Stationair toerental schommelt na onderhoud - VW Polo 1.0 TSI 2019

Yusuf Y

Nieuw lid
Hallo allemaal,


Ik wil me eerst even voorstellen.
Mijn naam is Yusuf en ik rijd al 2 jaar in een VW Polo AW. Ik volg het forum al een tijdje op de achtergrond en lees vooral onderwerpen die ik interessant vind. Tot nu toe was ik vooral een stille meelezer, maar nu heb ik zelf een probleem waar ik jullie hulp bij kan gebruiken.

Het gaat om mijn VW Polo 1.0 TSI uit 2019.
Onlangs heb ik zelf onderhoud uitgevoerd: olie ververst / luchtfilter en bougies vervangen. Na deze beurt reed de auto prima naar huis.

Bij de volgende rit merkte ik echter dat het stationair toerental constant schommelt tussen ongeveer 900 en 1100 toeren. De auto rijdt verder probleemloos: accelereert normaal, geen vreemde geluiden, en vóór de beurt heeft hij altijd perfect gelopen.

Wat ik tot nu toe geprobeerd heb:
  • Oude bougies teruggeplaatst → geen verschil.
  • Auto uitgelezen → geen foutcodes, geen misfires.
  • Rooktest gedaan → geen vacuümlek gevonden.
  • Gasklephuis opnieuw ingeleerd via diagnoseapparaat → geen effect.
  • Ander gasklephuis geplaatst → probleem blijft bestaan.
Dit is de eerste keer dat ik meemaak dat er direct na een beurt zo’n hardnekkig stationair probleem optreedt, zonder duidelijke oorzaak.


Alle tips, ideeën of ervaringen zijn welkom!
Alvast hartelijk dank voor jullie tijd en hulp.


Met vriendelijke groet,
Yusuf
 
Volkswagen  Polo 
Enige wat los is geweest: luchtfilter en gasklephuis buis (boven op de gasklep), plus de bobines. Alles gecontroleerd, geen bijzonderheden gevonden. Geen foutcodes op uitleesapparaat. Garage heeft ook niets afwijkends geconstateerd. Twijfel nu of de carterventilatie de oorzaak kan zijn. Wil voorlopig geen onderdelen op goed geluk vervangen.
 
Volkswagen  Polo 
Welkom Yusuf,

Iets wat ik me dan alleen nog kan bedenken zijn het leidinkje wat over de bobines loopt. (Maar die zou met de rooktest opgevallen zijn)

Of de slangetje op het luchtfilterhuis?

Groeten,

Matthijs
Hi Matthijs,

Ook bedankt voor het meedenken!

Dan zou het inderdaad met de rooktest naar boven zijn gekomen. Slangetje op het luchtfilterhuis ook gecontroleerd.
 
Volkswagen  Polo 
dus hij pingelt, is het niet zo dat je slechte benzine hebt getankt
Pingelen is iets heeeeel anders. TS heeft last van een pendelend motortoerental. Pingelen is zelf ontbranding door een te slechte brandstof, te laat octaangehalte, verkeerd afgestelde ontsteking of overmatig koolaanslag. Over het algemeen is pingelen heel goed hoorbaar tussen de 2000-3000rpm. Dan gaat de motor klinken als een diesel. Ergens heb ik een video eens geupload op dit forum van mijn oude Golf 3 in Italie met 35graden en slechte benzine tegen de berg op. En aangezien het mij geen hol kon schelen dat ie stuk zou lopen, lekker door rijden. Maar zoals uit mijn laatste zin is af te leiden: pingelen is funest voor je motor. Ander woord voor pingelen is "Detonatie".
Overigens, bij performance motoren is het vaak snel afgelopen als de motor pingelt bij hoge motortoerentallen. Smelt de zuiger vrij direct weg.

Nu het pendelen van TS, pendelt de motor enkel bij onbelast stationair draaien? Of ook met ingetrapte koppeling? Zou je eens een video willen maken, uploaden op YT en de link plaatsen op dit forum?
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Kia Zaad 1.0T-GDI 100pk| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| Volkswagen Kever 1970 1600i 45pk 106Nm (Autoweek Rollerbank) 
  • Leuk
Waarderingen: dov
Pingelen is iets heeeeel anders. TS heeft last van een pendelend motortoerental. Pingelen is zelf ontbranding door een te slechte brandstof, te laat octaangehalte, verkeerd afgestelde ontsteking of overmatig koolaanslag. Over het algemeen is pingelen heel goed hoorbaar tussen de 2000-3000rpm. Dan gaat de motor klinken als een diesel. Ergens heb ik een video eens geupload op dit forum van mijn oude Golf 3 in Italie met 35graden en slechte benzine tegen de berg op. En aangezien het mij geen hol kon schelen dat ie stuk zou lopen, lekker door rijden. Maar zoals uit mijn laatste zin is af te leiden: pingelen is funest voor je motor. Ander woord voor pingelen is "Detonatie".
Overigens, bij performance motoren is het vaak snel afgelopen als de motor pingelt bij hoge motortoerentallen. Smelt de zuiger vrij direct weg.

Nu het pendelen van TS, pendelt de motor enkel bij onbelast stationair draaien? Of ook met ingetrapte koppeling? Zou je eens een video willen maken, uploaden op YT en de link plaatsen op dit forum?
Motor pendelt bij onbelast en belast draaien. Het is een automaat. YouTube heeft het video wat ingekort waardoor het lijkt alsof het minder snel pendelt, maar in werkelijkheid doet hij dit continu achter elkaar.
Youtube link:
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 
Als ik jou goed begrijp, pendelt ie zowel in zn P als in zn D.

Als je met live data mee kijkt met de ECU, welke waarden (naast toerental) veranderen nog meer tijdens het om hoog schieten van het motor toerental? Kijk bijvoorbeeld naar:
- AC compressor aansturing
- Dynamobelasting
- Gasklepstand
- Thermostaat
- Motorbelasting
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Kia Zaad 1.0T-GDI 100pk| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| Volkswagen Kever 1970 1600i 45pk 106Nm (Autoweek Rollerbank) 
Als ik jou goed begrijp, pendelt ie zowel in zn P als in zn D.

Als je met live data mee kijkt met de ECU, welke waarden (naast toerental) veranderen nog meer tijdens het om hoog schieten van het motor toerental? Kijk bijvoorbeeld naar:
- AC compressor aansturing
- Dynamobelasting
- Gasklepstand
- Thermostaat
- Motorbelasting
Inderdaad, in de P en D blijft de auto pendelen. Ik zal er vandaag naar kijken en kom er met een antwoord op terug, bedankt!
 
Volkswagen  Polo 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!