1.2 tdi bluemotion komt niet door nieuwe roetmeting APK

Nieuwe dag en tweak heeft nog steeds geen test roetmeting gedaan :mask:
Praatjes hé, toevallig net gebeld met garage en afspraak gemaakt dat ik gewoon keer mag langs rijden wanneer ik wil om alvast een test te doen. Zijn ervaring was juist weer dat de Polo's er wel goed uitkwamen en andere merken dus niet. Moet dus even in de gaten houden met regenereren en dan nog stukje rijden en dan testen.

Maar misschien doe ik het straks alvast wel =)
 
Laatst bewerkt:
Skoda  Kamiq  1.0 
Praatjes hé, toevallig net gebeld met garage en afspraak gemaakt dat ik gewoon keer mag langs rijden wanneer ik wil om alvast een test te doen. Zijn ervaring was juist weer dat de Polo's er wel goed uitkwamen en andere merken dus niet. Moet dus even in de gaten houden met regenereren en dan nog stukje rijden en dan testen.

Maar misschien doe ik het strak alvast wel =)
Ben erg benieuwd, wat heb je gedaan met de auto dan?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 
Ben erg benieuwd, wat heb je gedaan met de auto dan?
Nog niks? Mijn keuring duurt ook nog wel even.. Maar aangezien er zoveel Polo's schijnbaar afgekeurd worden ben ik benieuwd hoe bij mij die meting zou verlopen. En als die nu al slecht is dan weet ik wat ik kan verwachten met de keuring.

En ik zou eventueel nog wat dingen alvast kunnen proberen als de test niet goed is. Zoals injector reiniger en Hvo(Neste MY) tanken en het weer proberen. Dan kan ik het resultaat met jullie delen.
 
Skoda  Kamiq  1.0 
Nog niks? Mijn keuring duurt ook nog wel even.. Maar aangezien er zoveel Polo's schijnbaar afgekeurd worden ben ik benieuwd hoe bij mij die meting zou verlopen. En als die nu al slecht is dan weet ik wat ik kan verwachten met de keuring.

En ik zou eventueel nog wat dingen alvast kunnen proberen als de test niet goed is. Zoals injector reiniger en Hvo(Neste MY) tanken en het weer proberen. Dan kan ik het resultaat met jullie delen.
Van wat ik allemaal om mij heen het gehoord met Polo’s vooral met de 1.2 TDI’s denk ik niet dat je er doorheen komt. Hoop het wel voor je, maar denk dat ook jij de roetfilter zal moeten afmelden bij de RDW.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 
Heb je hem nou ook “schoon getrapt” oftewel ff lekker gas gegeven en goed warm laten worden dat roetfilter
Ik heb eigenlijk geen zak gedaan? :') Auto op werk (Nijmegen) uit parkeergarage gehaald na 2de stoplicht even naar stationaire toerental gekeken was laag, dus geen regeneratie actief. Voor de zekerheid gekeken of start/stop werkte en ja werkte dus zeker niks actief.

Bij Nijmegen (Hatert) A73 op, stukjes 100/110 gereden en wat file gehad etc. Dan bij Cuijk eraf (2de afrit) vervolgens naar Mill gereden en bij de garage nog even getest of start/stop nog werkt, en yep.

En toen heb ik hem naar binnen gereden en hebben we die test gedaan. En als ik het goed herinner zei die jongen dat bovenste getal mag 1 miljoen zijn. En bij de meeste vliegt die zo naar de 5 miljoen en stopt die ook met meten. Dus vind het wel vreemd dat die bij mij zo laag is dan.
 
Laatst bewerkt:
Skoda  Kamiq  1.0 
Hoi! Ik hoop met mijn eerste post op dit forum een waardevolle bijdrage te kunnen bijdragen;
Kijk hier eens naar. Geen idee of jouw auto hiervoor in aanmerking komt maar grote kans van wel.

 
Volkswagen  Polo  1.0 tsi 
Hoi allemaal,
Volgens mij lees ik hier heel veel tegenstrijdige dingen voor auto's die niet meer door de APK komen. Een roefilter dat geregenereerd is laat volgens mij toch echt meer roetdeeltjes door dan luchtdeeltjes. Oftewel, waarom regenereren voor de APK? of het filter laten reinigen?

