nummertje) goed is voor jou motor en dat de bougie niet te lang of te kort is.

Batterij:
Het mee knipperen van de verlichting en het mee pendelen van de motor op het ritme van de gevarenlampen/richting aanwijzers is normaal als de motor loopt. Als de auto uit staat is je accu 12.8V en ook het directe buffer van je stroomnet. Als de motor loopt zal de boordspanning stijgen naar 14,2V (laadspanning van je dynamo). Dit betekend dat die extra paar Volts puur uit je dynamo komen en extra lampjes (richtingaanwijzers) zullen direct een extra belasting vormen op je dynamo. Deze probeert koste wat t kost de spanning op 14,2V te houden. Elke keer als je richtingaanwijzer knippert, zakt de spanning iets, dynamo gaat bijregelen en vraagt meer van je motor en het motortoerental zakt. Als de richtingaanwijzer weer uit is zal de spanning plots weer stijgen, de dynamo regelt plots weer af en het motortoerental zal stijgen.

Simpeler kan ik t je niet maken, makkelijker ook niet.

En bij auto's van die leeftijd zou ik me vooral niet meer druk maken of t allemaal wel origineel of juist is. Zolang t er goed op loopt, gewoon lekker deurdondern!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Kia Zaad 1.0T-GDI 100pk| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| Volkswagen Kever 1970 1600i 45pk 106Nm (Autoweek Rollerbank) 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!