Taken na lange stilstand

Beste Leden,
Mijn Polo (1990 86C 1.3NZ motor, 4 bak) staat na omstandigheden nu sinds een paar jaar in de garage. Gezien de accu kapot is en de linker band leeg loopt, wordt er niet mee gereden en wordt die hooguit (1-2x per jaar) 3 meter naar voren gereden en weer terug, om iets uit de garage te halen. Bij de meest recente actie, kwam er wat water uit de uitlaat.

Nu is mijn huidige daily afgeschreven en heb ik tot november om een nieuwe auto te regelen. Ik vroeg mij wel af, wat er zoal bij komt kijken bij een auto die zo lang stil staat. Dus, waar moet ik specifiek op letten, wil ik hem weer de weg op krijgen. Momenteel is die geschorst. Denk zo: je vind een auto in een schuur die onbekend lang stilstaat: wat zijn je vervolgstappen?

Mijn takenlijstje:
-Uitlaat (deze was net vervangen, vóór hij de garage in kwam, maar was verkeerd gemonteerd en kwam tegen de karrosserie/bodemplaat aan, als iemand op de bijrijderstoel zit.
-Nieuwe accu
-Nieuwe banden (waarschijnlijk nieuwe velg, linksvoor).

Ik ben niet echt bekwaam in auto sleutelen, maar, ook niet dom. Dus alles wat op 'de oprit' gedaan kan worden, moet wel lukken.

Bedankt voor jullie tips.
Mvg,
Yannik
 
Volkswagen  86c  1.3 NZ 
Vergeet je olie en olie filter niet te vervangen.
Misschien eerst een engine flush er in gooien om eventueel vergomde of verdikte olie los te krijgen.
 
Volkswagen  Polo  1.4 met 86 wilde dekhengsten 
Allereerst: Hartelijk bedankt voor al jullie berichten! Dat lijken mij zeker dingen die ik allemaal zelf kan uitvoeren. Ik heb mij zo'n polo zelfhulpboek besteld, in de hoop daar mijn momentvragen mee te kunnen beantwoorden.

Dus op de takenlijst komt nu:
-benzine uitpompen met zo'n handpomp
-nieuwe benzine erin met engine flush
-vloeistoffen vervangen
-filters vervangen (lucht en olie, ik heb een injectie, ik neem aan dat er ergens ook een benzine filter zit, moet die ook gedaan worden, of alleen als die vuil is (en kun je dat zien?))
-bougies vervangen

Ik vroeg mij af of er ook afdichtingen (in het engels gaskets) vervangen moeten worden, omdat die eventueel uitgedroogd zijn? Of is dat meer een "doe maar als er iets lekt" situatie?

Ik herinner mij dat de (bekende probleem, heb ik gelezen), ventilatie/verwarming (in het dashboard) in de zomer (dacht ik), een hels lawaai maakte op zijn tijd. Maar dat lijkt mij iets voor na de keuring.



Vergeet je olie en olie filter niet te vervangen.
Misschien eerst een engine flush er in gooien om eventueel vergomde of verdikte olie los te krijgen.
Okay, Ik neem aan dat de handleiding op de fles staat, dus dat komt wel goed. Maar eventueel weet je dit al: als ik de engine flush erin doe, kan ik hem dan voornamelijk stationair laten draaien om zijn werk te laten doen?
Gezien hij nog geschorst is, kan ik er niet gek veel mee rijden. Paar rondjes om het garagepark moet lukken. Of is de oliewissel meer iets dat moet gebeuren, maar dat kan ook na de keuring?
Ik zou nieuwe vloeistoffen in de auto doen, denk aan olie, benzine, koelvloeistof ect.
Kijk even of je remmen nog gangbaar zijn en maak deze even schoon.
Rustig laten warm draaien ipv direct rijden
Bedoel je met "gangbaar zijn", dat ze nog remmen of dat er geen roest ofzo opzit?
En reinigen met een staalborstel en remmenreiniger of is een staalborstel een no-go?


Nogmaals, heel erg bedankt voor jullie antwoorden! Ik ga alvast een winkelmandje vullen.
 
Volkswagen  86c  1.3 NZ 
Allereerst: Hartelijk bedankt voor al jullie berichten! Dat lijken mij zeker dingen die ik allemaal zelf kan uitvoeren. Ik heb mij zo'n polo zelfhulpboek besteld, in de hoop daar mijn momentvragen mee te kunnen beantwoorden.

