1.2 tdi of 1.2 tsi

Dag forummers,

Momenteel bezit ik een 2011 polo 6r 1.2 tdi, helaas heb ik hier veel problemen mee. Dus opzoek naar iets anders. Nu twijfel ik tussen het toch houden van deze auto of een 1.2 tsi kopen.

Mijn huidige 1.2 tdi kost 82 euro wegenbelasting per maand en verbruikt gemiddeld 1 op 25. Ik rij 100 km per dag voor werk. Totaal ongeveer 25.000 km per jaar, zou het een betere keuze zijn een 1.2 tsi aan te schaffen? Hebben deze minder problemen dan de 1.2 tdi? Hoe ziet de toekomst eruit voor de dieselrijder?

Dan nog wat vragen over de 1.2 tsi, hoeveel km rijdt deze op een volle tank? Wat verbruikt deze auto? Hoeveel kost het om deze wagen vol te tanken?

Alvast bedankt allen!
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 tdi 
Hallo Bassie, welkom op het forum!
Meer of minder problemen...het is een beetje appels met peren vergelijken en ook een beetje een kwestie van geluk. En fatsoenlijk onderhoud natuurlijk. Ik kan alleen voor mezelf spreken; mijn vorige auto was een Polo 1.2 TSi (90 pk) uit 2012, had 190.000 km gelopen en reed als een zonnetje. Ik denk dat je best mag stellen dat als je onderhoud up to date is, de 1.2 TSI gewoon een goede auto is! En ik weet niet wat de problemen zijn waar jij tegenaan bent gelopen, maar hier vind je vast genoeg leesvoer over de 1.2 TDi. Misschien dat dat helpt bij het maken van je keuze, of het oplossen of voorkomen van problemen.
Een 1.2 TSi kost ongeveer 40 euro aan wegenbelasting per maand. Met de kilometers die jij maakt, aangenomen dat daar ook wat snelweg in zit, kun je zeker zuinig rijden met een TSi; 1 op 17 tot 1 op 18 moet te halen zijn. Dat is dus zo'n 700 km met een volle tank. 40 liter x 2 euro (wat de euro 95 tegenwoordig aan de pomp kost) = 80 euro voor een volle tank.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSi 
Dank voor jullie reacties! Ik rijdt eigenlijk alleen maar snelweg in die 100 km. Binnen 3 km ben ik op de snelweg en vanaf werk 5 km. Ik heb een polo gezien die dealer onderhouden is, en van eerste eigenaar met 95.000 km op de teller. Problemen met mijn polo, ik heb hem een jaar ook top onderhouden. Helaas zijn bij mij 9 van de 10 problemen op problemen bingo kaart van de 1.2 tdi wel voorgekomen, in een jaar tijd tegen de 3k aan kosten wordt me te gek. Nu kan ik in ieder geval even rekenen.
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 tdi 
Roetfilter vol, verstuivers stuk is wat ik tot nu toe gehad heb. Dus ik vrees dat er nog meer stuk gaat, tevens vind ik het rijcomfort van een benzine fijner omdat je iets langer kan doortrekken in toeren. Ik ervaar bij mijn polo vaak dat ik in de 3 tekort schiet aan vermogen en in de 2 te hoog in toeren zit dus halverwege de bocht moet schakelen naar 3.
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 tdi 
1.4 TDI ( dus polo 6C) is ook lekker voor de snelweg hoor. Ik rij elke dag 150km snelweg en ik haal 1 op 25 als ik op cruise control 100 rij (met 17 inch velgen :) ). Wegenbelasting 91 euro per maand.

de enige grote kostenpost die ik had was toen ik mijn 2massa vliegwiel moest vervangen met de nieuwe set naar massief vliegwiel (nieuw massief vliegwiel, nieuwe aandrijfas en nieuwe koppeling, kosten ca 1600 euro inclusief montage en motorsoftware update bij dealer). Voor de rest geen grote kosten, fijne auto.
 
Volkswagen  Polo AW 2019  1.0TSI 95 pk met 175Nm, gechipt naar 140pk en 240 Nm bij DTC Tuning 
Ik rijd met mijn 6c 1.2 tsi over de laatste 4.000 kilometer zo’n 1:18,8 gemiddeld en met 17” wielen. Kan wel goed merken dat hij zomers een stuk zuiniger is met soms snelwegritten van ruim 1:21. Mijn rechtervoet is ook niet erg zwaar maar je kan zeker aardig zuinig rijden met de tsi’tjes.
 