Het roetfilter is een tijdelijke opslag voor roetdeeltjes, die blijven achter in een keramische behuizing met zeer kleine gaatjes in de buisjes (bij VW althans). Aan de voorkant net iets groter dan aan de achterkant. Hierdoor loopt het filter van de achterkant tot de voorkant vol. Doordat het filter volloopt bouwt er steeds meer uitlaatdruk op (verschildruk voor/na filter). Als het filter voldoende verzadigd is dan gaat de auto regenereren. De motorafstelling veranderd waardoor er een uitlaatgastemperatuur tot 700 graden ontstaat en de roetdeeltjes verbranden tot kleinere asdeeltjes. Die verlaten het filter via de uitlaat. Het idee dat hoge toeren nodig zijn voor het schoonbranden is toch wel best een fabel, de motor/ecu kan zelf de belasting zodanig verhogen dat de uitlaattemperatuur 700 graden bereikt bij regenereren. Bij stevige rijomstandigheden kom ik vaak niet eens boven de 400 graden. Dus "schoonbranden" gaat je zo niet lukken, het enige verschil met hoge toeren is meer brandstofverbruik en meer luchtflow. De extra flow zou hooguit enigszins mee kunnen helpen deeltjes sneller het filter te laten verlaten, maar is zeker niet noodzakelijk.

Even terugkomend op de APK, volgens mij wordt niet enkel het aantal roetdeeltjes in de uitlaat gemeten over een bepaalde tijd, maar de gemiddelde verhouding roetdeeltjes/lucht over een bepaalde tijd. Dan is het belangrijk om meer lucht dan roetdeeltjes langs de sensor te laten passeren. Oftewel, een vol filter zal meer kleine deeltjes (lucht) doorlaten dan grotere deeltjes (roet). Ik kan er helemaal naast zitten, maar het lijkt me veiliger om naar de APK te gaan met een redelijk vol roetfilter in plaats van een geregenereerd of gereinigd roetfilter wat meer roet per luchteenheid doorlaat.

En dan vooral hopen dat als je een slecht filter hebt, de scheurtjes of slechte gebieden vooral achterin het filter zitten(wat als eerste verstopt raakt).

Ander dingetje is natuurlijk de werking van de injectoren. Te grote druppeltjes diesel verbranden niet goed en veroorzaken meer roet dan een goede verneveling, Injectoren hebben nog weleens baat bij een reinigingsadditief of zo nu en dan V-Power tanken.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion CUSA 
Even een tussenstand:

Polo moest gister naar de garage terug voor andere reparatie. Had nog niet zoveel met de GTL gereden, max 50-100km. Deeltjesteller test nog steeds niet geslaagd. Gevraagd naar waardes, maar deeltjesteller bij mijn garage geeft alleen goed of afkeur weer. Weet ook niet of ze hem even warm hebben laten draaien. Heb na de GTL tankbeurt de uitlaateindstukken gereinigd om te zien of er nog nieuwe aanslag vormt. Blijft schoon. Auto rookt (zodra warm) ook totaal niet. Heb er van de week met de Audi achter gereden en zelfs in het donker in de ledverlichting zie je niets aan rook.

Van de week eerst maar eens een paar 100 kilometer ermee rijden en dan warm een keer meten. En misschien eens bij een andere garage waar je ook een echte uitslag krijgt zoals die van Tweak. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent.

Vervangen van het roetfilter ga ik zeker niet doen; te duur, en dan maar afwachten of dat het ook is. gezien de hoeveelheid roet/ aanslag geloof ik daar niet echt in en ik heb ook geen zin in allerlei try and error wat dan wel de oplossing moet zijn.
 
Audi A6 C8 55 TFSI-e | Audi A5 Cabriolet 3.0 TFSI | Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
Hoi allemaal,
Volgens mij lees ik hier heel veel tegenstrijdige dingen voor auto's die niet meer door de APK komen. Een roefilter dat geregenereerd is laat volgens mij toch echt meer roetdeeltjes door dan luchtdeeltjes. Oftewel, waarom regenereren voor de APK? of het filter laten reinigen?

Het roetfilter is een tijdelijke opslag voor roetdeeltjes, die blijven achter in een keramische behuizing met zeer kleine gaatjes in de buisjes (bij VW althans). Aan de voorkant net iets groter dan aan de achterkant. Hierdoor loopt het filter van de achterkant tot de voorkant vol. Doordat het filter volloopt bouwt er steeds meer uitlaatdruk op (verschildruk voor/na filter). Als het filter voldoende verzadigd is dan gaat de auto regenereren. De motorafstelling veranderd waardoor er een uitlaatgastemperatuur tot 700 graden ontstaat en de roetdeeltjes verbranden tot kleinere asdeeltjes. Die verlaten het filter via de uitlaat. Het idee dat hoge toeren nodig zijn voor het schoonbranden is toch wel best een fabel, de motor/ecu kan zelf de belasting zodanig verhogen dat de uitlaattemperatuur 700 graden bereikt bij regenereren. Bij stevige rijomstandigheden kom ik vaak niet eens boven de 400 graden. Dus "schoonbranden" gaat je zo niet lukken, het enige verschil met hoge toeren is meer brandstofverbruik en meer luchtflow. De extra flow zou hooguit enigszins mee kunnen helpen deeltjes sneller het filter te laten verlaten, maar is zeker niet noodzakelijk.

