Volgens de tuner die tevens de 'stealth' optie aanbiedt, zou de auto een Bosch MED17.1.27 moeten hebben, die hij probleemloos zou kunnen tunen. Dan begrijp ik hieruit dat deze desbetreffende tuner zich vergist in de ECU en daardoor niet beseft dat zijn informatie onjuist is ?
Heb jij toevallig ook kennis/ervaringen met de zg. externe ECU's ?
Slim, geen idee. Ik denk net zo slim/dom om anno 2025 bijna €40k stuk te slaan op een Polo 1.0 met 95pk
Sinds ongeveer 1999 heb ik iedere auto aangekochte/lease auto uit de VAG groep ergens laten tunen, en dit waren altijd auto's met fabrieksgarantie. En ondanks sommigen wel wat dealer bezoekjes hebben gehad voor een storing cq. problemen is er nooit over tuning gesproken of gewezen. Mijn vorige Passat 3C kilometervreter met 650.000km verkocht, heeft zelfs 525.000km gereden met een stage 1+. Er ging wel eens iets stuk, maar nooit motorisch of DSG.
Deze ervaring is wat ik eigenlijk ook wat overal terugziet in de diverse model gebonden forums. Zelfs TSI's met versprongen kettingen zijn onder garantie afgehandeld terwijl er (zelfs met medeweten van dealer) een tuning op zat. Ik kan me in iedergeval niet herinneren ooit iets gelezen te hebben met garantie problemen en chiptuning. Wellicht dat de tijden tegenwoordig anders zijn, ik zit al een poosje niet meer op forums.
Het lijkt mij dan ook dat een dealer (of PON) hard moet kunnen maken dat je storing of motorschade ook daadwerkelijk een gevolg is van de tuning. Er was ooit een periode dat je zelfs bij PON terechtkon voor een (ABT) chiptuning. (of misschien nu nog? geen idee eigenlijk)
En als het echt niet kan, dan maar pech, moet ze maar aan de 95PK wennen.
Ze kan altijd nog een Ajax sticker op de auto plakken en hem naast De Kuip parkeren. Kan ze snel weer iets anders uitzoeken