Volkswagen  ID3 First Max  58 kWh / 204 pk 
Misschien heb je door de onderdelen te vervangen ook juist een betrouwbaardere auto gemaakt, maar dat is moeilijk inschatten. Wat betreft het rijgedrag ben ik het helemaal met je eens; dat laat veel te wensen over bij de TDI.
 
Volkwagen  Polo 6r  1.2 TDI 
De volgende wordt waarschijnlijk wel een 6c, maar dat mijn huidige 1.2 tdi zo beroerd rijdt kan dat ook komen door de kleine motor? Rijdt de 1.4 tdi veel beter en is deze betrouwbaarder? En de hoofdvraag hoe zien jullie de toekomst van de diesel? Wordt de dieselprijs net zo duur als benzine? Gaat diesel op een gegeven moment uit de verkoop?

Dank voor de vele reacties, zo wordt de keuze wel makkelijker!
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 tdi 
Hoi Bassie,

Ik heb een zelfde overweging bij mijn aanschaf ook gemaakt. De keuze tussen een diesel of benzine en bij mij kwam in het rekensommetje naar voren dat het pas rond de 30.000 km loont voor een diesel. Maar zoals je zelf zegt is het nog maar zeer de vraag wat de restwaarde is van een diesel over een paar jaar. Daarbij schrok ik van de hoge aanschaf waarde voor een diesel die minder dan 200.000 hadden gereden en toch wat opties hadden. Nu weet ik dat een diesel veel meer kan rijden dan een benzine maar dan toch.

Uiteidelijk gekozen voor benzine op basis van budget en wat ik er voor kon krijgen (rond de 7/8k) en dan daarbij de hoop dat thuis werken blijft.

Ik rij nu zelf 3 maanden 1.2 tsi bleumotion en kom gemiddeld op 1:19.4 uit. Ik rij dus 800 km per volle tank waarbij ik woon werk verkeer heb wat voor 2/3 80 weg is en 1/3 snelweg.
Moet ik wel zeggen dan 130/140 rijden de zuinigheid echt flink doet dalen maar niet schrikbarend veel.

Dus als je netjes 100/80 rijdt en een gemiddelde haalt van 1:20 (om en nabij) dan komt het rekensommetje voor een diesel rendabel te maken ruim boven de 30.000 km per jaar.

Hoop dat je hier iets aan hebt.
Succes
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI Bluemotion 
Zelf een 1.2 TDI, wel laten chippen voor het comfort. In de 2 jaar dat ik hem heb niet veel geks mee gehad, toch een behoorlijke lijst... 3x een nieuwe raammotor gekregen, een nieuwe koppeling op de 280.000km, tegelijkertijd een nieuwe slang ergens bij de turbo, bleek een scheur in te zitten. Tijdens vakantie een storing gekregen (na 16 uur rijden), dat was opgelost met het vervangen van de gloeibougie. Vandaag bij de garage gedumpt voor een kapotte schokdemper achter, maar na 321.000km hoort dat erbij. Daarnaast nog de normale slijtage van de banden etc, maar dat heeft iedere auto. Zoals Joost terecht zegt, het is een beetje een kwestie van geluk, maar ook zeker van goed onderhoud. Tijdig vervangen van onderdelen kan ernstige schade voorkomen ;) Oh ja, en het verbruik is rond de 1/25 als je rustig rijd, mocht je wat door willen trappen zit je rond de 1/18 a 1/20
 
Volkswagen  VW golf 7 business edition  1.6 TDI 
Ik vind sommige resultaten hier wel erg optimistisch.
Zowel ik als mijn zus reden met de 1.2 tsi rond de 1/15.
Dit is dan met normaal rijgedrag +- 40km per dag werkverkeer.
Wil je echt zuiniger zou je max 80/100 km/uur moeten rijden en een zeer rustige rijstijl.
Ik denk dat @Jay511 zijn resultaat het beste beeld geeft, ik zat zelf ook altijd rond de 600km
 
  • Geweldig
Waarderingen: Jay511
Ik vind sommige resultaten hier wel erg optimistisch.
Zowel ik als mijn zus reden met de 1.2 tsi rond de 1/15.
Dit is dan met normaal rijgedrag +- 40km per dag werkverkeer.
Wil je echt zuiniger zou je max 80/100 km/uur moeten rijden en een zeer rustige rijstijl.
Ik denk dat @Jay511 zijn resultaat het beste beeld geeft, ik zat zelf ook altijd rond de 600km
Meestal inderdaad 550-600 maar ik heb een zware rechtervoet. Stick Out Tongue Zelden dat ik 100 rij..
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk - 130pk / Insta: @peppergrey6air 
  • Leuk
Waarderingen: Robin
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!