Bandendruk waarschuwingslampje

Eergisteren kreeg ik het waarschuwingslampje voor de bandendruk tijdens het rijden
TPMS.jpg


Gisteren heb ik met de compressor de volgende waardes waargenomen:
LV: 1,5 bar
RV: 2 bar
RA: 2 bar
LA: 2 bar.
Dus ik dacht ohhh linksvoor zal wel een spijkertje in hebben ofso, dat hij daarom langzaam leegloopt.

Ik heb ze toen opgepompt naar:
LV: 2,2 bar
RV: 2,2 bar
RA: 2 bar
LA: 2 bar.

Echter gisteren bij het starten bleef het waarschuwingslampje branden. In het boekje staat dat je dan een specialist moet inschakelen. Maar ik heb het SET knopje ingedrukt in het dashboard kastje met hetzelfde symbool erboven. Toen verdween het lampje van het dashboard en heb ik zeker 30km gereden.

Vandaag check ik nogmaals met de compressor en blijkt dat de bandendruk gewoon hetzelfde is gebleven.
Voor 2,2 bar
Achter 2 bar.

Is het niet gek dat de druk van de band LV naar 1,5 is gezakt en dan gewoon op 2,2 blijft alsof er niks gebeurt is? Hoe kan het dat het lampje niet is uitgegaan nadat ik de banden op druk had gebracht? Weet niet of het goed is dat ik die SET knop ingedrukt heb gehouden...
 
Zoals @iichel al zegt als de band lek is gaat het lampje vanzelf weer branden.
Je hoeft dus eigelijk niet de banden druk te controleren.
Ik heb zelf in juni een spijker in me band gehad bij mij ging het lampje ook 2 keer aan na 2 keer opgepompt te hebben.
 
Volkswagen  Polo team 6r  1.2tsi 105pk 
  • Leuk
Waarderingen: VWAlexander
Oh ik wist niet dat hij dan bij een verschil van 0,5 bar weer gaat branden. Dan is het goed dat ik hem tot 2,2 bar heb opgepompt en toen het SET knopje heb ingedrukt. Want ik dacht als hij dan weer heel langzaam leeg loopt, en hij pas bij 1,5 bar het lampje weer laat branden, dan ben ik misschien heel lang op een foute bandenspanning aan het rijden.
Dat is wel handig. Dan hoef ik hem ook niet elke paar dagen te controleren ofso. Top. Dan merk ik nog wel of hij inderdaad langzaam leeg loopt als het lampje weer gaat branden, of dat het door één bepaald momentje even wat lucht is ontsnapt. :)
 
Misschien heb je een stoepje verkeerd gepakt waardoor er wat lucht ontsnapt is of een ventiel waar wat vuil inzat en daardoor lekte. De sensor werkt via je abs en die reageert op de weerstand van het wiel. De knop set is voor het instellen van de weerstand en treed in werking na een afwijking van een half bar.


Niet helemaal eens met deze uitleg.

De bandenspanning word gemeten door omwentelingen van het wiel. Deze meet de abs.
Als er veel spanning in de band zit is de omwenteling iets hoger als er weinig lucht in zit is die kleiner.

Als je bandenspanning hersteld op pomp of harder zet altijd even resetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: VWAlexander
Niet helemaal eens met deze uitleg.

De bandenspanning word gemeten door omwentelingen van het wiel. Deze meet de abs.
Als er veel spanning in de band zit is de omwenteling iets hoger als er weinig lucht in zit is die kleiner.

Als je bandenspanning hersteld op pomp of harder zet altijd even resetten.

Hoge bandenspanning = grotere omtrek, kleiner aantal omwentelingen
Lage bandenspanning = kleinere omtrek, groter aantal omwentelingen
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 
  • Leuk
Waarderingen: Robin en VWAlexander
Hoe dan ook, het werkt via de abs.

En deze info staat ook in je instructieboekje, ook dat deze reageert op een zwaardere belasting, dus meer weerstand.

Plaatje bij het praatje en ja ik ben er speciaal voor naar me auto gegaan voor jullie lieve forumleden

20171230_201638.jpg

De ABS-sensoren reageren niet op meer weerstand, maar op een relatief grote afwijking in het aantal wielomwentelingen. Een zwaardere belasting heeft invloed op de afrolomtrek.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 
Ja best hoor, wat jij wil.

Dus als je wiel doorslipt door bijvoorbeeld ijs of aquaplanning en je geen weerstand meer hebt, dan reageert je abs wel of niet?

Tuurlijk weet ik dat dan het aantal omwentelingen van dat wiel omhoog schiet en ja de abs leest het aantal omwentelingen, dus feitelijk hebben we allebei gelijk, alleen ik leg het simpel uit zodat iedereen het snapt.

Ik had ook rtfm kunnen roepen, maar zo ben ik niet.
 
Reageer je altijd zo aangebrand als iemand wat toe te voegen heeft op jouw inbreng? Het is niets persoonlijks. Doe even normaal.

Bij een doorslippend wiel reageert de ecu over het algemeen op de informatie van de ABS sensoren door het wiel individueel af te remmen / acceleratie te onderbreken, omdat het aantal omwentelingen niet overeenkomt met die van de andere wielen.

Dit is in principe dezelfde informatie die je bandenspanningscontrolesysteem gebruikt, alleen moet deze afwijking niet incidenteel maar over een langere periode voortduren. Daarom geeft het instructieboekje dat jij zelf aanhaalt aan dat je de boel kunt resetten, zodat de auto kan “leren” wat normale input is vanaf de ABS sensoren, en daarom slaat een doorslaand wiel niet aan op je TPMS.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 
  • Leuk
Waarderingen: Emiel van Putten
Bij wisselen tussen winter/zomer banden gaat banden lampje bij mij ook altijd aan (banden worden gewisseld op dezelfde velgen). Maar bij nameten snap ik het vaak ook wel waarom. Ze zetten niet consistent de juiste spanning, bijv. 2.1 en 2.5 voor, en 2.6 en 2.2 achter. Lijkt haast alsof ze op verkeerde plaats monteren na vullen op het apparaat. Gelukkig is leasecontract bijna voorbij en tijd voor eigen auto, kan ik 't allemaal zelf regelen...
 
Volkswagen  Golf 7 R  2.0 TSI @ 420 pk / 538 Nm by VAGTechniek 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!