KingPatrick89
Lid
Vanaf 1 september 2018 moeten alle nieuw verkochte auto's zijn gekeurd volgens de WLTP testmethode. Fabrikanten hebben er moeite mee om alle modellen en uitvoeringen op tijd gekeurd te krijgen (test-centra zitten vol) en dat leidt nu al tot vertragingen, fabrieken die dichtgaan en motoren die (tijdelijk?) niet meer leverbaar zijn.
De eerste auto's die WLPT gekeurd zijn geven een hogere CO2 uitstoot dan via de vorige testmethode. In Nederland zijn de emissiewaarden van auto’s gekoppeld aan de autobelasting (BPM). Daardoor zal de BPM van auto’s hoogstwaarschijnlijk toenemen bij de invoering van de WLTP. Het is mij alleen niet duidelijk wat dit voor mij persoonlijk betekent. Is er iemand die bij Pon of een dealer werkt die meer informatie heeft? Onderstaand mijn situatie.
De Volkswagen AW (115pk DSG) die ik via de leasemaatschappij heb besteld wordt in oktober van dit jaar geleverd. De configuratie is berekend op een catalogusprijs van 28.000 euro. Alleen stel dat de auto vanaf september 2.500 euro duurder wordt, omdat de CO2 uitstoot hoger uitvalt, zit ik dan de hele looptijd vast aan een hogere catalogusprijs en dus hogere bijtelling? Want volgens mij wordt de fiscale catalogusprijs pas bepaald bij het op kenteken zetten van de auto.
Bovenstaand is mij wel duidelijk. Echter heb ik opgevangen dat Pon een-en-ander compenseert door de prijs van de auto gelijk te houden aan hetgeen bij de overeenkomst is afgesproken, mits geleverd voor het einde van dit jaar. Maar dat staat dan toch los van m'n bijtelling, wat voor mij dus super relevant is. (Die 2.500 euro in catalogusprijs kost me netto 15 euro x 48 maanden = 912 euro.)
De eerste auto's die WLPT gekeurd zijn geven een hogere CO2 uitstoot dan via de vorige testmethode. In Nederland zijn de emissiewaarden van auto’s gekoppeld aan de autobelasting (BPM). Daardoor zal de BPM van auto’s hoogstwaarschijnlijk toenemen bij de invoering van de WLTP. Het is mij alleen niet duidelijk wat dit voor mij persoonlijk betekent. Is er iemand die bij Pon of een dealer werkt die meer informatie heeft? Onderstaand mijn situatie.
De Volkswagen AW (115pk DSG) die ik via de leasemaatschappij heb besteld wordt in oktober van dit jaar geleverd. De configuratie is berekend op een catalogusprijs van 28.000 euro. Alleen stel dat de auto vanaf september 2.500 euro duurder wordt, omdat de CO2 uitstoot hoger uitvalt, zit ik dan de hele looptijd vast aan een hogere catalogusprijs en dus hogere bijtelling? Want volgens mij wordt de fiscale catalogusprijs pas bepaald bij het op kenteken zetten van de auto.
Bovenstaand is mij wel duidelijk. Echter heb ik opgevangen dat Pon een-en-ander compenseert door de prijs van de auto gelijk te houden aan hetgeen bij de overeenkomst is afgesproken, mits geleverd voor het einde van dit jaar. Maar dat staat dan toch los van m'n bijtelling, wat voor mij dus super relevant is. (Die 2.500 euro in catalogusprijs kost me netto 15 euro x 48 maanden = 912 euro.)
Volkswagen
Polo AW Highline