Dus op de takenlijst komt nu:
-benzine uitpompen met zo'n handpomp
-nieuwe benzine erin met engine flush
-vloeistoffen vervangen
-filters vervangen (lucht en olie, ik heb een injectie, ik neem aan dat er ergens ook een benzine filter zit, moet die ook gedaan worden, of alleen als die vuil is (en kun je dat zien?))
-bougies vervangen

Ik vroeg mij af of er ook afdichtingen (in het engels gaskets) vervangen moeten worden, omdat die eventueel uitgedroogd zijn? Of is dat meer een "doe maar als er iets lekt" situatie?

Ik herinner mij dat de (bekende probleem, heb ik gelezen), ventilatie/verwarming (in het dashboard) in de zomer (dacht ik), een hels lawaai maakte op zijn tijd. Maar dat lijkt mij iets voor na de keuring.




Okay, Ik neem aan dat de handleiding op de fles staat, dus dat komt wel goed. Maar eventueel weet je dit al: als ik de engine flush erin doe, kan ik hem dan voornamelijk stationair laten draaien om zijn werk te laten doen?
Gezien hij nog geschorst is, kan ik er niet gek veel mee rijden. Paar rondjes om het garagepark moet lukken. Of is de oliewissel meer iets dat moet gebeuren, maar dat kan ook na de keuring?

Bedoel je met "gangbaar zijn", dat ze nog remmen of dat er geen roest ofzo opzit?
En reinigen met een staalborstel en remmenreiniger of is een staalborstel een no-go?


Nogmaals, heel erg bedankt voor jullie antwoorden! Ik ga alvast een winkelmandje vullen.
Dat de wielen vrij rond draaien.
Gewoon alle glij pennen schoonmaken en invetten. Alle contact punten van de remblokken schoonmaken en invetten.
Zoek even op google/ of zelfs het forum naar een handleiding mbt remmen vervangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: yannik
Een auto die enige tijd heeft stil gestaan:
- Controleer alle bedrading op beschadigingen
- verwijder alle stof en viezigheid van de motor
- vervang vloeistoffen zoals olie en koelwater
- vervang alle filters
- gooi eventueel een brandstof stabilizer in de tank (dit kan je het beste doen VOORDAT je de auto stalt)
- controleer banden op droogte scheurtjes
- controleer alle rubbers op droogtescheurtjes
- controleer de remmerij en maak deze gangbaar indien nodig
- controleer alle vloeistoffen of deze op pijl zijn.
- Zorg dat de auto een geldig APK krijgt

Ik denk dat je dan aardig goed bezig bent om weer de weg op te kunnen!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 45pk 106Nm (Autoweek Rollerbank) 
Een engine flush gooi je over het algemeen in een warme motor.
Dan vaak een 5 tot 15 minuten stationair draaien afhankelijk van wat het label zegt.
Dan de olie en filter wisselen, de olie goed laten uitdruppen.
 
Volkswagen  Polo  1.4 met 86 wilde dekhengsten 
Ah, ik ging ervan uit dat een engine flush in de benzine hoorde, heb allerlei dingen (waaronder LIQUI MOLY 1x 300ml Motor System Reiniger Benzin) besteld bij atp in duitsland.

Nogmaals bedankt voor alle info en tips!

Ik heb van de week een setje zolder velgen met goede banden tweedehands gekocht, dus deze komen eronder.
Vandaag ben ik nog eens naar de slaapplek van de polo gegaan. (Het lijstje wordt alleen maar langer!)

De garage staat nogal vol, dus ik heb 1 wiel vervangen, deze liep altijd leeg, dus nu kan ik komend(e) week(end) de auto naar voren rijden om de rest te doen.

Daarnaast was de koelvloeistof gek genoeg leeg, maar ik kwam snel achter waarom, bij een visuele inspectie van de motorruimte. De dichtring van de waterpomp is blijkbaar niet meer kosher. Je ziet tussen de kristallen de waterpomp niet meer.
1627857089214.jpg
Best wat olie op het blok die schijbaar komt uit de area van de afdichtring (ik weet het nederlandse woord niet), die bij de "nockenwelle" (die stang helemaal boven in de motor boven de ventielen, waarvan je de afdekking met 3 schroeven uit kunt halen en waar de oliedop zit. Heb het opgezocht: nokkenas) is niet meer goed denk ik. Daarnaast zit er nogal wat roest op die afdekking, dus die krijgt wat roestconverter en daarna een laagje temperatuurlak (als iemand daar tips heeft, voor een lak die je niet in een oven moet doen, maar het wel goed doet op een "motordeksel", graag, kleur maakt me niet uit.
1627857089205.jpg
Remmen vóór waren al goed ten einde, dus die zitten ook op het lijstje en dan doe ik meteen de trommelremmen ook, ben toch al bezig. (van ATE)
1627857089194.jpg
Komende week komen aan: olieset (filter, olie en schroef), distributieriem en waterpomp, nieuwe accu, bougies, afdichting voor die kop van de motor (geen koppakking, maar daarboven nog), momentsleutel (40-210nm) en 4 van die driehoekjes waar je de auto opzet, keramiek pasta om te voorkomen dat het wiel vastroest op de as (ik kan mij vaag herinneren dat linksachter vastzit). En ik heb nog een momentsleutel van proxxon van 6-30nm besteld.
De week erna komen, luchtfilter, benzinefilter, remmen voor en achter met trommels, zo'n unit waarmee je tandwielen kunt vasthouden (voor de distributieriem vervanging, als die schroef in het midden van het bovenste tandwiel eruit moet voor die afdichtring erachter. Heet in het duits: "gegenhalter".