Even terugkomend op de APK, volgens mij wordt niet enkel het aantal roetdeeltjes in de uitlaat gemeten over een bepaalde tijd, maar de gemiddelde verhouding roetdeeltjes/lucht over een bepaalde tijd. Dan is het belangrijk om meer lucht dan roetdeeltjes langs de sensor te laten passeren. Oftewel, een vol filter zal meer kleine deeltjes (lucht) doorlaten dan grotere deeltjes (roet). Ik kan er helemaal naast zitten, maar het lijkt me veiliger om naar de APK te gaan met een redelijk vol roetfilter in plaats van een geregenereerd of gereinigd roetfilter wat meer roet per luchteenheid doorlaat.

En dan vooral hopen dat als je een slecht filter hebt, de scheurtjes of slechte gebieden vooral achterin het filter zitten(wat als eerste verstopt raakt).

Ander dingetje is natuurlijk de werking van de injectoren. Te grote druppeltjes diesel verbranden niet goed en veroorzaken meer roet dan een goede verneveling, Injectoren hebben nog weleens baat bij een reinigingsadditief of zo nu en dan V-Power tanken.
Het "schoonbranden" van je roetfilter kun je natuurlijk interpreteren zoals je wilt, maar je beschrijft hier wel het actieve regeneratieproces. Het passieve regeneratieproces, dus langere stukken boven de 2000 toeren zal wel degelijk een positief effect hebben op de verdere verzadiging. De temperatuur loopt misschien niet zo hoog op als bij een actieve regeneratie, maar dat betekend niet dat deze roetdeeltjes niet passief, dus zonder het roetfilter kunnne worden omgezet worden tot as.

Op JD engineering staat ook nog ergens een artikeltje meende ik. Zij claimen wel dat het hoger gaan dan 2500 toeren verder geen zin meer heeft.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI > 115PK powered by Vagtechniek 
Even een tussenstand:

Polo moest gister naar de garage terug voor andere reparatie. Had nog niet zoveel met de GTL gereden, max 50-100km. Deeltjesteller test nog steeds niet geslaagd. Gevraagd naar waardes, maar deeltjesteller bij mijn garage geeft alleen goed of afkeur weer. Weet ook niet of ze hem even warm hebben laten draaien. Heb na de GTL tankbeurt de uitlaateindstukken gereinigd om te zien of er nog nieuwe aanslag vormt. Blijft schoon. Auto rookt (zodra warm) ook totaal niet. Heb er van de week met de Audi achter gereden en zelfs in het donker in de ledverlichting zie je niets aan rook.

Van de week eerst maar eens een paar 100 kilometer ermee rijden en dan warm een keer meten. En misschien eens bij een andere garage waar je ook een echte uitslag krijgt zoals die van Tweak. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent.

Vervangen van het roetfilter ga ik zeker niet doen; te duur, en dan maar afwachten of dat het ook is. gezien de hoeveelheid roet/ aanslag geloof ik daar niet echt in en ik heb ook geen zin in allerlei try and error wat dan wel de oplossing moet zijn.
Zo te horen niet zo een garage als waar ik heen ga.. Nu ken ik hem natuurlijk al wel een tijdje en we hebben bijna een spaarkaart vol voor het vervangen van de wiellagers van de Aygo van mijn vriendin. Maar goed, zoek er een waar je gewoon bij de auto mag staan als ze hem testen zeg maar. En wie weet stond mijn Polo bijna op het moment om te regenereren en was ik dus net ervoor daar. EN mijn kmstand is anders als jou bijna 190 nu.
 
