Windruis langs bestuurders- en passagiersraam polo AW1

Marcel74

Nieuw lid
Hallo,

Ik ben, na jaren afwezigheid VAG-auto's, sinds een aantal maanden in het bezit van een polo AW1 2019/2020 highline business R-line met de 115pk handbak. Fijne auto die mij goed past. Mede na inmiddels ook wat kleine vcds-aanpassingen door Mark (lowering).

Echter, één ding blijf ik storend vinden en valt mij tegen t.o.v. mijn vorige VAG auto's. De gehorigheid, oftewel de isolatie. Alle deuren en kofferruimte (exclusief de wielkasten, die nog wel moeten want is een aanzienlijke rolgeluid bron, maar waar ik nog geen zin heb om de hele kofferbak bekleding te moeten demonteren bij een AW en de angst dat het niet meer mooi strak is terug te plaatsen) heb ik inmiddels bekleed met een STP doorkit en extra anti-dreunmatten van stp. Auto is veel stiller geworden, ook dankzij 4 nieuwe 17 inch Michelin primacy 4+ banden.

Maar daardoor valt nu des te meer de windstroom langs het raam op. Duidelijk hoorbaar dat het met name de onderste helft van het raam is en het vinden van de bron is nog duidelijker als je (bijna gevaarlijk) met je neus op het stuur en mijn hoofd tegen zijraam rijdt op de auto/snel weg. Het is echt de luchtstroom nabij/afkomstig van de spiegels, misschien zelfs wel vanaf motorkap dat die lucht onder een verkeerde hoek ofzo tegen de spiegels knalt. Het geluid komt vanaf zo'n 90 km/h.

Ik heb echt alles al geprobeerd, complete rol duct tape en meters extra rubbers verbruikt om te achterhalen of het op één of andere manier is te reduceren. Ook bijvoorbeeld regen spoilertjes voor boven de spiegels helpen niks. Rijden met spiegels half of helemaal ingeklapt, zelfde of zelfs tikkie erger. Ook afstelling en rubbers van de deuren/ramen laten beoordelen door de VW-dealer. Alles perfect. Dooddoener reactie volkswagen dealer: tja, dat hoort nu éénmaal bij kleine auto's hè, het is immers geen Audi A4. Het zal, maar mijn veel oudere en goedkopere corsa's of fiësta hadden deze windherrie niet.

Als ik afgelopen maanden speur op internet is het echt wel (ook) een VAG probleem...windnoise/windraus/buffeting...polo, golf, passat, T-ROC, A3 etc. Genoeg reacties van mensen die er gek van worden, maar ook anderen die juist reageren nog nooit zo'n stille auto te hebben gehad. Een andere AW 2019 waar ik in heb gereden had het ook.

Ik ben verrast dat er op mypolo amper klachten over zijn onder de AW1 rijders. De meesten AW1 rijders onder jullie zijn (gelukkig) dus wel tevreden over de windstroom en het windgeluid langs de voorste zijramen vanaf 90 km/h? Ik weet dat ik de muziek harder kan zetten of niet harder dan 90 km/h kan gaan rijden, maar liever pak ik het probleem aan....maar hoe?

Volkswagen  Polo 
Maar daardoor valt nu des te meer de windstroom langs het raam op.
Klopt! Ik heb daar ook last van, aan de passagierskant en ik vind het een vervelend geluid, maar gelukkig ervaar ik het geluid alleen als er een harde wind/storm is.

We kunnen dus wel vaststellen dat dit een eigenschap is van deze Polo. Bij mijn vorige Polo had ik hier nooit last van.

Volkswagen  Polo AW Highline DSG 
Je niet storen aan dat soort geluiden is wel een kunst, wat mij momenteel nog niet heel goed afgaat. Als zoals vanmiddag de ventilator enige tijd duidelijk hoorbaar op stand 5 en 4 staat te blazen heb ik daar geen enkel probleem mee. Maar niet constant windgeraas langs het raam zou ik graag willen oplossen. Ik verwacht ook helemaal niet het comfort van een ruim 2x zo dure auto, maar ik vind het gewoon teleurstellend dat deze toch behoorlijk volwassen auto meer windherrie heeft dan de simpelste 1.2 corsa 2011 of een 2015 fiesta. Windkracht heeft inderdaad merkbaar wat invloed.

Ik verdenk vooralsnog het ontwerp vd spiegels omdat internet ook vol staat met ditzelfde probleem met andere VW-auto's die -naar mijn mening als ik goed kijk op parkeerplaatsen etc- exact hetzelfde ontwerp zijn.

Morgen maar eens een sok strak om de spiegel trekken, kijken of dat iets doet/verstoord. Anders wellicht dit maar eens bestellen en aanpassen voor een polo:

Volkswagen  Polo 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!