Ik heb de auto sinds een paar jaar niet meer van onder gezien, dus ik hoop dat daar alles goed zit. Maar ik ben nu commited, dus dat komt ook wel goed dan.

Mijn plan volgorde is nu (als ik beter een andere volgorde moet aanhouden, hoor ik dat graag!):
1. nieuwe wielen overal op (theoretisch snel gedaan, maar ik kan mij herinneren dat linksachter een bitch was).
2. luchtfilter erin
3. additief erin (heb het nu toch gekocht), tijdje laten lopen met spa blauw (cheapo variant) in het koelsysteem. (heb liever dat die water lekt, dan koelvloeistof).
4. olie en filter switchen
5. benzine afpompen (heb zo'n handpomp gekocht).
6. benzine filter wisselen en frisse benzine erin
7. distributieriem, waterpomp, afdichtring nockenwelle en afdichting motordeksel vervangen.
8. bougies, accu, nieuwe koelvloeistof
9. remmen
10. apk?
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  86c  1.3 NZ 
  • Leuk
Waarderingen: guus6r en Jay511
Even een kleine update. Ik zal die hier gewoon blijven posten, eventueel met dingetjes die ik tegengekomen ben, misschien helpen ze iemand anders.

Min of meer alle remmen zaten wel redelijk vast, je merkt naarmate je de wielen meer beweegt komen ze soms los. Maar ik ben niet gek gaan doen, ik ga ze toch vervangen. De handrem krijg ik niet meer helemaal omhoog getrokken, dus ik heb voor de zekerheid ook maar de 2 handremkabels die naar de trommels gaan besteld.
(Ik zal de links naar de winkels hier zetten, niet als reclame, maar het lijkt me handig als iemand hetzelfde zoekt, zou dat niet gewenst zijn, hoor ik dat graag en dan verwijder ik ze).
Daarnaast zag ik in een video dat je van die cilinders hebt, die ervoor kunnen zorgen dat de rem niet meer goed 'opent en sluit' (volgens mij), deze heb ik voor de 2 schijfremmen gekocht.
De min pool van de accu was erg verroest, dus heb ik meteen een nieuwe set gekocht. Ik vond erg flashy polen op ebay en gezien deze niet veel duurder waren dan normale polen, heb ik die besteld, vooral ook, omdat deze tijdens de werkzaamheden snel af te koppelen zijn.
Omdat de massakabel vast zit aan de oude min pool, heb ik een nieuwe besteld via ebay. 35mm2 doorsnede.

Tijdens het laten lopen van de motor hoorde ik het bekende klepperen van de hydrostössel (hydrokloppers?), dus daar heb ik een setje van Ina van besteld.

De eerste bestelling was dus al aangekomen en op de 2e bestelling wacht ik momenteel nog (met luchtfilter etc.). Daar heb ik nog aan toegevoegd, roestveranderaar van fertran (voor de deksel van de motor) en zo'n tang voor de koelvloeistof standen, want ik herinner mij dat ik helemaal lijp werd een aantal jaar terug met een normale tang.

Tot nu toe heb ik dus de wielen vervangen. De voorste 2 gingen zonder problemen. Bouwen losschroeven (op de grond), Omhoog krikken, bouten eraf, en los. Nieuwe erop, bouten aandraaien met de hand, omlaag laten en dan met momentsleutel op 110nm vastzetten (op de grond).
De achterste 2 waren iets moeilijker. Deze gingen om het verrekken niet los van de as.. Dus heb ik alle tips getest die ik online vond. wd-40, hamers, rijden met minimaal losgeschroefde bouten (gevaarlijk). Uiteindelijk heb ik ze gesoakt in wd 40 (door de boutengaten in de velg), overnacht laten inwerken, nog eens wd 40 en dan met een dikke hamer van achter tegen de velg aan. Ik zag op een gegeven moment dat ze nietmeer recht draaiden, maar zelfs toen gingen ze niet eraf. Dus heb ik de wielen laten draaien en toen met een hamer tegen de velg aan (van de achterkant) en uiteindelijk had ik hem los. Dit is trouwens niet aanbevolen als je de velg nog wilt houden. Dit wilde ik niet, dus geweld was een optie.
Toen ik de oude velgen eraf had, heb ik de as schoongemaakt met remreiniger en toen keramiek pasta erop gedaan, dit ook aan de binnenkant van de velg. Zodat deze in de toekomst makkelijker eraf gaan.