Skoda  Kamiq  1.0 
Goed. Na lange tijd afwezigheid een reactie van mij. Voor een ieder die er iets aan heeft of die mij kan adviseren. Ik ben ook niet door de keuring gekomen door de fijnstof deeltjes toestand. Mijn Bm is 4 jaar geleden stage 1 gechipt, toen heb ik ook mijn EGR laten wegschrijven en verder heb ik nooit echte problemen met mijn polo gehad. Vorig jaar nog veel onderhoud laten doen (distirbutierien, gloeiboegies etc). Nu wel gezeik. Fijnstof. Rottroep! Ik heb buiten mijn keuringsgarage meerdere garages en mensen gesproken, incluis het bedrijf wat mijn Polo softwarematig heeft aangepast en mijn conclusie is dat het met de 1.2 tdi bm redelijk kansloos is deze normaal door de test te laten lopen. De 1.4 en 1.6 maken wat dat betreft veel meer kans. Zes (!) afzonderlijke adviezen heb ik gehad om voor de "roetfilterverwijder" optie bij de rdw te gaan. Mijn bm zou klasse 5 moeten blijven zodat ik de mileuzones in mag bliven rijden en de wegenbelasting wordt 47 euro per kwartaal meer. Ik ga het morgen in gang zetten en houd jullie op de hoogte.

Update. Ik heb het net digitaal in gang gezet. 64,95 en "mijn aanvraag voor het verwijderen van mijn roetfiltergegevens" loopt.
Ik hou jullie op de hoogte.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 95 PK 
  • Leuk
Waarderingen: Airknight
Goed. Na lange tijd afwezigheid een reactie van mij. Voor een ieder die er iets aan heeft of die mij kan adviseren. Ik ben ook niet door de keuring gekomen door de fijnstof deeltjes toestand. Mijn Bm is 4 jaar geleden stage 1 gechipt, toen heb ik ook mijn EGR laten wegschrijven en verder heb ik nooit echte problemen met mijn polo gehad. Vorig jaar nog veel onderhoud laten doen (distirbutierien, gloeiboegies etc). Nu wel gezeik. Fijnstof. Rottroep! Ik heb buiten mijn keuringsgarage meerdere garages en mensen gesproken, incluis het bedrijf wat mijn Polo softwarematig heeft aangepast en mijn conclusie is dat het met de 1.2 tdi bm redelijk kansloos is deze normaal door de test te laten lopen. De 1.4 en 1.6 maken wat dat betreft veel meer kans. Zes (!) afzonderlijke adviezen heb ik gehad om voor de "roetfilterverwijder" optie bij de rdw te gaan. Mijn bm zou klasse 5 moeten blijven zodat ik de mileuzones in mag bliven rijden en de wegenbelasting wordt 47 euro per kwartaal meer. Ik ga het morgen in gang zetten en houd jullie op de hoogte.

Update. Ik heb het net digitaal in gang gezet. 64,95 en "mijn aanvraag voor het verwijderen van mijn roetfiltergegevens" loopt.
Ik hou jullie op de hoogte.
Pffoe nog eens 47 erbij iedere keer :/ En wat raar zeg jouw Polo moet dus zowat hetzelfde zijn als mijne. Ik zou zogenaamd 105PK hebben door het chippen, werkte jouw EGR klep nog wel goed voor het wegschrijven? En hebben ze ook de stekker eraf gehaald zoals bij mij? En welke KM stand heb je erop staan?

Edit: ik weet nog wel dat ze toen zeiden dat de software eerst helemaal gedowngrade moest worden en dan pas tuning..
 
Laatst bewerkt:
Skoda  Kamiq  1.0 
Pffoe nog eens 47 erbij iedere keer :/ En wat raar zeg jouw Polo moet dus zowat hetzelfde zijn als mijne. Ik zou zogenaamd 105PK hebben door het chippen, werkte jouw EGR klep nog wel goed voor het wegschrijven? En hebben ze ook de stekker eraf gehaald zoals bij mij? En welke KM stand heb je erop staan?
Staat 226000 op nu. Ik rijd nog geen 12.000 per jaar. Mijn bm heeft echt alle opties (leren bekleding ook) en is echt een heerlijke bak. Mijn egr lampje begon vrij snel na mijn aankoop in 2018 te branden Was bij 170.000 ongeveer en mijn egr was al eens vervangen en de sjoemelsoftware was ook al geupdatet. Ik heb toen gekozen om mijn egr uit te schrijven en hem te laten chippen. Was echt een goede keuze. 105 pk krijg je echt niet met een stage 1 (maar da's mij meer verteld dan dat ik er zelf echt verstand van heb) Ik heb gezien dat mijn bm 95 pk had. Daar heb ik ook een officieel rapport van gehad. Mijn auto zou echt iets zijn voor iemand die de komende 2 jaar nog 40.000 per jaar rijdt.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 95 PK 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!