Koelvloeistof G12 naar G12+

Jiskefet1984

Actief lid
Hoi allemaal,

Tot mijn verbazing kom ik er net achter dat er koelvloeistof G12+ bestaat en dat deze meer voordelen heeft dan G12.

In mijn Polo gaat G12, zou het mogelijk zijn om in mijn Polo deze te vervangen door G12+?

Ik heb bij mijn oude Polo 2x het koelvloeistof zelf staan verversen en het huisje gedemonteerd en gereinigd. Voor ik het huisje demonteerde zuig ik het uiteraard eerst het oude vloeistof uit met een grote spuit met een slangetje, maar nu besef ik wel dat daardoor nog wel oude koelvloeistof in de leidingen blijft zitten, toch?
Iemand tips hoe je het beste zelf de koelvloeistof volledig kan verversen of heb je hier een brug voor nodig?

Zo lees ik ook dat wanneer je het koelvloeistof ververst hebt, het systeem ontlucht moet worden. Dit heb ik zelf nog niet ervaren, sowieso liet ik de motor na de verversing stationair lopen zonder de dop opgedraaid te hebben van het huis.

Want ik wil eigenlijk binnenkort een collega van mij helpen, hij vroeg net of ik zijn oliepeil wilde controleren. Ik keek verder naar de motor en ik zag dat zijn koelvloeistof bruin is, ik rook aan de dop maar rook niks raars. Ik vertelde mijn collega dat dit kleurtje niet zo hoort te zijn en of het wel eens ververst is, dat weet hij niet want de auto heeft hij nog geen jaar.
Nu wil ik voor hem de koelvloeistof verversen en in de gaten houden of in korte tijd de vloeistof niet weer verkleurd, want dan is er wat anders aan de hand.

Maar ik heb op internet gelezen van de ''doe het zelven'' onder ons dat de motor niet lekker er door kan gaan lopen omdat je het systeem moet gaan ontluchten, maar op welke andere manieren kan je het systeem dan ontluchten? De ontluchting krijg je dan waarschijnlijk alleen door dat je alle leidingen ook leeg gemaakt hebt?
Niet dat hij straks problemen krijgt door mij lol.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo AW Highline DSG 
ik denk dat je auto G13 heeft maar daar kun je ook G12 evo in doen. G12 evo is ontwikkeld omdat de diesels met name problemen kregen met de warmtewisselaar van de verwarming. G13 in een benzinemotor zou in principe prima zijn. Als je G13 hebt met een silicaatzakje zou ik dat wel vervangen (incl expansie vat) omdat hetzakje nog wel eens wil gaan scheuren en dan ben je alsnog aan de beurt...

Ik zou inderdaad eens kijken of er geen lekke koppakking is.
 
Laatst bewerkt:
Hierop aanhakend, zit er verschil in koelvloeistof met kenmerk G11?? Dat zit nu in mijn oldtimer en zou speciaal voor oude auto's zijn. Kan ik nu elk merk G11 bij elkaar doen of niet?
 
Volkswagen  Polo 
ik denk dat je auto G13 heeft maar daar kun je ook G12 evo in doen. G12 evo is ontwikkeld omdat de diesels met name problemen kregen met de warmtewisselaar van de verwarming. G13 in een benzinemotor zou in principe prima zijn. Als je G13 hebt met een silicaatzakje zou ik dat wel vervangen (incl expansie vat) omdat hetzakje nog wel eens wil gaan scheuren en dan ben je alsnog aan de beurt...

Ik zou inderdaad eens kijken of er geen lekke koppakking is.
Ik zit in de war met mijn oude Polo (diesel) ja. Op de huis van de koelvloeistof staat welk type erin moet.

Bij deze Polo staat dat niet, zelfs niet in het instructieboekje.

Ik vraag het toch voor de zekerheid nog na bij VW welke vloeistof erin moet. Silicaatzakje is nieuw voor mij, zal ik ook navragen of deze Polo dat heeft.
 
Volkswagen  Polo AW Highline DSG 
G12 Evo is long life maar niet onderhoudsvrij. G13 met silicaat wel.
Oké duidelijk. Ik zal het navragen bij VW

Ik vertelde toch dat ik zelf de koelvloeistof ververst, dit uit de reservoir uitzuigt maar de radiateur zit natuurlijk ook vol, duh
Soms ben ik net een dom blondje

Dusja voor het verversen moet de auto wel op een brug.
 
Volkswagen  Polo AW Highline DSG 
Volgens mij is niet niet alleen zo dat deze ontlucht moet worden na het vullen, maar je deze ook vacuüm moet vullen en niet zomaar volgieten.

En over de bruine koelvloeistof is er een artikel van Audi (dus zal ook voor VW gelden verwacht ik zo) ;
If G11 is mixed with G12+, G12++, G13 or G12evo the coolant becomes brown. This is normal.

 
Laatst bewerkt:
Audi  A4 Avant (B9) 
Volgens mij is niet niet alleen zo dat deze ontlucht moet worden na het vullen, maar je deze ook vacuüm moet vullen en zomaar volgieten.

En over de bruine koelvloeistof is er een artikel van Audi (dus zal ook voor VW gelden verwacht ik zo) ;
If G11 is mixed with G12+, G12++, G13 or G12evo the coolant becomes brown. This is normal.

Thanks!

Ik zal het morgen aan mijn collega doorgeven. Ik had hem wel geadviseerd om de dealer te bezoeken, hij heeft nog bovag garantie natuurlijk. Laat hun maar onderzoeken of het OK is of toch niet.
Het klinkt natuurlijk wel logisch als je verschillende kleuren mengt met elkaar....
 
Volkswagen  Polo AW Highline DSG 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!