Next heb ik de olie vervangen. Dit verliep eigenlijk alles volgens plan. De auto was op temperatuur (tijdje stationair laten draaien). Ik heb gekeken dat de auto min of meer waterpas stond en toen omhoog gekrikt en steunbokken eronder gezet (4 stuk, zodat hij ook weer semi-waterpas stond). Dan een opvangbak onder de oliepan gezet en de schroef losgedraaid met een 19er sleutel. Ik had geen filter-afhaal-tool, en met de hand en mijn broeksriem lukte het niet, dus heb ik van onder de auto een schroevendraaier met een hamer in de zijkant van de filter geduwd en kon zo de filter een zet geven de juiste kant op. Daarna kon ik hem met de hand losdraaien. Deze methode geeft best wat oliezooi, dus let daarop ivm opvangbakken of karton o.i.d. onder de auto.
Laten uitdruppelen, area van de filter met siliconenverwijderaar schoongemaakt, beetje motorolie op de nieuwe afdichtring van de nieuwe filter en teruggezet. Nadat de olie volledig gestopt was met druppelen, de schroef vastgedraaid. Deze moet met 30nm aangetrokken worden. Dit was het moment dat ik er achterkwam dat mijn 6-30nm momentsleutel 1/4" opzetstukken gebruikt, welke ik niet had. Dus dan maar met de 40nm momentsleutel en proberen het aan te voelen.

De polo krijgt 3,5l als je de filter ook vervangt, dus 2,5 liter erin en toen laten warmlopen. Daarna een paar minuten wachten en weer oliepijl checken en mogelijk bijvullen. Ik heb uiteraard olie gemorst, dus dat rookte als de tering toen het spruitstuk warm werd. Ik heb mij laten vertellen dat niks in brand kon vliegen daardoor, maar ik zal alsnog een brandblusser voor de garage halen, want als die in brand gevlogen was, was het einde geweest met de polo. Better safe than sorry.

Hopelijk lukt het komend weekend om distributieriem, waterpomp, nokkenas-afdicht-ring, hydrodingen onder de nokkenas te vervangen en de motordeksel te ontroesten.
 
Volkswagen  86c  1.3 NZ 
  • Leuk
Waarderingen: Brent Verhaegen
Klopt,
Maar ik zie daar het nut niet van in.
Nieuwe olie, toevoeging, weer nieuwe olie en filter.
De auto heeft stil gestaan er is geen koel water in de olie gekomen
dan weet je niet hoe het werkt....
je gooit die flush bij je oude motor olie in, laat hem 10-20 minuten stationair lopen door de flush komt eventuele vervuiling los.
daarna vervang je alles olie / filter en ben je klaar.
je gaat natuurlijk niet eerst nieuwe olie er in doen, dan die flush en dan nog een keer nieuwe olie....

een flush heeft ook helemaal niets te maken met koel water bij de olie
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
dan weet je niet hoe het werkt....
je gooit die flush bij je oude motor olie in, laat hem 10-20 minuten stationair lopen door de flush komt eventuele vervuiling los.
daarna vervang je alles olie / filter en ben je klaar.
je gaat natuurlijk niet eerst nieuwe olie er in doen, dan die flush en dan nog een keer nieuwe olie....

een flush heeft ook helemaal niets te maken met koel water bij de olie
Dus dan laat je een motor 20 min draaien met een toevoeging in olie, terwijl die olie zijn werking al jaren geleden verloren heeft..
Niet echt bevorderlijk voor een auto die een langetijd stil staat..

Afhankelijk van het type olie is deze 1 jaar of 2 jaar en een x aantal kilometers goed.
Daarna zijn de “dopes” in de olie uitgewerkt en verliest deze zijn werking gedeeltelijk.

Ik weet zeker wat een flush doet, ik zeg alleen dat het nu niet van toepassing is, meestal gebruik je dit met een vervuiling door sludge of koelvloeistof ect.(dus door water krijg je die soort mayonaise)
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!