1.2 TDI Uitlaatgas probleem

Enige tijd geleden ging na ca. 200 km Duitse snelweg mijn DPF lampje branden en na verloop van tijd vanzelf weer uit. Dit intermitterende gedrag herhaalde zich soms de weken erna totdat weer tijdens een lange rit het lampje niet meer uit ging. En tijdens diezelfde rit kwam daar ook nog het lampje van de voorgloei spiraal bij, in knipperende modus. Wat mij bij die rit toen verder opviel was dat ik geen indicatie meer kreeg voor het gewenste opschakelen naar 4 en 5. Plus merkte ik dat ik minder vermogen had. Hoogtijd dus voor een bezoek aan de garage. Die heeft uiteindelijk alleen de DPF drukverschilsensor vervangen om alles weer als vanouds te laten functioneren.
Toen ik vandaag naar de slang aansluitingen keek van die sensor viel mij op dat die aan de lage druk zijde bestond uit een loshangend stukje van ca. 10 cm; atmosferisch dus. Vraag: is dat de standaard toepassing bij dit type auto?
 
Volkswagen  Polo 6R Blue Motion  1,2 TDI 
Enige tijd geleden ging na ca. 200 km Duitse snelweg mijn DPF lampje branden en na verloop van tijd vanzelf weer uit. Dit intermitterende gedrag herhaalde zich soms de weken erna totdat weer tijdens een lange rit het lampje niet meer uit ging. En tijdens diezelfde rit kwam daar ook nog het lampje van de voorgloei spiraal bij, in knipperende modus. Wat mij bij die rit toen verder opviel was dat ik geen indicatie meer kreeg voor het gewenste opschakelen naar 4 en 5. Plus merkte ik dat ik minder vermogen had. Hoogtijd dus voor een bezoek aan de garage. Die heeft uiteindelijk alleen de DPF drukverschilsensor vervangen om alles weer als vanouds te laten functioneren.
Toen ik vandaag naar de slang aansluitingen keek van die sensor viel mij op dat die aan de lage druk zijde bestond uit een loshangend stukje van ca. 10 cm; atmosferisch dus. Vraag: is dat de standaard toepassing bij
Ik heb precies hetzelfde. Het wordt minder als ik ultimate diesel tank en als ik een volle tank op lange afstanden rijd.

Als je korte afstanden rijd, hoor je de auto(meestal een volle tank naar 0)regeneren. Zware brom en verhoogd toerental, alsof je een lekke uitlaat hebt.

Hou er rekening mee dat hij aan het regeneren is!

Dan niet uitzetten of laten lopen tot het gebrom(lekke uitlaat) weg is: lees weer rustig loopt.
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
Ik heb letterlijk nog nooit gemerkt dat mijn wagen aan het regenereren is, is dit zo subtiel dat een ongetraind oog en oor niet weet waar die naar zoekt? Of doet mijn wagen het gwn weinig omdat ik altijd snelwegen rij? Heb nog nooit een lampje gezien en naar mijn idee loopt mijn wagen altijd hetzelfde. Mijn uitlaat klinkt gelukkig ook nooit lek... Hmm
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 105PK (Tuned, EGR off) 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!