1.2 tdi of 1.2 tsi

Je kan alles uitrekenen. Het omslagpunt om diesel te kiezen ligt vrij hoog tegenwoordig, ik gok 35.000 km per jaar. Al ben ik daar niet zo zeker meer van ivm de huidige brandstofprijzen. Wel komen er steeds meer restricties op dieselen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk - 130pk / Insta: @peppergrey6air 
Ik haal op euro 95 zo’n 16km en 17km per liter en met euro 98 tussen de 18 en 20 km per liter. Dit is met dagelijks woon-werkverkeer over 100km A4 met veel file en tussen de 100 en 120 rijden. Ik moet wel zeggen dat mijn auto sinds het uitlaatspruitstuk en daarmee de turbodruk hersteld is, de auto beduidend zuiniger is geworden.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
Die link gaat uit van een meerprijs van een diesel, terwijl de realiteit op de occasionmarkt is dat een diesel goedkoper is, en minder waard blijft. Zeker gekeken naar Polo 1.2 TDI t.o.v. 1.2 TSI. Je moet veel rijden om een 1.2 TDI interessanter te maken dan een 1.2 TSI, en daarvoor krijg je ook nog eens veel matigere rijprestaties. Tel daar de problemen met EGR / roetfilters bij op.. Mij niet gezien in zo'n TDI ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jonielzhsv
Je kan alles uitrekenen. Het omslagpunt om diesel te kiezen ligt vrij hoog tegenwoordig, ik gok 35.000 km per jaar. Al ben ik daar niet zo zeker meer van ivm de huidige brandstofprijzen. Wel komen er steeds meer restricties op dieselen.
Het prijsverschil in Nederland tussen diesel en benzine blijft continu ongeveer 30 a 35 cent per liter. Dat heeft dus maar heel beperkt invloed op je rekensom. (in Duitsland en België is dit alweer een ander verhaal, in België is diesel momenteel zelfs duurder dan 95, maar dan moet je ook weer rekening houden met de plaatselijke wegenbelastingen)

Een diesel blijft wel zuiniger qua verbruik, of je er nou brandstof van 1 euro of 1,50 in gooit. Er komen simpelweg meer kilometers uit de liter. Het gaat spannender worden als men net als in België het prijsverschil gaat verkleinen tussen diesel en benzine.

Mijn grootste bezwaar is inderdaad milieuzones en restricties, met name in het buitenland wordt het lastig allemaal. Over 3 jaar kom ik Antwerpen niet meer in. En Duitsland wordt ook steeds strenger. Tegen die tijd maar weer opnieuw kijken wat de handigste optie is. Ik koop een auto op gemiddeld 5 gebruiksjaren en maak dan een brandstofkeuze die op dat moment het gunstigste is, de laatste keer was dit diesel, mede door het aanbod Polo Bluemotions (scherpe prijs voor een relatief volle auto) een vergelijkbare benzine ging mij in 2018 rustig 3000 euro meer kosten. En met een non-TSI 1.4 benzine die wel in budget viel ga je qua verbruik ook niet echt in de buurt komen van de 1 op 20, dus die viel toentertijd sowieso af.

Kleine kanttekening, ik rijd al 10 jaar diesels, dus misschien dat mijn mening iets gekleurd is, maar diesel kan vaak sneller uit dan men denkt.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.0 TSI Highline BMT + Skoda Karoq 1.5 TSI Style Business 
  • Leuk
Waarderingen: Jur6R
Ik weet natuurlijk niet wat je budget is en welk bouwjaar je wil gaan rijden, maar een andere optie is misschien de 1.2 drie cilinder benzine motor. Ik heb er een gehad uit 2011 en dat was een hele zuinige en betrouwbare auto, geen turbo, geen EGR (diesel), geen uitgerekte distributieketting... m.a.w. geen verfijnde technieken maar een basic en volgens de testen onverwoestbare 1200 cc motor. Oké, binnen de bebouwde kom merk/hoor je dat je een 3 cilinder rijdt en grootse prestaties moet je niet verwachten, maar als je 100 of 120 op de snelweg rijdt, merk je daar niet veel van. Ik spreek uit eigen ervaring; die 1.2 was een fijne, probleemloze auto!
 
Volkswagen  T-cross  1.0 TSi 
Tjsa, even snel gelezen, als ik mijn keuzes overnieuw mocht doen, had ik GEEN 1.2TDI meer gekocht maar de 1.4TDI, veel meer pit en power onderin, rijd mooier en rustiger. Echter klinkt de motor wel 3x zo rauw en de 1.2TDI zingt wat meer. Qua verbruik deed mijn 1.2TDI ongeveer 1:15 in de stad en 1:20 op de snelweg. Uiteindelijk zou dan een 1.2TSI voordeliger zijn geweest...

Alleen op dit moment niet meer in bezit van een PowSlow ivm leaseauto. Tevens heeft de PowSlow plaats moeten maken voor een Käfer uit 1970... En sja, dat is niet appels met peren vergelijken maar druiven met een doerian! 1600cc, 46pk en een verbruik van krap 1:10... dan rijd k niet snel, want dat lukt gewoonweg niet!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 45pk 106Nm (Autoweek Rollerbank) 
Een 1.2tdi is dan ook bijna 2x zo goedkoop in aanschafwaarde dan een 1.2tsi

Ik denk dat de omslagpunt tegenwoordig bij een 1.2 tdi best dichtbij de 10000 kan liggen. Afschrijving zal er haast niet meer plaatsvinden + benzine prijzen van e5 tegenwoordig.. Ik heb nu ook een diesel btw
 
Volkswagen  Polo  6R 1.4 FSI 
  • Leuk
Waarderingen: Franklin Golf8 tsi
Een 1.2tdi is dan ook bijna 2x zo goedkoop in aanschafwaarde dan een 1.2tsi

Ik denk dat de omslagpunt tegenwoordig bij een 1.2 tdi best dichtbij de 10000 kan liggen. Afschrijving zal er haast niet meer plaatsvinden + benzine prijzen van e5 tegenwoordig.. Ik heb nu ook een diesel btw
ik denk dat ik t daarmee oneens ben, neem de hoge WB en het relatief hoog verbruik van de 1.2TDI, dan denk ik dat het omslagpunt al snel richting de 30-40k kan liggen...
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 45pk 106Nm (Autoweek Rollerbank) 
  • Leuk
Waarderingen: Shaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!