Even een kleine update. Ik zal die hier gewoon blijven posten, eventueel met dingetjes die ik tegengekomen ben, misschien helpen ze iemand anders.
Min of meer alle remmen zaten wel redelijk vast, je merkt naarmate je de wielen meer beweegt komen ze soms los. Maar ik ben niet gek gaan doen, ik ga ze toch vervangen. De handrem krijg ik niet meer helemaal omhoog getrokken, dus ik heb voor de zekerheid ook maar de 2 handremkabels die naar de trommels gaan besteld.
(Ik zal de links naar de winkels hier zetten, niet als reclame, maar het lijkt me handig als iemand hetzelfde zoekt, zou dat niet gewenst zijn, hoor ik dat graag en dan verwijder ik ze).
BESTPRICE 2x Handbremsseil Trommelbremse Hinterachse 10621568 mit Top Qualität und günstigem Preis im ATP-Autoteile Shop. Schneller Versand und über 800.000 weitere Produkte.
www.atp-autoteile.de
Daarnaast zag ik in een video dat je van die cilinders hebt, die ervoor kunnen zorgen dat de rem niet meer goed 'opent en sluit' (volgens mij), deze heb ik voor de 2 schijfremmen gekocht.
Entdecken Sie 1x ORIGINAL® Autofren Seinsa Führungshülsensatz, Bremssattel Vorne VW Polo in der großen Auswahl bei eBay. Kostenlose Lieferung für viele Artikel!
www.ebay.de
De min pool van de accu was erg verroest, dus heb ik meteen een nieuwe set gekocht. Ik vond erg flashy polen op ebay en gezien deze niet veel duurder waren dan normale polen, heb ik die besteld, vooral ook, omdat deze tijdens de werkzaamheden snel af te koppelen zijn.
Finden Sie Top-Angebote für 2X Batterieklemmen Polklemmen Batterieklemme Anschluss Plus Minus Steckverbinder bei eBay. Kostenlose Lieferung für viele Artikel!
www.ebay.de
Omdat de massakabel vast zit aan de oude min pool, heb ik een nieuwe besteld via ebay. 35mm2 doorsnede.
Entdecken Sie Batteriekabel 25cm mit Ringkabelschuh M6 Solarbatterie 35qmm H07V-K Bleiakku in der großen Auswahl bei eBay. Kostenlose Lieferung für viele Artikel!
www.ebay.de
Tijdens het laten lopen van de motor hoorde ik het bekende klepperen van de hydrostössel (hydrokloppers?), dus daar heb ik een setje van Ina van besteld.
Auspuffanlagen & Teile. Es besteht auch die Möglichkeit, das Altöl an uns zurückzusenden. Federung und Lenkung. Motoren und Motorenteile. Motoren & Motorenteile. 73760 Ostfildern.
www.ebay.de
De eerste bestelling was dus al aangekomen en op de 2e bestelling wacht ik momenteel nog (met luchtfilter etc.). Daar heb ik nog aan toegevoegd, roestveranderaar van fertran (voor de deksel van de motor) en zo'n tang voor de koelvloeistof standen, want ik herinner mij dat ik helemaal lijp werd een aantal jaar terug met een normale tang.
Tot nu toe heb ik dus de wielen vervangen. De voorste 2 gingen zonder problemen. Bouwen losschroeven (op de grond), Omhoog krikken, bouten eraf, en los. Nieuwe erop, bouten aandraaien met de hand, omlaag laten en dan met momentsleutel op 110nm vastzetten (op de grond).
De achterste 2 waren iets moeilijker. Deze gingen om het verrekken niet los van de as.. Dus heb ik alle tips getest die ik online vond. wd-40, hamers, rijden met minimaal losgeschroefde bouten (gevaarlijk). Uiteindelijk heb ik ze gesoakt in wd 40 (door de boutengaten in de velg), overnacht laten inwerken, nog eens wd 40 en dan met een dikke hamer van achter tegen de velg aan. Ik zag op een gegeven moment dat ze nietmeer recht draaiden, maar zelfs toen gingen ze niet eraf. Dus heb ik de wielen laten draaien en toen met een hamer tegen de velg aan (van de achterkant) en uiteindelijk had ik hem los. Dit is trouwens niet aanbevolen als je de velg nog wilt houden. Dit wilde ik niet, dus geweld was een optie.
Toen ik de oude velgen eraf had, heb ik de as schoongemaakt met remreiniger en toen keramiek pasta erop gedaan, dit ook aan de binnenkant van de velg. Zodat deze in de toekomst makkelijker eraf gaan.
Next heb ik de olie vervangen. Dit verliep eigenlijk alles volgens plan. De auto was op temperatuur (tijdje stationair laten draaien). Ik heb gekeken dat de auto min of meer waterpas stond en toen omhoog gekrikt en steunbokken eronder gezet (4 stuk, zodat hij ook weer semi-waterpas stond). Dan een opvangbak onder de oliepan gezet en de schroef losgedraaid met een 19er sleutel. Ik had geen filter-afhaal-tool, en met de hand en mijn broeksriem lukte het niet, dus heb ik van onder de auto een schroevendraaier met een hamer in de zijkant van de filter geduwd en kon zo de filter een zet geven de juiste kant op. Daarna kon ik hem met de hand losdraaien. Deze methode geeft best wat oliezooi, dus let daarop ivm opvangbakken of karton o.i.d. onder de auto.
Laten uitdruppelen, area van de filter met siliconenverwijderaar schoongemaakt, beetje motorolie op de nieuwe afdichtring van de nieuwe filter en teruggezet. Nadat de olie volledig gestopt was met druppelen, de schroef vastgedraaid. Deze moet met 30nm aangetrokken worden. Dit was het moment dat ik er achterkwam dat mijn 6-30nm momentsleutel 1/4" opzetstukken gebruikt, welke ik niet had. Dus dan maar met de 40nm momentsleutel en proberen het aan te voelen.
De polo krijgt 3,5l als je de filter ook vervangt, dus 2,5 liter erin en toen laten warmlopen. Daarna een paar minuten wachten en weer oliepijl checken en mogelijk bijvullen. Ik heb uiteraard olie gemorst, dus dat rookte als de tering toen het spruitstuk warm werd. Ik heb mij laten vertellen dat niks in brand kon vliegen daardoor, maar ik zal alsnog een brandblusser voor de garage halen, want als die in brand gevlogen was, was het einde geweest met de polo. Better safe than sorry.
Hopelijk lukt het komend weekend om distributieriem, waterpomp, nokkenas-afdicht-ring, hydrodingen onder de nokkenas te vervangen en de motordeksel te ontroesten.